„Cum să distrugi un liceu de elită. Manual pentru primari” de Daniel Băluţă

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Nicusor Dan şi Daniel Băluţă.
Nicusor Dan şi Daniel Băluţă.

Ne aşteptăm ca nu peste multă vreme să apară un volum cu titlul de mai sus, volum de care clasa noastră politică are nevoie ca de o vitamină revigorantă. Cartea ar putea fi un studiu de caz asupra distrugerii Colegiului Naţional Gheorghe Şincai sub presiunile Primăriei sectorului 4.

Pe scurt: primarul sectorului 4 a reuşit să scadă media de admitere la Colegiul Şincai cu 50 de sutimi şi faţă de anul trecut Colegiul Şincai a coborât de pe locul 4 pe locul 10. Cum a reuşit această performanţă? Simplu: a trimis liceului o adresă în care cere evacuarea colegiului în trei zile şi anunţă mutarea lui de lângă Parcul Tineretului pe fosta platformă industrială IMGB – adresă care a fost scursă în presă chiar în timpul înscrierilor. În mod natural elevii cu medii mari s-au orientat către liceele care nu sunt ameninţate de primarii ce le administrează cu evacuarea la marginea oraşului, în cartiere lipsite de orice siguranţă.

Sperăm ca în viitorul volum primarul Băluţă să explice în detaliu pentru toţi primarii toate acrobaţiile de logică folosite în distrugerea Colegiului Şincai. De exemplu primarul Băluţă susţine că tot ce vrea este să consolideze şi renoveze clădirea Colegiului Şincai şi tot discursul lui se concentrează exclusiv pe „punerea în siguranţă a elevilor”. Doar că mai sunt şi alte considerente: locul unde se găseşte un liceu este fundamental, iar faptul că primarul Băluţă aruncă Colegiul Şincai pe platforma IMGB are ca efect scăderea abruptă a mediei de admitere – indiferent de declaraţiile de bune intenţii, efectul este unul absolut distructiv.

Ne mai aşteptăm şi ca primarul Băluţă să relateze spre folosul altor primari modul în care pot fi călcaţi în picioare directorii liceelor de elită. De exemplu, anul trecut reprezentantul Primăriei sector 4 a ameninţat-o pe directoarea Colegiului Şincai cu un proces de contencios administrativ pe motiv că nu au fost prezentate în Consiliul Reprezentativ al Părinţilor modificările la Regulamentul de ordine interioară. Modificările erau cerute de Ministerul Educaţiei şi se refereau la scenariile epidemiologice – cu alte cuvinte Consiliul Reprezentativ al Părinţilor nu prea avea cum să nu fie de acord cu măsurile de combatere a epidemiei de COVID-19. Mai mult: modificările acestea au fost prezentate de directoare Consiliului Reprezentativ al Părinţilor. Irelevant pentru Primăria sector 4 care a trimis Colegiului Şincai o plângere prealabilă. Restul presiunilor Primăriei sector 4 asupra Colegiului Şincai aşteptăm să fie detaliate de primarul Băluţă (plângeri penale, procese de calomnie, cereri de evacuare prin ordonanţe preşedinţiale, controale peste controale) – presiuni care au avut ca efect schimbarea a 4 directori într-un an de zile. Reducerea bugetului alocat Colegiului Şincai cu 90% este o formă de persecuţie brutală ar zice unii, dar cât se poate de eficientă ar zice primarul Băluţă. Ideea de bază este să ţii la secret bugetele alocate liceelor din sector astfel încât să nu se poată face comparaţii, iar pe pagina de Internet a Primăriei arunci proiectul de buget făcut la mişto, dar nu publici bugetul aprobat de Consiliul Local.

Un capitol aparte credem că va fi dedicat tehnicilor de manipulare. De exemplu primarul Băluţă ne face şmechereşte cu ochiul şi spune pe un ton defensiv că a propus trei locuri unde poate fi mutat Colegiul Şincai. După care aflăm detaliul că două dintre aceste clădiri sunt ocupate de elevii de la alte unităţi de învăţământ relocate (tot pentru consolidare!) şi ajungem la concluzia că cei patru evanghelişti erau trei: Luca şi Matei. Sau cazul documentelor renovării Colegiului Şincai: luni de zile Primăria sectorului 4 a susţinut că aceste documente sunt secrete comerciale, când au început protestele la Colegiul Şincai secretul comercial s-a evaporat şi Primăria a pus documentele la dispoziţia presei. Aşa am văzut că în autorizaţia de construire sunt enumerate doar lucrări de renovare, consolidarea fiind strecurată „pe sub mână” într-o anexă la anexa anexelor.

Totuşi trebuie să menţionăm şi meritele altor instituţii în distrugerea Colegiului Şincai, de exemplu această performanţă nu ar fi putut fi atinsă fără contribuţia fundamentală a Inspectoratului Şcolar General al Municipiului Bucureşti. Fostul inspector general (devenit celebru după ce a explicat publicului că un elev a sărit pe geam de la etaj deoarece a consumat o băutură energizantă) le-a explicat unor părinţi de la Colegiul Şincai că toate clasamentele liceelor sunt irelevante, nu prea există diferenţe de esenţă între colegiile naţionale şi colegiile tehnice – toate sunt colegii la urma urmei! aşa că platforma IMGB nu este chiar un capăt de lume, doar un capăt de Bucureşti. Acelaşi inspectorat şcolar a făcut tot ce i-a stat în putinţă – adică nimic! – pentru ca Colegiul Şincai să nu fie reprezentat de un avocat în procesele intentate de Primăria sector 4. În general atitudinea pe holurile Inspectoratului Şcolar Bucureşti este ceva de genul „ce se tot plâng ăştia de la Şincai că îi mută primarul Băluţă pe platforma IMGB?!?”

Apoi vine Ministerul Educaţiei, o instituţie care îşi mărturiseşte sincer impotenţa: conform unui secretar de stat de la acest minister primarul Băluţă poate face ce vrea cu Colegiul Şincai, dacă vrea să-l mute în porumbi, iar clădirea s-o transforme în şcoală de tratamente holistice şi veganism perpetuu nimeni nu i se poate opune câtă vreme păstrează destinaţia clădirii de spaţiu educaţional. Slavă Domnului! mai are ţara românească licee bune cu care să se laude onor Ministerul Educaţiei, dacă primarul Băluţă distruge unul nu e aşa mare pagubă.

Foarte mulţi elevi de la Colegiul Şincai au ales să vină la acest liceu pentru faptul că aici cursurile se desfăşoară dimineaţa, într-un singur schimb – ceea ce le permite să performeze în activităţi extraşcolare. Cursurile de dimineaţă într-un singur schimb reprezintă un minim de normalitate, nu un lux aşa cum consideră angajaţii Primăriei sector 4 care urăsc Colegiul Şincai. Pentru mulţi dintre actualii elevi va fi imposibil să ajungă pe platforma IMGB parcurgând zilnic 50-60 km dus întors. Şi aici vine legarea de glie: Inspectoratul şi Ministerul au transmis neoficial părinţilor că transferurile vor fi aprobate în limita locurilor disponibile – adică părinţii şi elevii de la Colegiul Şincai (probabil şi profesorii) au fost daţi în servitute perpetuă jupânului Băluţă, ceea ce pe unii i-a făcut să caute din priviri cea mai apropiată fereastră fără să fi consumat vreo băutură energizantă.

Toate aceste minunate fapte de glorie ale Ministerului Educaţiei şi Inspectoratului Şcolar vin pe fundalul discuţiilor publice despre proiectul „România educată”. Nu puteam avea o situaţie mai autentic românească decât asta: vorbim despre un proiect de îmbunătăţire a sistemului de învăţământ public în timp ce primarul Băluţă evacuează la periferia oraşului unul dintre cele mai bune licee din ţară provocând distrugerea lui. Chiar avem nevoie de o carte cu titlul „Cum să distrugi un liceu de elită. Manual pentru primari” semnată de Daniel Băluţă, eventual să vină la pachet cu CD-ul „Ţara te vrea prost” al trupei Sarmalele Reci, puse într-o pungă inscripţionată „România educată de Klaus Iohannis” care să fie distribuită la evenimentele unde se anunţă reforma învăţământului public românesc.

Între timp iobagii de pe moşia jupânului n-au decât să se descurce care cum poate.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite