Dascăli „altoiţi“ de sistemul educaţional. Trei profesori agresaţi numai în ultima săptămână

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Dascălii
„altoiţi“ de sistemul educaţional. Trei profesori agresaţi numai în ultima săptămână . FOTO: Arhiva „Adevărul“
Dascălii „altoiţi“ de sistemul educaţional. Trei profesori agresaţi numai în ultima săptămână . FOTO: Arhiva „Adevărul“

Trei cazuri de violenţe manifestate de elevi asupra profesorilor au fost raportate în spaţiul public numai în ultima săptămână. Specialiştii în Educaţie avertizează că fenomenul este pe cât de dramatic, pe atât de complex, tipurile de agresiuni exercitate în unităţile de învăţământ fiind multiple. Numai în 2015, peste 19.000 de cazuri de agresiuni s-au petrecut în spaţiul şcolar, potrivit Ministerului Educaţiei.

„Cine este de vină pentru această problemă?“ devine o întrebare redundantă atâta timp cât nu se vor aplica nişte soluţii corespunzătoare, punctează experţii în Educaţie.

Consilierul pe probleme de Învăţământ, Vlad Ştefan, afirmă că violenţa în şcoli este o problemă sistemică, ultimele cazuri ajunse în atenţia opiniei publice reprezentând doar vârful icebergului. „Societatea se opreşte doar la analiza formei şi la încercarea de a găsi «ţapi ispăşitori» însă adevărata problemă este reprezentată de faptul că şcolile şi Inspectoratele Şcolare au dezvoltat de mult timp metode de cenzură bine puse la punct, mascând adevăratele probleme. Astfel de situaţii reprezintă doar vârful icebergului şi, vorbind din propria experienţă, dacă mâine, organele abilitate ar verifica asemenea cazuri în sensul de documentaţie s-ar constata că niciun act nu respectă legislaţia în vigoare şi nu reflectă realitatea şcolară. S-a ajuns aici din cauza unei complicităţi generalizate şi a asumării principiului «lasă că merge şi aşa». Din această perspectivă, educaţia se confruntă cu o lipsă de viziune strategică, neexistând paşi concreţi asumaţi de Executiv pentru a combate violenţa şcolară. Iar dacă ne referim la cadrul normativ, Codul de Etică din învăţământul preuniversitar, promis de Minister, întârzie să apară şi să îşi producă efectele“, a explicat consilierul.

La rândul său, preşedintele Federaţiei Naţionale a Părinţilor, Iulian Cristache, subliniază că familia şi şcoala trebuie să coopereze pentru a combate fenomenul. „Agresiunile din şcoli nu s-au născut ieri. Problema este una adânc internalizată în sistemul de învăţământ, care fie este pasiv la manifestările violente, fie le încurajează. Practic, vorbim de o inacţiune din partea dascălului, care nu reacţionează de la primele semnale ale unui comportament agresiv (ori atunci profesorul îşi pierde orice autoritate în faţa şcolarilor) sau despre cadre didactice care, ele însele, sunt agresive cu elevii. În ambele situaţii trebuie subliniat faptul că familia trebuie să aibă cunoştiinţă de ce se întâmplă la şcoală, aceasta reprezentând principalul actor în vederea formării unui minor. De aceea, sistemul educaţional ar trebui să găsească modalităţi de a implica mai mult familia în procesul educaţional“, a afirmat Cristache.

„Sancţiuni graduale. Să nu să arestăm elevii“

Acelaşi lucru este susţinut şi de reprezentanţii sindicatelor din Educaţie, dar care subliniază necesitatea aplicării unor măsuri mai dure elevilor agresivi cât şi părinţilor lor. „În momentul de faţă nu există un cadru legislativ care să protejeze profesorii. Sancţiuni precum scăderea notei la purtare sau mustrările scrise nu au niciun efect asupra comportamentelor violente manifestate de unii dintre elevi. O soluţie ar fi ca părinţii respectivilor adolescenţi să fie mai responsabilizaţi. Mai cu seamă, să suporte sancţiuni. De asemenea, este nevoie să avem mai mulţi psihologi în şcoli, nu unul la 800 cum este în momentul de faţă“, a subliniat preşedintele Sindicatului din Învăţământ „Spiru Haret“, Marius Nistor.

Profesoara de Română Cristina Tunegaru afirmă că pentru a elimina agresiunile din şcoli trebuie aplicate sanţiuni graduale. „Soluţia nu e să arestezi elevii când se ajunge la violenţe necontrolate, când profesorul şi-a pierdut orice urmă de autoritate, ci să avem sancţiuni graduale, adecvate, aplicate la momentul potrivit, care să respecte dreptul elevului la educaţie, dar şi al colegilor săi, precum şi dreptul profesorilor la demnitate“, a scris Tunegaru pe pagina de Facebook.

Trei profesori agresaţi în ultima săptămână

Primul caz, semnalat în ultima perioadă, este al unei profesoare din Teleorman, care a fost agresată de trei elevi. Unul dintre adolescenţi, care are 16 ani, a fost închis pentru 30 de zile. Ceilalţi doi sunt cercetaţi pentru aceaşi infracţiune însă nu au fost arestaţi, ei neavând vârsta prevăzută de lege pentru o astfel de măsură. O situaţie similară a avut loc şi la o şcoală din Miercurea Ciuc unde un dascăl a fost împins şi lovit de un elev de clasa a şaptea, „fără niciun motiv“, după cum a relatat Poliţia din Harghita. Ultimul incident apărut în spaţiul public este al unui profesor din Constanţa care a fost agresat de un elev ce repetă clasa a noua.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite