Erori ştiinţifice fundamentale ajung la elevi cu susţinerea Ministerului Educaţiei, prin programul „Neuroştiinţa la clasă”, avertizează trei cercetători

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO: Facebook / Mind Architect
FOTO: Facebook / Mind Architect

Trei profesori şi cercetători în Neuroştiinţe şi Ştiinţe Cognitive au lansat o scrisoare deschisă prin care îl avertizează pe ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, că instituţia pe care o conduce şi-a acordat susţinerea pentru programul „Neuroştiinţa la Clasă” care aduce în faţa copiilor “erori ştiinţifice fundamentale din podcastul Mind Architect”.

Semnatarii scrisorii deschise sunt Andrei Miu – profesor de neuroştiinţe cognitive şi genetică comportamentală la Universitatea Babeş-Bolyai, fondator şi coordonator al Laboratorului de Neuroştiinţe Cognitive de la UBB, cercetătorul Raul Mureşan – preşedintele Consiliului Director al Transylvanian Institute of Neuroscience, şi Dragoş Iliescu, profesor în Departamentul de Psihologie şi Ştiinţe Cognitive, directorul Şcolii Doctorale de Psihologie din cadrul Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei de la Universitatea din Bucureşti, informează Edupedu.ro.

Cercetătorii evidenţiază în scrisoare o serie de mituri şi “erori ştiinţifice fundamentale din podcastul Mind Architect” care le sunt acum recomandate profesorilor şi elevilor începând cu clasa a III-a şi îşi exprimă “profunda îngrijorare pentru calitatea ştiinţifică foarte slabă a acestora şi impactul negativ pe care credem că îl vor avea asupra felului în care elevii înţeleg funcţionarea creierului şi a minţii”, informează Edupedu.ro.

Experţii în ştiinţe cognitive afirmă că “explicaţiile despre mecanismele cerebrale care ar susţine procesele psihice sunt greşite sau se bazează pe concepte simpliste şi depăşite”, în programul introdus în şcoli.

„Ca să dăm doar câteva exemple, frica este atribuită amigdalei, fericirea este pusă pe seama dopaminei, iar ataşamentul pe seama oxitocinei, ceea ce este greşit pentru că toate acestea sunt stări emoţionale cu o importantă componentă subiectivă, care se bazează pe activitatea în circuite nervoase foarte extinse, care reunesc numeroase structuri corticale şi subcorticale, fiecare dintre ele implicând semnalizarea prin intermediul a zeci de neurotransmiţători”, elaborează specialiştii.

Un alt argument al îngrijorării  acestora este că “autorul podcastului, domnul Paul Olteanu, şi echipa care susţine programul Neuroştiinţa la Clasă nu au pregătire de specialitate în neuroştiinţele cognitive sau psihologie.”  

”Pregătirea în neuroştiinţele cognitive şi psihologie, domenii ştiinţifice foarte avansate din punct de vedere metodologic şi teoretic, nu se poate substitui prin lectura unor cărţi de popularizare sau participarea la cursuri informale organizate de nespecialişti, în scop comercial”, atrag atenţia cei trei cercetători şi profesori universitari.

Cercetătorii atrag atenţia şi asupra limbajului colocvial folosit în podcast, care este nereprezentativ pentru comunicarea ştiinţifică şi nepotrivit pentru lecţii la clasă,în opinia lor.

În final, în scrisoarea deschisă adresată ministrului Educaţiei Sorin Cîmpeanu se evidenţiază că „Neuroştiinţa la Clasă se bazează pe un podcast cu scop comercial, contribuind la promovarea acestuia în rândul elevilor şi favorizând o iniţiativă privată care nu serveşte dezinteresat educaţia”.

Textul integral al scrisorii deschise trimise către ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, poate fi consultat pe Edupedu.ro.

Context

La finalul lunii septembrie 2021 a fost lansat programul “Neuroştiinţa la clasă”, prezentat de către organizatori ca un “program educaţional care îşi propune să facă din neuroştiinţă şi psihologie domenii aplicate în vieţile elevilor şi studenţilor”. În comunicatul de presă trimis de organizatorii programului, secretarul de stat Sorin Ion afirmă că acesta este „un proiect pe care Ministerul Educaţiei se bucură să îl susţină, neuroştiinţa aducând o nouă abordare la clasă a învăţării şi orientează educaţia către formarea de abilităţi, mai degrabă decât către cunoştinţe şi către dezvoltarea unei inteligenţe emoţionale”.

Acelaşi comunicat precizează că “Programul Neuroştiinţa la Clasă se adresează cadrelor didactice din învăţământul primar, gimnazial, liceal şi universitar, începând cu clasa a III-a, care îşi doresc să îi ajute pe elevi să devină mai conştienţi de sine şi să ducă vieţi mai împlinite”.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite