Cum sprijină MERITO profesorii în evaluarea progresului elevilor prin standarde şi descriptori de performanţă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cei 81 de laureaţi MERITO FOTO proiectulmerito.ro
Cei 81 de laureaţi MERITO FOTO proiectulmerito.ro

Standardele de performanţă sunt un instrument care oferă finalităţi unitare în predarea şi evaluarea elevilor, indiferent de zona geografică sau de statutul socio-economic. Acestea nu sunt o colecţie de teste standardizate, ci o resursă în funcţie de care se poate evalua progresul elevilor.

Pe baza acestor standarde, orice elev din orice şcoală din România poate să aibă acelaşi nivel de dobândire a competenţei pentru fiecare notă din sistemul naţional de evaluare.

Aceste standarde sunt gratuite, realizate în sistem „open source” de către profesori din comunitatea MERITO, în concordanţă cu programele disciplinelor aprobate în 2017 pentru Limba şi literatura română, Matematică şi Educaţie muzicală.

Proiectul MERITO, al Fundaţiei Romanian Business Leaders, propune, în premieră, standarde şi descriptori de performanţă pe baza noului curriculum de gimnaziu, care să sprijine profesorii în evaluarea competenţelor dobândite de elevii din clasa a V-a.

Rolul acestor standarde este să confere uniformitate, echitate şi transparenţă procesului de evaluare şi contribuie la o calitate unitară a educaţiei elevului, indiferent de locul din care provine, de statutul socio-economic sau de etnie.

Instrument pentru uniformizarea notării

Aceste standarde nu reprezintă un sistem de testare a elevilor, ci un instrument pentru uniformizarea notării, spun reprezentanţii Merito. Concret, pentru orice elev din clasa a cincea din orice şcoală din România, nota 8 la Limba şi literatura română va reflecta exact acelaşi nivel de cunoştinţe, de abilităţi şi de atitudini. În plus, aceste standarde ajută în analiza progresului elevilor, pentru realizarea eficientă a intervenţiilor remediale şi a evaluării continue.

Standardele prezentate de MERITO nu sunt obligatorii, ci sunt propuse publicului pentru dezbateri în cadrul comunităţii de profesori şi în rândul organismelor abilitate. Prin acest demers, MERITO iniţiază un proces de durată, în care îşi doreşte să ofere sprijin profesorilor, să culeagă feedback,  să realizeze cercetări active şi să fundamenteze anumite practici eficiente la clasă.

Propunerea actuală a standardelor curriculare a fost realizată voluntar de către un grup de profesori din comunitatea MERITO, format din Bogdan Raţiu, Natalia Leu, Dénes Margit, Ion Cicu, David Brumar, Antoaneta Ioana Luchian, Alexandra Homone, Carmen Hord. În proiect, au fost cooptaţi specialişti din centrele universitare din Iaşi, Cluj-Napoca, Bucureşti, Timişoara, dar şi numeroşi practicieni.

Când va fi disponibilă documentaţia şi cum poate fi obţinută?

Standardele sunt disponibile în format electronic pe https://standarde.merito.ro/ şi pot fi deja consultate de către profesori. Începând cu jumătatea lunii august 2022, MERITO va organiza cursuri gratuite pentru cei care vor să testeze aplicarea.

Cum pot fi aplicate aceste standarde?

Standardele sunt concepute pe patru niveluri de performanţă: alertă (sub nota 5); emergent (nota 5-6); funcţional (nivel 7-8); operaţional (nivel 9-10). Fiecare nivel de performanţă detaliază fiecare competenţă specifică şi domeniu de conţinut din programele  în vigoare pentru clasa a V-a.

Descriptorii de performanţă detaliaţi în aceste documente îl ghidează iniţial pe profesor să organizeze judicios aspectele predării şi învăţării. Ulterior, profesorul va putea crea teste în funcţie de nivelul clasei şi de particularităţile grupului de elevi. Prin aplicarea standardelor, profesorii au astfel repere în ceea ce priveşte dezvoltarea competenţelor elevilor şi, totodată, au independenţa de a lua decizii asupra progresului elevilor.

Despre proiectul MERITO

Misiunea proiectului MERITO este de a transforma meserie de profesor în România, în sensul de a o recredibiliza şi profesionaliza. ”Recredibilizăm meseria prin recunoaşterea şi promovarea profesorilor valoroşi, care practică Educaţie de calitate, inclusiv în afara claselor lor. Profesionalizăm meseria prin dezvoltarea acestor profesori şi sprijinul pentru răspândirea expertizei şi bunelor lor practici către colegii din sistem”, explică reprezentanţii MERITO.

Comunitatea profesorilor MERITO numără 81 de laureaţi în prezent, care, împreună cu antreprenorii şi managerii din Romanian Business Leaders, lucrează ca să multiplice în sistemul de educaţie bune practici de predare, prin intervenţii de învăţare colaborativă, o voce a profesorilor şi printr-o platformă online de dezvoltare profesională relevantă pentru aceştia. Şi-au propus să inspire 50.000 de profesori din sistem până în 2030, astfel încât aceştia să poată cultiva adecvat abilităţile necesare elevilor.

Vă mai recomandăm să citiţi şi:

Istoria predată prin scrisori de dragoste şi jocuri de rol. Platforma online cu lecţii de istorie explicate de elevi

Profesorul de ştiinţe socio-umane care schimbă România în bine. „Fără să creezi plus valoare, nu poţi produce o creştere socială“

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite