UPDATE Evaluare Naţională 2016. Subiectele la Matematică, de la Capacitate. O cerinţă i-a încurcat pe elevi. Ministerul reacţionează

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Şcoala 84, din Bucureşti. Absolvenţii de clasa a VIII-a comentează, împreună cu părinţii, subiectele de la proba de Matematică
Şcoala 84, din Bucureşti. Absolvenţii de clasa a VIII-a comentează, împreună cu părinţii, subiectele de la proba de Matematică

Absolvenţii claselor a VIII-a au susţinut miercuri proba scrisă la Matematică, ultima probă din cadrul Evaluării Naţionale 2016. La subiectul al III-lea, elevii au avut de calculat aria unui triunghi şi aria unei prisme, dar şi de demonstrat perpendicularitatea a două plane. La subiectul al II-lea au avut de desenat un paralelipiped şi de calculat mai multe funcţii şi expresii. Însă la subiectul 1 o cerinţă a fost ambiguă, spun dascălii.

UDATE: Pe mediul online a fost organizată o petiţie prin care se cere Ministerului Educaţiei ca ambele variante de răspuns de la subpunctul 6 al primului subiect să fie considerate corecte. 

„Datorită faptului că MEN a derutat elevii la Subiectul I exerciţiul 6 prin diagrama reprezentată greşit, propunem o reevaluare a tuturor lucrărilor din sesiunea iunie 2016, astfel încat ambele variante (3 si 8 elevi) să fie punctate ca fiind corecte”, arată site-ul petitieonline.

UPDATE: 96,83 la sută dintre elevii înscrişi la Evaluarea Naţională s-au prezentat miercuri la proba de matematică, arată o informare a Ministerului Educaţiei. Opt candidaţi au fost eliminaţi din examen pentru că au încercat să copieze.

„Din totalul celor 153.673 de elevi înscrişi, s-au prezentat 148.795 de elevi (96,83%). Opt elevi au fost eliminaţi pentru tentativă de fraudă, iar 4.878 de elevi au absentat”, arată un comunicat al Ministerului Educaţiei.

Totodată, potrivit documentului, mai mulţi elevi din judeţul Timiş nu au putut susţine miercuri proba la matematică din cauza inundaţiior, motiv pentru care aceştia vor susţine examenul joi, 30 iunie.

Precizăm că din cauza condiţiilor meteorologice nefavorabile (inundaţii), 24 de elevi din localităţile Darova şi Boldur, care ar fi trebuit să participe astăzi la proba de matematică în centrul de examen organizat la Colegiul Naţional „Iulia Haşdeu” din Lugoj (judeţul Timiş), vor susţine acest test joi, 30 iunie, cu aprobarea Comisiei Naţionale.

La proba de Limba şi literatura maternă, desfăşurată marţi, 28 iunie, rata de prezenţă a fost de 97,55% (8.921 de elevi prezenţi dintr-un total de 9.145 înscrişi).

UPDATE: În ceea ce priveşte neclaritatea subpunctului 6 de la subiectul I, Ministerul Educaţiei susţine că itemul este clar şi complet formulat.

„Itemul este complet formulat, enunţul este clar, fără ambiguităţi şi permite un singur răspuns corect. Acesta conţine toate elementele necesare unui răspuns corect şi se referă la o diagramă care a mai fost prezentată în subiectele formulate de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare (vezi  www.subiecte2016.edu.ro/2016). Tipul de diagramă în discuţie este inclus în modelul de subiect pentru Evaluarea naţională a absolvenţilor clasei a VIII-a, anul şcolar 2014-2015”, arată un comunicat al Ministerului Educaţiei. 

Totodată, Ministerul mai precizează: „Itemul  conţine legenda referitoare la reprezentarea numărului elevilor, legendă care este echivalentă cu identificarea prin axele de coordonate. În esenţă, acesta se referă la prezentarea unei dependenţe funcţionale (între notă şi numărul elevilor din clasă care au obţinut această notă), iar în cazul unei dependenţe funcţionale variabila se reprezintă pe axa orizontală (a absciselor)”.

UPDATE Profesorul de matematică Ştefan Vlaston spune că foarte mulţi elevi au fost încurcaţi de faptul că cerinţa exerciţiului 6 de la subiectul 1 nu este clară.

Conform cerinţei, elevii trebuiau să identifice pe o diagramă care este numărul elevilor care au obţinut nota 5 la testul de matematică, în schimb nu se specifică clar care este axa notelor şi care este axa elevilor.

  

„Trebuia să specifice clar care este Axa OX şi care Axa OY, astfel încât elevii să ştie care este numărul de elevi şi care sunt notele. Astfel, unii dintre copii au fost încurcaţi. Cerinţa este ambiguă”, a explicat profesorul de matematică Ştefan Vlaston.

Totodată, Vlaston consideră că punctajul maxim ar trebui să se acorde, în această sistuaţie, indiferent de modul în care elevii au citit diagrama.

Pe de altă parte, profesorul Silviu Dăneţ de la Colegiul I.LCaragiale spune că elevii putea uşor să îşi dea seama care este axa elevilor şi care este axa notelor.

„Pe diagramă, se văd enumerate pe orizontală cifrele până la 10. Toţi ştim că notele sunt până la 10 şi nu până la 8, astfel că se poate deduce că elevii sunt în număr de opt. Mai mult, ni se arată printr-un pătrăţel colorat/plin că pot identifica numărul de elevi”, a explicat Dăneţ. 

Evaluarea Naţională 2016. Subiectele de la proba de Matematică

Evaluarea Naţională 2016. Proba la Matematică - Barem de evaluare şi de notare

Consultaţi şi modul de rezolvare a subiectelor de la Matematică

UPDATE Profesorii de specialitate consideră că proba la Matematică din cadrul Evaluării Naţională a fost una echilibrată, astfel încât elevii pot lua relativ uşor nota 5, în schimb un pic mai greu peste 9. Astfel, profesorul Alexandru Constantinescu susţine că la algebră nu ar trebui să fie probleme, ce le va da de furcă elevilor va fi geometria.

„Geometria îi va mai subţia la notă”, a spus profesorul Alexandru Constantinescu de la Colegiul naţional „Spiru Haret” din Bucureşti.

Profesorul Silviu Dăneţ de la Colegiul Naţional „I.L.Caragiale” spune că exerciţiile care vor face diferenţa sunt subpunctele „c” de la exerciţiile 1 şi 2 ale subiectului al III-lea.

„Aici se va face departajarea”, subliniază şi profesorul de matematică Silviu Dăneţ.

Totuşi, la şcoala 84, din cartierul bucureştean Vitan, elevii şi părinţii considerau că subiectele n-au fost deloc uşoare. Problema care a stârnit cele mai multe controverse a fost cerinţa 6 de la primul subiect, în care elevilor li se cerea explicarea unei diagrame.

Subiecte provocatoare la geometrie

Totodată, profesoara Cristina Robu explică şi de ce aceste subpuncte va face departajarea.

„La subpunctele a şi b ale celor două exerciţii ale subiectului al III-lea elevii trebuie să aplice formule, în schimb celelalte solicită şi creativitatea şi intuiţia elevilor. Îi provoacă pe elevi şi este şi normal. Un profesor este plăcut surprins când văd la trei elevi diferiţi trei demonstraţii diferite. Matematica nu înseamnă doar aplicarea unor formule”, a explicat profesorul de matematică Cristina Robu, de la Liceul Teoretic „Dunărea” din Galaţi.

   

UPDATE La Subiectul al II-lea, elevii au avut de desenat un paralelipiped dreptunghic şi de rezolvat mai mai multe funcţii şi expresii.

La subiectul al III-lea, aceştia au avut de calculat aria şi perimetrul unui triunghiu, dar şi de calculat aria laterală a unei prisme.   

Mai mulţi absolvenţi au declarat la ieşirea din sala de examen că subiectele au fost grele. Totodată, mamele unor elevi se arată îngrijorate pentru copiii lor.

Peste 153.000 de elevii susţin Evaluarea Naţională

Reamintim că dintre cei 153.672 de candidaţi înscrişi la Evaluarea Naţională au fost prezenţi 149.130 (97,04%) la proba de Limba şi literatura română care avut loc luni. Astfel, la prima probă, 4.542 (2,96%) au absentat, iar şase elevi au fost eliminaţi pentru tentativă de fraudă 6 candidaţi. 

A doua zi de examinare din cadrul Evaluării Naţionale a fost cu scandal, după ce elevii au avut surpriza de a avea de rezolvat subiectul de rezervă de anul trecut. Cu toate că mulţi profesori, dar şi experţi în educaţie au considerat gafa ca fiind una incalificabilă, reprezentanţii Ministerului Educaţiei au spus că nu este nimic grav. 

Potrivit metodologiei, media generală obţinută la Evaluarea Naţională constituie unul dintre criteriile pentru admiterea în învăţământul liceal de stat. Media de admitere în liceu este media ponderată între media generală la Evaluarea Naţională (cu o pondere de 75%) şi media generală de absolvire a claselor din gimnaziu (cu o pondere de 25%).

120 de minute pentru rezolvarea subiectelor

Accesul elevilor în săli este permis, cel mai târziu cu 30 de minute înainte de începerea probei, respectiv până la ora 8.30, în fiecare zi în care se desfăşoară probele scrise, iar supravegherea copiilor este asigurată, de doi asistenţi, cadre didactice de altă specializare decât cea corespunzătoare disciplinei la care se susţine proba.

Elevii au la dispoziţie 120 de minute pentru rezolvarea testelor.

Din momentul distribuirii subiectelor, niciun elev nu mai poate intra în sală şi niciun elev nu poate părăsi sala, decât dacă predă lucrarea scrisă. „Elevii care nu se află în sală în momentul distribuirii subiectelor pierd dreptul de a mai susţine Evaluarea Naţională în sesiunea respectivă”, anunţă oficialii Ministerului Educaţiei.

În cazuri excepţionale, dacă un elev se simte rău şi solicită părăsirea temporară a sălii, el este însoţit de unul dintre asistenţi, până la înapoierea în sala de clasă. În această situaţie, timpul alocat rezolvării subiectelor nu va fi prelungit.

 

Fără ghiozdane în sălile de examen

Candidaţii nu au voie să intre în sălile de examen cu ghiozdane, rucsacuri, sacoşe sau poşete . De asemenea, nu au voie să aibă asupra lor manuale, cărţi, dicţionare, culegeri, formulare, memoratoare, notiţe, însemnări, rezumate sau ciorne sau care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.

„În vederea semnalării eventualelor disfuncţionalităţi apărute în derularea acestui examen, Ministerul Educaţiei pune la dispoziţia publicului, începând de luni, 27 iunie, linia TEL VERDE 0800801100 (număr de telefon apelabil gratuit). Linia telefonică  va fi disponibilă zilnic, între orele 8-17. De asemenea, poate fi utilizată în acelaşi scop şi adresa de email examene@edu.gov.ro”, arată oficialii Ministerului Educaţiei.

Calendar Evaluarea Naţională 2016

29 iunie 2016 – Matematică

1 iulie 2016 – Afişarea primelor rezultate, până la ora 16:00 şi depunerea contestaţiilor între orele 16:00 – 20:00

2-4 iulie 2016 – Rezolvarea contestaţiilor

5 iulie 2016 – Afişarea rezultatelor finale după contestaţii

Repartizarea computerizată şi înscrierea la liceu

În perioada 8-12 iulie, absolvenţii de clasa a VIII-a vor completa fişele de înscriere şi tot în această perioadă fişele vor fi introdse în baza de date computerizată. Pe 20 iulie, unităţile de învăţământ gimnazial vor afişa listele cu absolvenţii repartizaţi proveniţi din şcolile respective şi a listei cu locurile neocupate în unităţile de învăţământul liceal de stat din judeţ/municipiul Bucureşti. Tot în aceeaşi zi, şi liceele vor afişa  lista candidaţilor repartizaţi în acea unitate. Candidaţii vor putea depune dosarele de înscriere la liceele la care au fost repartizaţi în perioada 21 - 29 iulie.

*** La acest articol au contribuit: Nicoleta Onofrei, Alina Mitran, Alin Ion, Cosmin Zamfirache, Bogdan Iancu, Florina Pop, Cristian Delcea, Denis Grigorescu, Mihaela Cojocariu

   

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite