Cum învaţă dascălii să predea interdisciplinar la clasa pregătitoare

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO: Eduard Enea/Adevărul
FOTO: Eduard Enea/Adevărul

Un stil de predare mai integrat, adică interdisciplinar, este necesar pentru predarea conform noilor programe şcolare. Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti (ISMB) a organizat joi o conferinţă pentru învăţători, „Clasa pregătitoare – Un drum spre reuşita şcolară”, pentru a-i ajuta pe dascălii care preiau la anul clasa pregătitoare să-şi optimizeze strategiile didactice în procesul de predare.

Clasa pregătitoare a fost introdusă în urmă cu trei ani, ceea ce înseamnă că anul şcolar viitor, învăţătorii care vor prelua pregătitoarea vor preda pentru prima dată la această clasă.

Pentru a-i pregăti în vederea organizării clasei pregătitoare, inspectoratul a organizat această conferinţă joi, unde au vorbit inspectorii din domeniu, directori de şcoli şi învăţători care au predat deja la clasa pregătitoare.

La conferinţa organizată de ISMB, învăţătoarea Ileana Covercă, de la Şcoala Gimnazială "Petre Ispirescu" a vorbit despre învăţământul integrat, care "se referă la abordarea integrată a conţinuturilor în învăţământul primar, la structurarea materiei în jurul unor teme generale şi abordarea acestor teme din perspectiva mai multor discipline".

"Este ceea ce aduce nou clasa pregătitoare în cadrul învăţământului primar. De asemenea, mai aduce nou acea deplasare a centrului de greutate din vechiul sistem de învăţământ care se baza pe activitatea profesorului ca transmiţător de cunoştinţe şi de faptul că elevul recepta şi asimila către un învăţământ plasat pe elev, pe stimularea activă a elevului, de data aceasta devine facilitator al cunoaşterii copilului. De exemplu, una dintre primele temele pe care le-am avut la începutul clasei pregătitoare a fost Roadele toamnei. Pe partea de comunicare se va merge pe partea de activităţi, a unor texte legate de toamnă. La matematică şi explorarea mediului se va merge pe cunoaştyerea importanţei fructelor legumelor de toamnă, adunări, scăderi folosind diferite fructe şi jetoane în formă de fructe, la arte vizuale şi lucru manuale, vom desena, vom colora", a povestit învăţătoarea.

"Aşa cum viaţa nu e împărţită pe discipline, nici învăţarea n-ar trebui axată pe discipline"

La rândul ei, directoarea Şcolii Gimnaziale "Pia Brătianu", Marilena Stoica spune că este foarte obositor pentru învăţători să predea la clasa pregătitoare, fiindcă este pentru prima dată când iau în primire o clasă zero. "Este foarte greu, dar nu vă spun ce priviri luminoase au învăţătorii după ce se termină primul semestru. Copiii cresc extraordinar şi noi suntem încântaţi de ei", a spus Stoica.

Inspectorul Şcolar pe învăţământ primar din Sectroul 1 al Capitalei, Adriana Piele, a adus aminte că, în urmă cu trei ani, la prima conferinţă de acest fel, când ea tocmai devenise inspector, au venit în jur de 40 de cadre didactice.

"Acum s-au adunat peste 200. Ştiu sigur că inspectori şcolari pentru învăţământul primar din judeţe dezbat aceleaşi teme pe care noi le avem în conferinţă. Sunt opt judeţe care au trimis lucrări prin reprezentanţi. Aşa cum viaţa nu e împărţită pe discipline, nici învăţarea n-ar trebui axată pe discipline. Învăţătorii făceau interdisciplinaritate şi până acum, dar acum este altceva, îi ajută mult mai mult programa la primele clase", a spus inspectoarea.

"Din nefericire, clasele sunt supraaglomerate, un copil trebuie să aibă cel puţin cinci metri cubi de aer ca să se simtă confortabil psihic şi fizic, ca să dea randament. În plus, în multe clase pregătitoare sunt cel puţin cinci copii care vin cu vârstă mai mică de şase ani, vin prin evaluare psihosomatică pentru că metodologia le permite, iar părinţii din diverse motive pe care nu le înţeleg, decid să îi dea mai devreme la şcoală. Este un factor care contribuie la supraaglomerare şi este păcat, pentru că aceşti copii nu fac faţă, iar în anii următori se va simţi că nu şi-au trăit copilăria", a încheiat Adriana Piele.

Clasa pregătitoare 2015: calendarul înscrierii

18 - 26 februarie - va fi organizată în şcoli „Ziua a porţilor deschise", în care părinţii şi copiii pot vizita spaţiile dedicate activităţilor claselor pregătitoare 2015 şi pot purta discuţii cu personalul unităţii de învăţământ.

23 februarie - 13 martie - vor fi completate de părinţi, online sau la unitatea de învăţământ la care solicită înscrierea copiilor, cererile-tip de înscriere.

20 - 21 martie - vor fi afişate listele cu candidaţii înmatriculaţi, locurile rămase libere şi copiii neînscrişi după prima etapă.

23 martie - vor fi afişate locurile rămase libere după prima etapă şi procedura de repartizare în cea de-a doua etapă de înscriere, la unităţile de învăţământ şi pe site-ul inspectoratului.

24 martie - 3 aprilie - vor fi depuse la secretariatul şcolii cererile de înscriere, în această etapă

10 aprilie - vor fi afişate listele finale cu copiii înscrişi în clasa pregătitoare 2015

14 - 17 aprilie - vor fi înaintate inspectoratului şcolar şi soluţionate cererile părinţilor care nu au reuşit să îşi înscrie copiii în niciuna din etape sau orice altă problemă apărută în procesul de înscriere.

Copiii de 7 ani care nu au fost înscrişi în învăţământul primar în anul şcolar 2014 - 2015 pot fi înscrişi direct în clasa I.

23 februarie - 13 martie 2015 - vor fi depuse solicitările de înscriere de către părinţii care solicită înscrierea copilului la şcoala de circumscripţie, iar între 23 martrie şi 3 aprilie se depun solicitările de înscriere părinţii care solicită înscrierea în altă şcoală decât cea de circumscripţie.

7 - 9 aprilie - cererile de înscriere pentru clasa pregătitoare 2015 la şcoala de circumscripţie se soluţionează în perioada 16 - 20 martie, iar la altă unitate, în intervalul.

10 aprilie - vor fi afişate la fiecare şcoală listele finale ale copiilor înscrişi în clasa I.


VIDEO Cum se completează cererea de înscriere la clasa pregătitoare 2015

Topul şcolilor generale care scot elevi eminenţi

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite