2 ani am activat în Consiliul elevilor. Primul, ca prim-vicepreşedinte al Consiliului Judeţean al Elevilor Bacău şi preşedinte al Consiliului Şcolar al Elevilor din liceul meu, al doilea, ca alumnus CNE şi preşedinte de onoare al structurii judeţene. Cea din urmă este o titulatură pe care nu, nu mi-am dat-o singur, cum vehiculează pe la colţuri generaţiile mai tinere de reprezentanţi ai elevilor, ci pe care am căpătat-o în urma unei propuneri venite din partea celor care m-au succedat la conducerea CJE Bacău şi pe care am acceptat-o în ideea de a le confirma celor care m-au urmat că îi voi ajuta.

Ceea ce nu înţeleg mulţi dintre actualii reprezentanţi aleşi ai elevilor este faptul că titulaturile sunt infinit nesimnificative faţă de lucrurile ce pot fi realizate ocupând aceste funcţii. Mai pe şleau, e păcat, ca lider al elevilor, să te rezumi la a bifa o funcţie în CV şi să nu faci treabă în interesul celor care te-au ales şi care ţi-au dat ocazia să ţii nasul pe sus în faţa celor care aşteaptă fie să le rezolvi problemele, fie activităţi în care să se regăsească.

M-am implicat foarte serios în perioada liceului ca reprezentant al elevilor băcăuani, în ciuda faptului că aveam 0 experienţă în Consiliul elevilor. Nu asta contează, încetaţi să vă mai căutaţi scuze! Cu peste 20 de proiecte realizate în mai puţin de 8 luni şi un proces electoral organizat în şcolile din judeţul Bacău aşa cum nimeni n-a mai reuşit în ţară în ceea ce priveşte transparenţa (calendar public cu alegerile din toate liceele, observatori interni şi externi peste tot, fotografii postate pe site-ul oficial imediat după terminarea procesului electoral, articole în mass-media etc), am reuşit să las în urmă o structură reprezentativă activă şi cunoscută la nivel local. Capii învăţământului băcăuan o pot confirma.

Elevii ştiau că noi suntem cei pe care pot conta pentru rezolvarea problemelor pe care le au cu profesorii sau cu conducerea şcolii, pentru medierea relaţiei dintre profesori, autorităţi şi elevi şi, nu în ultimul rând, pentru organizarea de activităţi extraşcolare de impact. Mă voi opri aici cu relatarea isprăvilor pe care eu şi colegii mei le-am făcut anii trecuţi în Consiliul elevilor, cu promisiunea că în curând voi începe un mic serial despre aventura mea în structura reprezentativă a elevilor din România, Consiliul Naţional al Elevilor.

Revenind la Adunarea Generală ce va avea loc la începutul lunii februarie la Braşov, aceasta este privită de către mulţi dintre membrii structurii drept o şansă pentru restabilirea relaţiei de colaborare dintre Consiliul Naţional al Elevilor şi Ministerul Educaţiei Naţionale. O relaţie afectată de atitudinea de adversitate nu tocmai corectă şi deloc academică pe care Iulia Miron, încă preşedinte CNE în funcţie, a adoptat-o pe parcursul mandatului său şi pe care a ţinut morţiş să o insufle tuturor membrilor Adunării Generale, preşedinţi ai consiliilor judeţene ale elevilor din ţară.

Mânată de interesele ANOSR (Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România) - organizaţie în care doreşte să activeze în studenţie şi în care şi-a făcut loc folosindu-se de funcţia pe care o ocupă în fruntea CNE, Iulia Miron a condus un Birou Executiv care s-a complăcut cu: prea multă linişte, ignorarea partenerilor tradiţionali, lipsa de activitate a multor CRE-uri şi CJE-uri, lipsa proiectelor naţionale etc. Oricum, vom mai vorbi despre asta.

La Adunarea Generală a CNE, pe lângă prezentarea rapoartelor de activitate (le aştept cu nerăbdare), sesiunile de formare, stabilirea strategiei de dezvoltare a CNE, trasarea calendarului de activităţi şi reviziurea Regulamentului de Organizare şi Funcţionare, vor avea loc alegeri pentru cele mai importante trei funcţii din Consiliul Naţional al Elevilor:

  • preşedinte;
  • secretar pe organizare internă;
  • secretar pe organizare externă.
 
Pentru preşedinţia CNE pot candida cei 8 preşedinţi ai Consiliilor Regionale ale Elevilor, în timp ce pentru secretariat se pot înscrie toţi membrii de drept ai Adunării Generale a CNE, preşedinţii CJE-urilor. Niciun candidat înscris până în momentul de faţă pe WEDU.ro, platforma care asigură transparenţa alegerilor din cadrul Consiliului elevilor.
 

În baza Art. 41 alineatul 2 din Metodologia de organizare şi desfăşurare a concursului pentru ocuparea funcţiilor din cadrul Consiliului Elevilor, fac apel la toţi colegii mei seniori (alumni CNE) să facă tot posibilul să participe la Adunarea Generală în calitate de observatori, prevenind eventualele nereguli şi "aranjamente" ce sunt vehiculate zilele acestea în rândul membrilor CNE. Se pare că cei care îşi încheie mandatul vor să îşi lase oamenii în funcţii. Cu ce rost, nu ştiu. 

Îmi amintesc cu nostalgie că la Adunarea Generală de la Bucureşti (2011) am realizat o strategie de comunicare internă şi externă (care, din păcate, nu a fost aplicată de cei care conduceau atunci Consiliul elevilor). La Adunarea Generală de la Târgu-Mureş (2012) am fost responsabil cu promovarea evenimentului la nivel naţional şi am încasat  2 premii pentru activitatea depusă la cârma Consiliului Judeţean al Elevilor Bacău. Cât despre Adunarea Generală de la Galaţi (2013), aceasta am ratat-o din cauza examenelor.

Pe final voi relua ce am scris pe blogul personal în luna octombrie în întâmpinarea alegerilor din licee: Funcţia nu se lasă moştenire şi nici nu se negociază. Esenţa acestui Consiliu Naţional al Elevilor, cu toate substructurile sale (CRE, CJE, CŞE), stă în aceste alegeri anuale. E foarte important ca elevii să aibă de unde să aleagă, să înveţe să voteze şi să conştientizeze că este important să facă o alegere, în ideea desemnării celor care îi vor reprezenta.