Elevii din România cer respingerea ordonanţei de urgenţă prin care transportul a fost scos din sfera serviciilor publice

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Elevii din România cer respingerea OUG 51/2019, prin care  transportul elevilor a fost eliminat din sfera serviciilor publice.

Consiliul Naţional al Elevilor (CNE) arată că există nenumărate cazuri în care beneficiarilor primari ai educaţiei nu li se decontează decât un procent din preţul real al abonamentului, după cum urmează, conform comunicatul remis Adevărul, luni. 

● 41% beneficiază de decontarea a mai puţin de 30% din costul real al abonamentului; 

● 39% primesc între 30-50% din suma plătită operatorului de transport; 

● 4% beneficiază de decontarea a 50-70%; 

● 3% primesc între 70-99% din costul real al abonamentului; 

● 13% dintre elevii navetişti beneficiază de decontarea integrală a costurilor de transport. 

Raportul privind implementarea Statutului Elevului la nivel naţional aferent anului şcolar 2018-2019 ne arată că 13,2% dintre elevii respondenţi nu beneficiază deloc de decontarea navetei.

„Astfel, se poate observa că un procent alarmant de 80% din totalul respondenţilor navetişti beneficiază de decontarea a mai puţin de jumătate din costurile reale de transport, în contextul în care unui procent de 100% dintre elevii care fac naveta ar trebui să i se deconteze costurile în mod integral”, se arată în document. 

Lipsa transportului creşte rata de abandon şcolar 

În România, 380.000 de copii cu vârsta între 3-17 ani nu urmau nicio formă de învaţământ la începutul anului 2019. 38,1% dintre copii se află în risc de sărăcie sau excluziune socială, iar aproape o cincime dintre copiii sub 6 ani trăiesc în condiţii de deprivare materială severă, conform Eurostat. 

CNE susţine că investiţiile autorităţilor în educaţie sunt minime: în perioada 2012 - 2014, perioadă pentru care datele sunt disponibile, România a ocupat ultimul loc din Uniunea Europeană din punct de vedere al cheltuielilor pentru educaţie ca procent din PIB. Pentru a interveni în diminuarea acestui fenomen este nevoie de eforturi susţinute, pe termen lung, care să acopere nevoile copiilor atât pe plan educaţional, dar şi social (conform organizaţiei naţionale Salvaţi Copiii).

O dată cu aprobarea OUG 51/2019, transportul a fost eliminat din sfera serviciilor publice, fapt care oferă autonomie operatorilor de transport pentru a nu subvenţiona transportul elevilor şi elimină, astfel, orice obligaţie contractuală pentru ca aceştia să îşi asume măsurile necesare pentru a garanta transport echitabil pentru elevi. Această ordonanţă de urgenţă este în contradicţie cu un act normativ superior, anume Regulamentul (CE) nr. 1370/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar şi rutier de călători şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1191/69 şi nr. 1107/70 ale Consiliului.

Ce arată documentul privind transportul elevilor 

În prezent, multe dintre serviciile de transport terestru de călători care sunt necesare din punct de vedere al interesului economic general nu pot funcţiona în regim comercial. Autorităţile competente ale statelor membre trebuie să poată acţiona pentru a se asigura că asemenea servicii sunt prestate. Mecanismele pe care aceste autorităţi le pot utiliza pentru a asigura prestarea de servicii publice de transport de călători includ următoarele: atribuirea de drepturi exclusive operatorilor de servicii publice, acordarea de compensaţii financiare operatorilor de servicii publice şi definirea de norme generale de exploatare a transportului public care se aplică tuturor operatorilor. În cazul în care statele membre decid, în conformitate cu prezentul regulament, să excludă anumite norme generale din domeniul de aplicare al acestuia, ar trebui să se aplice regimul general privind ajutoarele de stat.

Consiliul Naţional al Elevilor a consultat peste 5000 de elevi navetişti pentru a vedea care sunt problemele cu care aceştia se confruntă. Condiţiile improprii din mijloacele de transport, decontul întârziat şi primit doar pe jumătate sunt doar câteva dintre cele mai stringente aspecte care trebuie să ajungă pe masa factorilor decizionali. Raportul elaborat poate fi accesat online.

Fiind parte a OBESSU – the Organising Bureau of European School Students’ Unions, structura de reprezentare a elevilor la nivel european, Consiliul Naţional al Elevilor a transmis reprezentanţilor biroului o adresă prin care se solicită informarea Directoratului General pentru Competiţie din cadrul Comisiei Europene să condamne, cu fermitate, OUG 51/2019 întrucât aceasta se afla în contradicţie cu regulamentul european antemenţionat şi să semnaleze acest aspect Guvernului României.

Ce cer elevii

CNE solicită membrilor Camerei Deputaţilor, care se întrunesc mâine în plenul camerei, să respingă de urgenţă ordonanţa de urgenţă cu numărul 51/2019, prioritizând astfel nevoile elevilor din România şi nu cele ale transportatorilor.

„Este un moment important pentru elevii din România – astăzi a început sesiunea parlamentară, contextul actual socio-politic impune respingere OUG nr. 51/2019 de către toţi parlamentarii cărora le pasă de elevii pe care noi îi reprezentăm. Este momentul ca aceştia să îşi pună o întrebare clară: de ce are nevoie România acum? De transportatori care să facă profit pe bandă rulantă sau de elevi care să poată ajunge la şcoală, indiferent de mediul din care aceştia provin? Lansăm o provocare parlamentarilor: pentru o secundă, nu vă mai gândiţi doar la a vă calcula voturile (ştim că aici nu suntem noi, beneficiarii primari ai educaţiei, prea atractivi din punct de vedere politic – cei mai mulţi dintre noi nu au drept de vot) şi acţionaţi pentru binele celor care reprezintă viitorul României, a declarat preşedinta Consiliului Naţional al Elevilor, Antonia-Laura Pup. 

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite