Cum sunt şicanaţi elevii care nu s-au înscris la ora de Religie: „Încearcă să ne prostească!“

Cum sunt şicanaţi elevii care nu s-au înscris la ora
de Religie: „Încearcă să 
ne prostească!“

FOTO: Mediafax

Presiuni din partea profesorilor, orare dezavantajoase şi lipsa alternativelor de studiu sunt doar câteva dintre problemele cu care se luptă părinţii care încearcă să facă uz de dreptul la „libertate de conştiinţă“, invocat în decizia Curţii Constituţionale privind înscrierea la ora de Religie.

Mai multe familii care au copiii elevi i-au contactat pe reporterii „Adevărul“ pentru a se plânge de problemele pe care micuţii lor le întâmpină la şcoală, după ce au ales să nu frecventeze ora de Religie.

Copilul care a aflat că mama îi va arde în Iad

Astfel, părinţii unui copil din Capitală care studiază în ciclul gimnazial au povestit că, deşi nu sunt de confesiune ortodoxă, în şcoala primară nu au avut obiecţii să-şi lase copilul la Religie, mai ales că primul profesor nu preda în manieră dogmatică, ci făcea mai mult ore de muzică şi desen. 

„Am zis să nu îi creăm probleme de integrare în clasă dacă ar fi stat pe holuri în timpul orei de Religie aşa că l-am lăsat. Am fost atenţi la ce se întâmplă la oră, cu ce poveşti venea acasă, dar profesorul s-a dovedit a fi un om în regulă. Era blând, mai mult făcea muzică şi desen cu ei, şi să nu vă imaginaţi că desenau icoane, desenau animale, personaje din benzi desenate. Îmi venea acasă de la ora de Religie cu desene cu Superman, Batman şi cu tigrul din Cartea Junglei. Deci nu ne-am îngrijorat“, a povestit tatăl elevului.

Lucrurile s-au schimbat însă în clasa a IV-a, când a fost schimbat profesorul. „Profesorul i-a spus la oră că părinţii care divorţează ajung în iad, iar soţia mea a divorţat de primul ei soţ. Atunci am zis că în anul următor nu mai are ce căuta la ora de Religie şi nu l-am mai lăsat să se ducă“, a mai arătat tatăl.

Iniţial nu au fost probleme fiindcă Religia nu era plasată în mijlocul orarului, ci la început, deci venea cu o oră mai târziu la şcoală. Anul acesta însă, Religia a fost mutată în mijlocul orarului, iar şcoala nu a oferit alternative de opţionale.

„La începutul anului şcolar, profesorul de Religie a intrat în clasă şi i-a întrebat pe copii cine nu face Religie. Au ridicat mâna trei. Iar profesorul le-a spus «bine, staţi jos, începem ora». Şi asta a fost, copilul meu a ajuns să asiste la oră, deşi nu este înscris. Dacă ar avea măcar un opţional pe care să-l facă în locul Religiei, de Matematică, de Engleză, orice, dar nu are.  Am vrea să aibă un opţional fiindcă aşa, el este discriminat la medie faţă de colegii lui care fac Religie şi au un 10 în plus şi asta ar putea conta mai încolo la admiterea la liceu. Noi nu vrem să ne lăsăm copilul nesupravegheat, dacă i se întâmplă ceva? Câteodată am senzaţia că sistemul încearcă să ne prostească, e o modalitate perfidă de a păstra Religia“, a spus bărbatul.

Părinţii care nu vor Religie trebuie să se înarmeze cu răbdare

Deşi 8% din elevii din România au refuzat în primăvară să se înscrie la Religie, multe şcoli nu iau nici acum în serios această opţiune, iar părinţii povestesc că întâmpină o sumedenie de dificultăţi când încearcă să-şi retragă de facto copiii de la studiul acestei discipline.

„Anul trecut, când am depus cerere să scot copilul de la ora de Religie, directoarea şcolii a încercat să mă convingă să nu fac acest lucru, iar când a văzut cererea pentru mutarea orei pe prima sau ultima poziţie în orar, s-a exprimat «Ce? Suntem pe tarla aici?». Apoi a zis că am avut noroc că ora a fost întâmplător fixată ultima din zi. Anul acesta am depus iarăşi cerere pentru fixarea orei, astfel încât copilul meu să nu fie nevoit să participe fără voie şi, deşi orarul nu a fost definitivat încă, ne-a dat asigurări că nu se va întâmpla acest lucru“, a povestit o altă mămică din Bucureşti.

Însă nu insistenţele unor reprezentanţi ai şcolii îi deranjează cel mai mult pe părinţi, ci lipsa unei soluţii efective pentru copiii care nu participă la ora de Religie. „Mi-a spus ce este imposibil să fixeze ora prima sau ultima în orar, iar copilul, în acel interval, să stea la oră sau sa fie în grija învăţătoarei sau să facă «ce vrea». Am rugat-o frumos să ne dea acest răspuns şi în scris“, a adăugat mămica.

La ameninţări a fost nevoit să recurgă şi tatăl unei fetiţe din Satu Mare, care a solicitat în scris modificarea orarului şcolar, deoarece ora de Religie a fost mutată în repetate rânduri, fără să se ţină cont că fetiţa lui de clasa a III-a nu participă. „Anul trecut, ora de Religie a fost ultima în orar ceea ce era ok pentru fetiţa mea, dar în martie au modificat orarul şi au pus ora de Religie la mijloc. A trebuit să fac cerere pentru modificarea orarului, iar anul acesta s-a întâmplat la fel. Orarul era ok la începutul anului, dar l-au modificat săptămâna trecută şi, luni, fetiţa a trebuit să asiste la ora de Religie. Am făcut din nou cerere şi aştept răspuns pozitiv, altfel fac plângere penală“, a spus Cristian Podina.

Şcoala pune beţe-n roate elevilor care nu vor Religie

Deşi unităţile de învăţământ sunt responsabile de supravegherea elevilor care nu fac Religie, mulţi părinţi se văd nevoiţi să meargă la şcoală pentru a avea grijă de copiii lor. Este şi cazul unei mame din Giurgiu cu o fetiţă în clasa a II-a, pe care a retras-o de la ora de Religie încă de la clasa pregătitoare.

„Mi-a fost foarte greu, mă duceam să stau cu ea în acea oră prin curtea şcolii, prin parc, îl aveam şi pe cel mic cu mine, uneori ploua, era vreme urâtă. La începutul acestui an m-am bazat pe faptul că se ştie că fetiţa mea nu va frecventa ora, la fel ca alţi doi colegi, deoarece nu am completat cerere. Surpriza mare a fost că ora este pusă luni, pe a doua poziţie în orar. Încercarea de a rezolva pe cale amiabilă cu învăţătoarea a eşuat, mi s-a spus că asta e situaţia şi nu se poate face nimic“, a povestit exasperată mămica.

Aşadar, femeia a solicitat la secretariatul şcolii să fie informată cu privire la activitatea educaţională în care va fi antrenat copilul în timpul orei de Religie. „Încă aştept să primesc un răspuns oficial la această cerere, în scris cu semnătură şi ştampilă. Între timp mi s-a propus să se ducă la bibliotecă şi să citească în timpul orei de Religie. Ar fi absolut ok, bibliotecara este foarte amabilă, dar mi-a spus clar că e posibil ca uneori, în ziua şi în ora aceea să nu fie acolo.

Eu vrea să ştiu exact că i se spune bibliotecarei că luni, la ora 9.00 trebuie să fie în bibliotecă, pentru că o aşteaptă un copil care nu face Religia. Nu vreau să rămână la mica înţelegere, pentru că bibliotecara poate pleca, iar fata mea rămâne să stea lângă o uşă închisă“, spune femeia.

Ce spune metodologia

Metodologia privind organizarea orei de Religie, publicată, joi, în Monitorul Oficial, prin ordin al ministrului Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, reglementează situaţia elevilor care nu frecventează această disciplină. Practic însă, documentul nu oferă soluţii concrete, ci pasează şcolilor responsabilitatea pentru aceşti copii. 

„Pentru elevii care nu participă la ora de Religie sau cărora nu li s-au asigurat condiţiile pentru frecventarea orelor la această disciplină, unităţile de învăţământ stabilesc prin propriul regulament de organizare şi funcţionare activităţile pe care aceştia le pot desfăşura, precum şi responsabilităţile privind asigurarea supravegherii şi siguranţei elevilor, în perioada în care ceilalţi participă la ora de Religie”, se arată în metodologie.

De asemenea, elevii care au ales să nu frecventeze acest curs nu mai sunt forţaţi să rămână în incinta şcolii în timpul orei de Religie, aşa cum prevedea regulamentul de anul trecut, însă nici şcoala nu-şi asumă răspunderea celor care lipsesc.

„Absenţa elevului care nu a solicitat frecventarea orei de Religie de la activităţile prevăzute la art. 10 şi 11 exonerează cadrul didactic/personalul didactic auxiliar care asigură organizarea/desfăşurarea/supravegherea activităţii de orice tip de răspundere”, se mai arată în document.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: