Puteţi citi aici Raportul Tehnic aferent Raportului MCV 2015. În materia învăţământului preuniversitar, subiectul-cheie este corupţia aferentă bacalaureatului. Cazuistica documentată în Raport (p. 30) evocă rezultatele echipei DNA Cluj-Napoca ("5 prosecutors ... a small team ... able to establish a substantial track record"), care, în 2014, şi-a trecut în portofoliu "key figures in the field of education (Deputy County Inspector, a headmaster...)" Detalii despre cazul de la Cluj-Napoca, aici. Aici găsiţi o documentare bogată despre cazuri de corupţie asociate, în timp, examenului naţional de bacalaureat.

Educaţia a devenit (nedorit, dar necesar) subiect relativ consistent în procesul MCV începând din 2012 (v. p. 40 ş.u.). În 2014 apare din nou, într-un paragraf relevant (p. 36). Iar în 2015, cum spuneam, este ridicată brusc la rang de secţiune, MCV consfinţind astfel tema ca relevantă în sine. Nume de cod: 4.4.3. (p. 38):

4.4.3 Education

In the education sector, the main problem has been the corruption related to exams, especially during the baccalaureate national examination. Cases have included leaking the content of the examination papers, and turning a blind eye to cheating. There is an on line portal where persons can introduce complaints and which guarantees confidentiality. 2014 has seen a decrease in the number of complaints, and this may be the consequence of using video recording for examinations, which seems to have been a useful preventive measure.

2014 has seen a number of convictions for corruption offences in this area, including personnel with senior management responsibilities within the Ministry of Education. During the past year, training was provided for the head of educational institutions and a Code of ethics had been introduced, which would include forbidding teachers to give after-classes to pupils from their own classes. An agreement with the SCM and the Ministry of Justice has allowed for anti-corruption to be added to the school curriculum.

Another identified risk area is university level. Institutions are not required to appoint external assessors when making decisions in view of conferring degrees, a standard practice in many countries.

Contextul MCV este o circumstanţă agravantă pentru diagnoza sistemului public al Educaţiei (amintiţi-vă dosarele "şpagă ISJ Arad 2014", "şpagă Bolintineanu 2013" şi câte altele!...), care nu face decât să confirme în mod nedorit teza stării curente a Educaţiei ca vulnerabilitate critică pentru siguranţa naţională a României. Deloc întâmplător, în septembrie 2014 am evocat posibilitatea creării, cu sprijinul europarlamentarilor români, unui Mecanism de Cooperare şi Verificare pe Educaţie, menit să sprijine şi să accelereze trecerea Şcolii ca sistem din secolul XX în secolul XXI.

Anul de graţie 2015 va proba capacitatea României de a iniţia transformaţional acest Proiect de Ţară.

Şi de a raporta, cu fruntea sus, misiune îndeplinită, la 1 Decembrie 2018.