Cum vrea Ecaterina Andronescu să modifice programul elevilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Depunere jurământ miniştri noi guvernul Dăncilă - Ecaterina Andronescu / FOTO Inquam Photos / Octav Ganea / 20 nov 2018
Depunere jurământ miniştri noi guvernul Dăncilă - Ecaterina Andronescu / FOTO Inquam Photos / Octav Ganea / 20 nov 2018

Elevii din ciclul primar şi gimnazial ar putea să petreacă mai puţine ore la şcoală. Cel puţin aşa susţine Ecaterina Andronescu, noul ministru al Educaţiei, după ce un proiect de lege iniţiat în acest sens de senatorul PSD Liviu Pop a fost adoptat de Comisia pentru Învăţământ de la Senat. Deocamdată nu se ştie de când va fi aplicată măsura, dacă iniţiativa va fi adoptată.

Dacă la şcoala primară nu se va simţi foarte tare tăierea, elevii de gimnaziu vor avea ceva mai mult timp pentru alte activităţi. Concret, proiectul de lege prevede o medie de 20 de ore pe săptămână pentru elevii din şcoala primară, adică cei din clasa pregătitoare până la clasa a IV-a. Asta, în condiţiile în care în prezent elevii din clasa pregătitoare învaţă 19-20 ore pe săptămână, cei din clasele I-III între 20 şi 21 de ore, iar cei din clasa a IV-a petrec la şcoală între 21 şi 22 de ore.

La gimnaziu, însă, tăierile de ore vor fi resimţite de copii. Concret, iniţiativa legislativă introduce sintagma de „în medie 25 de ore pe săptămână pentru gimnaziu“. În prezent, elevii de clasa a V-a au între 26-28 de ore pe săptămână, elevii de clasa a VI-a au între 28-30 de ore pe săptămână, cei de clasa a VII-a au între 31-33 de ore, iar şcolarii din clasa a VIII-a au între 31-34 ore pe săptămână.

Ecaterina Andronescu susţine iniţiativa

„Este evident că arhitectura curriculară pentru ciclul gimnazial trebuie refăcută astfel încât să se bazeze pe transdisciplinaritate. Un exemplu, ar fi combinarea Fizicii cu Chimia şi Biologia într-o singură arie de învăţare comună. Sunt discipline care se leagă una de alta, iar dacă şcolarii le-ar învăţa concomitent, ar avea o înţelegere mai complexă asupra lumii. Aşa se practică în Finlanda sau Noua Zeelandă care sunt nişte modele de bună practică din punctul de vedere al planificării curriculumului şcolar. Pentru a ajunge la acest pas, însă, ai nevoie să formezi corespunzător cadrele didactice. Altfel, va fi un haos“, explică Marian Staş, specialist în Educaţie.

De aceeaşi părere este şi Daniela Vişoianu, preşedintele Coaliţiei pentru Familie, care argumentează că şi din punct de vedere economic, ar fi mai eficienţi profesorii care pot preda sub paradigma transdisciplinarităţii. „Pentru România, pentru demografia şi distribuţia şcolilor noastre, a devenit tot mai scump să avem profesori care predau doar o disciplină la un gimnaziu/liceu fragmentat şi cu un orar săptămânal, ineficient. În lumea civilizată se predă în module. O oră pe săptămână la ceva ce te pasionează poate să nu însemne nimic“, punctează Vişoianu.

Întrebată cum se va transpune reducerea de ore, Ecaterina Andronescu spune că se va baza pe recomandările Institului de Ştiinţe ale Educaţiei.

Expertul mai subliniază că „şcoala nu este despre numărul de ore sau zile de şcoală ci despre ceea ce se întâmplă în viaţă, în realitate. Tocmai de aceea transdisciplinaritatea ar trebui să fie un principiu care să se vadă în curriculum, în felul în care formăm profesorii şi în felul în care este construit orarul. Educaţia are nevoie de curaj şi inovare, însă acestea trebuie să fie fundamentate ştiinţific şi etapizat. Coaliţia pentru Educaţie îi încurajează pe liderii sectorului Educaţie din PSD să colaboreze cu toţi actorii implicaţi pe parcursul unui astfel de proces“, conchide Vişoianu.

 „Măsura în sine nu este rea, cât procedura prin care s-ar putea adopta. Mai exact, aceasta trebuia să treacă printr-o dezbatere publică în care să fie consultaţi părinţii, elevii, profesorii şi experţii în educaţie, iar ulterior să fie adoptată printr-un ordin al Ministerului Educaţiei. Însă dacă lăsăm o astfel de decizie pe mâna parlamentarilor, riscăm să ajungem în situaţia în care tot ceea ce ţine de curriculum, planurile-cadru şi programele şcolare să fie adoptate numai de aceştia. Or, parlamentarii dau un vot politic. Cei mai mulţi dintre ei nu au expertiză în domeniul curricular“, au explicat pentru „Adevărul“ surse din Ministerul Educaţiei.

În schimb, Ecaterina Andronescu susţine că „metodologia pentru planurile-cadru prevede numai reglementarea numărului de ore care se aprobă pentru fiecare disciplină în parte, nu şi pentru numărul total de ore pe care ar trebui să-l petreacă un elev la şcoală pe săptămână. Acest lucru se poate modifica numai prin schimbarea Legii Educaţiei. Deci, vorbim de o procedură care trebuie să treacă prin Parlament“, a declarat oficialul.



 

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite