Ce se întâmplă cu noile planuri cadru?

Avem o lege, promulgată în noiembrie anul trecut, care spune că începând cu anul şcolar viitor numărul de ore se reduce la primar, gimnaziu, liceu, respectiv  la 20, 25, 30. În prezent, la gimnaziu elevii trebuie să înveţe la şcoală 32-34-36 ore/săptămână,  adică 7 ore pe zi, plus încă 3-4 ore de lucru acasă, pentru efectuarea temelor. Adică 10-11 ore pe zi.

Au trecut patru luni de aşteptare şi discuţii, de promisiuni că noile planuri cadru vor fi puse în discuţie publică încă din ianuarie.  Nimic până în prezent. Pentru că sindicatele, care conduc de facto învăţământul românesc, se opun acestei legi, care duce la diminuarea normelor cadrelor didactice. Tot personalul din şcoli, este  sau nu este membru de sindicat,  plăteşte sindicatelor,  prin reţinere pe statul de plată,  circa 20 milioane de  euro anual, conform fostului ministru Daniel Funeriu.  Pentru aceşti bani, între sănătatea  elevilor şi normele  profesorilor sindicatele şi ministrul au ales: normele profesorilor.

Iată ce declară un medic neurolog:

Fiica mea, elevă în clasa a V-a , petrece pe scaun 12-13 ore (6 la scoala- în bănci neergonomice, 3 dimineaţa înainte de şcoală şi încă 2-3 seara, până la 10) , altfel nu termină temele. Ghiozdanul are între 5-7 kg ( ea are 27 kg). Nu are timp de activităţi recreative sau vocaţionale. Plânge că urăşte şcoala. Psihiatrul de copii a diagnosticat-o cu "Tulburare anxioasă generalizată cu atacuri de panică" cu recomandare de terapie medicamentoasă şi psihoterapie!”

Sunt multe alte semnale venite dinspre părinţi şi lumea medicală. Degeaba. Ministrul face ce-i dictează sindicatele, de frica grevelor şi a manifestaţiilor.

Încadrarea cadrelor didactice pentru anul şcolar următor şi lansarea în licitaţie a unor manuale şcolare s-au făcut conform vechilor planuri cadru, o situaţie aberantă pe care am semnalat-o cu două luni în urmă. Fără niciun efect.

Ce soluţie a găsit ministrul

Ministrul Educaţiei a anunţat la Europa FM ce soluţie a găsit:

este realizată la nivelul Ministerului Educaţiei o hotărâre de guvern pe care o voi prezenta colegilor mei din Guvern. Putem realiza şcoli de aplicaţie, adică putem avea şcoli pilot în care să mergem şi să pilotăm mai multe aspecte, cum ar fi un nou curriculum, dacă vă amintiţi când am fost la dumneavoastră în emisiune am discutat despre acest lucru cu domnul Marian Staş, putem pilota un nou plan cadru.    

Este clar ce vrea să facă ministrul Educaţiei. Să propună guvernului „pilotarea” legii, a noilor planuri cadru şi a unui curriculum adaptat la noile planuri cadru în doar câteva şcoli. Pentru a nu periclita normele profesorilor şi a supăra  sindicatele. Sunt foarte curios ce vor spune premierul, preşedintele Iohannis, departamentele juridice, despre acest concept nou pentru statul de drept: „pilotarea” aplicării unei legi.

Anul acesta şcolar am avut şi o imagine dramatică pentru învăţământul românesc, dată de rezultatele testelor PISA: ultimii din Europa la testarea PISA, 44% dintre elevii de 15 ani sunt analfabeţi funcţionali, 47% dintre absolvenţii de gimnaziu nu ştiu cele patru operaţii aritmetice şi formule simple de arii si volume.

În loc să pună în operă pregătirea anului şcolar viitor, cu noile planuri cadru, cu o arhitectură curriculară adaptată noilor planuri cadru, cu noi manuale scolare adaptate, cu o pregătire a elevilor axată pe aplicaţii practice, pe transdisciplinaritate, ministrul Monica Anisie caută tot felul de „şmecherii”, de subterfugii, pentru a nu pune în aplicare legea promulgată de preşedintele Iohannis.

Am pierdut un timp preţios pentru pregătirea aplicării legii. Trebuiau puse în dezbatere publică noile planuri cadru, promovate prin HG, apoi adaptarea curriculei şcolare la noile planuri cadru. Nimic din toate acestea. În ciuda faptului că închiderea şcolilor din cauza pandemiei a lăsat timp suficient acestor acţiuni.

Şi Consiliul Naţional al Elevilor a reacţionat dur la o astfel de posibilitate.

Nu mai acceptăm generaţii de sacrificiu în sistemul educaţional. Ministerul Educaţiei şi Cercetării trebuie să îşi asume public aplicarea legii privind scăderea numărului de ore, iar ministrul Educaţiei şi Cercetării trebuie să se implice activ în operaţionalizarea comisiilor ce au ca scop realizarea noilor planuri-cadru”.

Concluzie

Curios nu mai este faptul că ministrul Educaţiei, Monica Anisie, ignoră o lege a statului român, de frica sindicatelor. Surprinzător este că premierul, preşedintele Iohannis, PNL acceptă acest lucru. Se va termina şi această pandemie, vine toamna şi viitoarele alegeri. Ce vor spune părinţii, unii dintre ei medici, de faptul că între sănătatea elevilor şi teama de sindicate, statul român a ales să facă pe placul sindicatelor?