Elevii cer înfiinţarea Consiliului Naţional pentru Finanţarea Învăţământului Preuniversitar

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Consiliul Naţional al Elevilor, structura reprezentativă a elevilor la nivel naţional, atrage atenţia cu privire la faptul că după aproape cinci ani de la intrarea în vigoare a Legii Educaţiei Naţionale nr. 1/2011, Ministerul Educaţiei încă nu a înfiinţat Consiliul Naţional pentru Finanţarea Învăţământului Preuniversitar.

Legea, la art 104 alin (4), prevede astfel:

,,Baza de calcul al fondurilor alocate unităţilor de învăţământ prin şi din bugetele locale, pentru finanţarea de bază, o constituie costul standard per elev/preşcolar. Costul standard per elev/preşcolar se determină pentru fiecare nivel de învăţământ, filieră, profil, specializare/domeniu.

Determinarea costului standard per elev/preşcolar se face de către Consiliul Naţional pentru Finanţarea Învăţământului Preuniversitar, în condiţiile prezentei legi şi conform normelor metodologice elaborate de către Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului şi aprobate prin hotărâre a Guvernului.

Consiliul Naţional pentru Finanţarea Învăţământului Preuniversitar cuprinde reprezentanţii Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, ai partenerilor sociali şi ai structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale.”

Având în vedere importanţa pe care o are în distribuirea fondurilor pentru educaţie, „considerăm că este necesară înfiinţarea structurii, pentru o mai bună coordonare a finanţării educaţiei. Unul dintre cele mai concludente exemple în acest sens îl reprezintă formula de finanţare, a cărei bază de finanţare cuprinde în principal costul standard per elev multiplicat cu numărul elevilor dintr-o şcoală”, se arată într-un comunicat de presă.

„Până la urmă, CNFIP ar cuprinde toţi actorii relevanţi ai sistemului: ministerul educaţiei, reprezentanţii partenerilor sociali, ai autorităţilor publice locale. Finanţarea educaţiei, şi aşa precară, trebuie să se realizeze prin consensul şi dezbaterea părţilor implicate, pentru o utilizare cât mai eficientă. Până la urmă, poate chiar mai important decât suma acordată e modul în care este investită, iar astfel trebuie să ia în calcul nevoile elevilor, beneficiari primari ai învăţământului, nevoile profesorilor şi strategiile de investiţii ale administraţiilor publice locale. 

Ne-a fost reconfirmată necesitatea acestei structuri, după ce am observat modul lipsit de o strategie clară (diferită de numărul de elevi din şcoală) prin care unele localităţi acordă finanţarea şcolilor, prin informaţii de interes public în baza legii 544/2001, prin aplicaţia - Ia statul la întrebări -, realizată de România Curată. Credem că după aproape 5 ani, este momentul să facem pasul spre înfiinţarea CNFIP”, a declarat Horia Oniţa, preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite