Elevii sunt sacrificaţi în războiul sindicate vs guvernanţi. Marian Staş: „E un tip de comportament cu pistolul la tâmplă”

Elevii sunt sacrificaţi în războiul sindicate vs guvernanţi. Marian Staş: „E un tip de comportament cu pistolul la tâmplă”

Elevii, sacrificaţi în războiul sindicate vs guvernanţi.FOTO: Inquam Photos / Octav Ganea

Profesori din 1.100 de unităţi şcolare vor boicota simulările la Evaluarea Naţională susţinute începând de astăzi de elevii claselor a VIII-a. Motivul: nemulţumirile legate de salarizare. „E un tip de comportament cu pistolul în mână. Aceste examene sunt importante în sensul că îi obişnuieşte pe şcolari cu rigorile unui examen”, atrage atenţia expertul în Educaţie Marian Staş.

Ştiri pe aceeaşi temă

Concret, membrii FSLI cer soluţionarea problemelor legate de Legea salarizării (care, spun ei, creează inegalităţi majore între personalul din Educaţie şi cel din alte domenii precum Sănătatea sau Justiţia) şi recalcularea sporurilor şi indemnizaţiilor.

De asemenea, sindicaliştii solicită acordarea dreptului personalului didactic de a fi pensionat, la cerere, cu 3 ani înainte de împlinirea vârstei standard de pensionare fără diminuarea cuantumului pensiei, dar şi creşterea banilor alocaţi de la minister per elev. Reprezentanţii FSLI avertizează că vor boicota şi simulările pentru examenul de Bacalaureat (care urmează să se desfăşoare peste două săptămâni) în cazul în care guvernanţii nu vor lua în serios cererile acestora.

În replică, Ministerul Educaţiei a transmis că Legea cu privire la salarizarea personalului din fonduri publice a fost adoptată după ce s-au consultat şi cu sindicatele din Învăţământ. „În ceea ce priveşte vârsta de pensionare, la nivelul UE se doreşte creşterea vârstei de pensionare, nu scăderea ei. Tendinţa este confirmată chiar de profesorii care fac solicitări pentru a fi menţinuţi în activitate peste vârsta de pensionare. Aşadar, boicotul nu este o soluţie! Facem un apel la cadrele didactice, care tocmai au primit o creştere salarială de 20%, începând cu 1 martie 2018, să nu îi afecteze pe elevi prin demersuri radicale. Aceştia se află în faţa primei lor simulări de examen, iar impactul emoţional asupra lor este unul puternic. Le reamintim reprezentanţilor sindicali că ne aflăm în plin proces de renegociere a contractului colectiv de muncă şi, potrivit prevederilor acestuia, sindicatele s-au angajat să nu declanşeze conflicte de muncă“, au mai afirmat reprezentaţii ministerului.

Elevi: e o miză uriaşă

La rândul lor, reprezentanţii elevilor spun că sunt de acord cu faptul că „există  probleme majore în ceea ce priveşte finanţarea învăţământului, dar şi a modului în care este privită şi, de altfel, neglijată cariera didactică. Cu toate acestea, ne opunem ferm mijloacelor de presiune care se fac pe seama beneficiarilor primari ai Educaţiei. Simularea nu reprezintă doar o metodă prin care elevii se pot obişnui cu condiţiile acestui examen, pentru majoritatea acestora fiind prima dată în faţa atmosferei şi presiunilor unui examen naţional, ci şi o oportunitate pentru aceştia, dar şi pentru părinţii lor, de a afla nivelul la care se află. 

Într-un sistem de învăţământ în care evaluările nu sunt urmate de nişte măsuri concrete care să îmbunătăţească performanţa şcolară, elevii au nevoie de un mecanism prin care să îşi poată urmări punctele slabe în contextul mizelor uriaşe pe care Evaluarea Naţională le impune pentru admiterea la liceu“, a declarat preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor, Ioana Băltăreţu.

E un tip de comportament cu pistolul la tâmplă. Sindicaliştii ştiu unde să lovească pentru a fi luaţi în serios, şi-anume în elevi.

De aceeaşi părere este şi preşedintele Asociaţiei „Edu Cer“, Ştefan Vlaston. „Pot să înţeleg nemulţumirile sindicaliştilor legate de subfinanţare, însă trebuie să găsească nişte metode de protest care să nu-i afecteze pe elevi. Pentru ei sunt importante aceste simulări: prin intermediul acestora află la ce nivel se situează pregătirea lor. Una este să iei nota 2 sau 3, alta este să iei 9-10. Aceste evaluări au ca scop creşterea notelor de la examenele propriu-zise. La o astfel de testare, elevul poate să vadă care îi sunt punctele slabe pentru ca, ulterior, să le corecteze“, a explicat Vlaston.

„E un tip de comportament cu pistolul la tâmplă. Sindicaliştii ştiu unde să lovească pentru a fi luaţi în serios, şi-anume în elevi. Acest lucru se întâmplă deoarece comunicarea între decidenţii politici şi sindicaliştii din Învăţământ este precum  dialogul surzilor. Sindicaliştii ar trebui să fie mai fermi atunci când negociază cu guvernanţii chestiuni legate de salarizarea profesorilor. Altfel, discursul despre boicotare a devenit o obsesie, un fenomen constant în preajma desfăşurării examenelor naţionale pentru elevi. Să nu uităm, totuşi, că aceste examene sunt importante într-o oarecare măsură în sensul că îi obişnuieşte pe şcolari cu rigorile unui examen“, a comentat şi specialistul în Educaţie Marian Staş.

 

 

citeste totul despre: