Elementul-cheie în succesul elevilor

Experimentele făcute în şcoli din SUA arată că „vigoarea" îi ajută pe elevi să aibă rezultate mai bune decât „rigoarea".

Vigoare, nu rigoare. Acesta este, potrivit unui articol al profesoarei universitare Joanne Yatvin, publicat de ziarul american „The Washington Post", termenul pe care părinţii ar trebui să-l caute în limbajul profesorilor.

Potrivit profesoarei Yatvin, de la Portland State University, un exemplu de educaţie „riguroasă" ar fi încercarea unui profesor de geografie, domnul Marks, de a lămuri comportamentul râurilor printr-un exemplu din viaţa elevilor săi. Lecţia avea loc după ce oraşul respectiv fusese victima unor inundaţii. În loc să le citească din manual, profesorul a găsit pe internet un articol care i s-a părut mai potrivit.

Elevilor, înscrişi la două specializări, corespunzătoare profilelor româneşti „real" şi „uman", li s-a cerut apoi să facă rezumate cu principalele idei. Surprinzător pentru domnul Marks a fost să vadă că elevii de la „uman" pierduseră din vedere puncte extrem de importante. El şi-a propus să repete apoi acest tip de lecţie cu un alt articol de non-ficţiune.

Expoziţie de case, aşa cum le văd copiii

În acelaşi timp, după ce le-a predat elevilor de clasa a VI-a modul în care se întocmesc planuri, doamna Young le-a cerut elevilor să deseneze planul unei case, aşa cum o visau ei. Existau şi anumite limitări: elevii primeau aleator „familii", dimensiuni ale casei şi bugete. Elevii nu ar fi urmat să plătească terenul sau mâna de lucru, ci doar construcţia, instalaţiile sanitare şi electrice. Ei au primit cataloage de preţuri pentru a-şi alege aparatele de care aveau nevoie.

Deşi încântaţi, mulţi elevi au avut probleme. Un băiat, care „primise" o familie cu trei copii, a decis că ar putea avea o cameră de joacă bine echipată, în bugetul primit. Când şi-a arătat proiectul, profesoara a constatat însă că el uitase să prevadă măcar o baie. Fără tragere de inimă, băiatul şi-a redus planurile iniţiale şi a inclus facilităţile care lipseau. Când toate planurile au fost finalizate, elevii au organizat o expoziţie la care şi-au invitat şi părinţii. Unii copii şi-au terminat treaba mai devreme şi au vrut să facă mai mult. Profesoara le-a sugerat să creeze pliante pentru „vânzarea" caselor. Curând, toţi elevii au vrut şi pliante, iar întregul proiect s-a dovedit a fi un mare succes.

Concluzia profesoarei universitare Joanne Yatvin: diferenţa între succesul moderat din primul exemplu şi cel peste aşteptări din al doilea a fost rezultatul convingerilor profesorilor respectivi în „rigoare" sau în „vigoare". Una peste alta, e vorba de ştiinţa de a preda şi de a învăţa.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: