Evaluare Naţională 2019: capcanele de la proba de Română

Evaluare Naţională 2019: capcanele de la proba de Română

Evaluare naţională

Prima zi cu emoţii pentru absolvenţii de gimnaziu s-a încheiat. Proba la Limba şi literatura română nu a fost foarte dificilă, spun dascălii, însă elevii trebuiau să fie extrem de atenţi la cerinţe şi să le citească de mai multe ori, întrucât unele aveau capcane.

Ştiri pe aceeaşi temă

Prima probă de foc din cadrul Evaluării Naţionale s-a încheiat marţi. Aproximativ 150.000 de absolvenţi de gimnaziu  - doar 160 de elevi din cei înscrişi au fost absenţi - au susţinut proba la Limba română care nu a a venit cu subiecte fără capcane. Printre altele, copiii au avut de realizat o compunere în care să prezinte o întâmplare petrecută acasă sau la şcoală, în timpul unei activităţi de lectură. Însă, un elev care s-a pregătit suficient de mult poate lua peste 9.50 dacă scrie citeţ şi corect, iar un copil cu pregătire medie poate lua nota şapte sau opt fără efort, spun dascălii. Subiectele au fost rezolvate ieri, la Adevărul Live, de către profesoara Cristina Tunegaru. „Totuşi, fragmentele din textele de la primul şi al doilea subiect au fost foarte dificile. La o simplă lectură, elevii nu ar fi înţeles care e tema. Trebuiau să citească textul cu mare atenţie şi de mai multe ori”, a precizat dascălul. La cerinţe, elevii au avut de dat sinonime, de menţionat rolul unei cratime, de explicat modul de formare al unor cuvinte şi de formulat enunţuri cu ideile principale sau secundare din text. 
 
În ceea ce priveşte cel de-al doilea subiect, elevii au avut de formulat enunţuri cu referire la textul dat, de extras elemente din acesta, de precizat funcţii sintactice. probleme au ridicat cerinţele care presupun construirea unei fraze din două propoziţii, în care una să fie propoziţie subordonată complementivă direct, introdusă prin conjuncţia subordonatoare „dacă”. Dificilă a fost şi cerinţa transcrierii a două cuvinte care conţin diftongi. Cât priveşte naraţiunea de maxim 300 de cuvinte în care copiii trebuiau să prezinte o întâmplare care a avut loc acasă sau la şcoală în timpul unei activităţi de lectură, pedagogii spun că acţiunea din text putea fi reală sau imaginară. „Copiii puteau să fie creativi şi să scrie despre o acţiune reală sau imaginată. Aici, elevul trebuia să demonstreze că este capabil să creeze o naraţiune şi să aibă partea de intrigă. Însă e trist că le cerem să prezinte ce ar face în timpul unei activităţi de lectură la şcoală deşi la clasă, activităţile de lectură sunt minime şi rare. E ironic pentru că în timpul unei activităţi de lectură, copiii stau cuminţi, în bănci”, consideră Tunegaru.
 
Profesorii şi părinţii, cu emoţii
 
Şi alţi profesori de Limba şi literatură română consideră că subiectele nu au fost foarte grele însă îi puteau pune în dificultate pe elevi. „Subiectele au fost foarte simple, la obiect. Nu mi s-au părut a fi neînţelegeri. Doar la compunerea privind o întâmplare din timpul unei activităţi de lectură poate ridica probleme, pentru că unii elevi se grăbesc sau nu au răbdare să citească enunţul, până la final. Acolo se puteau produce erori, dacă nu citeau că este vorba despre o activitate de lectură petrecută acasă sau la şcoală. Un elev cu pregătire medie poate lua foarte uşor nota 8 sau 9”, este de părere profesoara de Limba română, de la Şcoala Gimnazială „Mircea cel Bătrân” din Giurgiu, Marilena Drăghici. Evaluarea Naţională continuă joi, cu proba la Matematică, iar vineri, cu proba la Limba şi literatura maternă. Primele rezultate vor fi afişate pe 25 iunie, dată la care se depun şi contestaţiile. Pe 29 iunie se vor afişa rezultatele finale, iar între 3-7 iulie urmează completarea fişelor de înscriere la liceu. 
 
Vor fi departajaţi cu greu
 
Subiecte mai uşoare la prima probă la Evaluarea Naţională nu înseamnă neapărat ceva pozitiv, ci o departajare grea a elevilor şi o corectare a lucrărilor într-o manieră mai subiectivă din partea profesorilor. „Subiectele de la Evaluarea Naţională din acest an sunt din categoria celor foarte uşor de rezolvat, construite parcă pentru copiii cu rezultate sub media unei clase obişnuite. Acest lucru nu ar trebui să fie o bucurie pentru nimeni. Copiii vor fi departajaţi cu greu şi, probabil, în special pe baza compunerilor, a căror corectare presupune un grad mai mare de subiectivism decât partea de gramatică, vocabular şi înţelegere a textului”, atrage atenţia scriitoarea Mihaela Apetrei. De aceea, dascălii îi sfătuiesc pe copii şi pe părinţi să consulte baremul de notare cât încă elevii au proaspăt în minte modul în care au rezolvat subiectele. „Este important ca elevii să se auto-evalueze şi dacă ei consideră că punctajul obţinut trebuia să fie mai mare, să depună contestaţie”, susţine profesoara Cristina Tunegaru. 
 
Baremul de evaluare de la limba Română

 

SUBIECTELE DE LA LIMBA ROMÂNĂ

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: