Daniela Vişoianu, preşedintele Coaliţiei pentru Educaţie despre scandalul manualelor la Adevărul Live: „Statul cheltuie 2 euro pe un manual“

Cine are dreptate în scandalul manualelor şcolare? Ne explică Daniela Vişoianu, preşedintele Coaliţiei pentru Educaţie, la Adevărul Live, de la ora 12:00

Preşedintele Coaliţiei pentru Educaţie Daniela Vişoianu a vorbit,  la Adevărul Live, despre scandalul manualelor şcolare de Educaţie Fizică şi Dirigenţie, dar şi despre interesele din spatele industriei manualelor şi a materialelor auxiliare. Expertul în educaţie a comentat şi despre propunerea ministrului Educaţiei de a interzice elevilor să aibă telefoane mobile la cursuri, susţinând că este o încălcare  a drepturilor elevilor.

Ştiri pe aceeaşi temă

„Este un scandal al manualelor care afectează o întreagă generaţie de elevi. Noi o numim <<generaţia sacrificată>>. Aceşti elevi, care termină clasa a IV-a şi intră în clasa a V-a, nu au avut niciodată manuale când a început anul şcolar. În ultimii doi ani le-au avut abia în semestrul al-II lea“, a declarat Daniela Vişoianu la Adevărul Live.

România investeşte cei mai puţin bani pe manuale din UE: 2 euro

Preşedintele Coaliţiei pentru Educaţie a mai adăugat că în România calitatea manualelor este una destul de slabă, acest lucru fiind cauzat de slabele investiţii pe care Ministerul Educaţiei le face pentru aceste materiale didactice. Mai cu seamă, România  investeşte cei mai puţin bani pe manuale din Uniunea Europeană. Media europenă cheltuită pentru un manual este de 10 euro, iar noi dăm doar doi euro pe manual.

Astfel, mai explică Daniela Vişoianu, se construieşte o întreagă industrie de către edituri care vor să îşi maximizeze profitul prin elaborarea unor materiale  auxiliare pe care părinţii ar trebui să le cumpere, deşi legea nu îi obligă. „Părintele cumpără, la recomandarea cadrului didactic, auxiliarele: caiet de semestrul I, caiet de semestrul II, caiet de fişe, caiet suplimentar, caiet de lecturi ş.a. Acestea reprezintă o sumă întreagă de auxiliare , care sunt făcute de aceeaşi editură care a făcut manualul. Auxiliarele îl pot ajuta pe elevi în procesul de învăţare, dar pe de altă parte, acestea contribuie şi la dezvoltarea inechităţilor sociale, pentru că nu toţi părinţii îţi permit să le cumpere“, a conchis Vişoianu.

Profesorul este cel mai important

Întrebată de ce priorităţi ar trebui să aibă statul în vederea investiţiilor, Preşedintele Coaliţiei spune că, în primul rând, ar trebui să ne axăm pe formarea cadrelor didactice şi după aceea să ne focusăm pe realizarea manualelor. „Prioritară este calitatea resurselor umane. Cea mai bună  programă, cel mai bun manual nu vor livra rezultatele aşteptate, dacă profesorul nu ştie ce are de făcut în sala de clasă“. Această afirmaţie vine în contextul în care, în România, predau zeci de mii de profesori necalificaţi.

 Ar trebui interzis telefonul în şcoli?

Preşedintele Coaliţiei pentru Educaţie a comentat şi cu privire afirmaţia ministrului Educaţiei cum că elevilor ar trebui să le fie interzis să aibă telefoanele la ei în timpul cursurilor.„Discuţia fundamentală este despre consimţământ.  Eu cred că toţi copiii din România, dacă ar simţi că se apropie o oră interesantă, ar închide voluntar telefonul. Nu înţeleg această nevoie de a depozita separat telefoanele mobile. Dacă elevul va refuza, ce se va întâmpla? O să ia elevul amendă? O să fie dat afară din sala de clasă, o să fie dat afară din şcoală? Sunt nişte chestiuni pe care trebuie să le analizăm“, a afirmat Daniela Vişoianu.

În urmă cu o săptămână,  Liviu Pop, ministrul Educaţiei, anunţa că elevii de clasa a V-a vor învăţa, din toamnă, Sportul şi Dirigenţia dintr-un manual. Dacă reprezentanţii Ministerului Educaţiei au declarat că acestea vor reprezenta un ajutor pentru elevi şi pentru profesori, specialiştii în Educaţie, părinţii, cât şi reprezentanţii elevilor sunt de altă părere: manualele reprezintă doar nişte bani cheltuiţi inutil şi încă două obiecte care vor face ghiozdanul mai greu pentru şcolari.

Cum a justificat ministrul Educaţiei necesitatea manualelor de Sport şi Dirigenţie

 „Acest manual este un instrument care îi ajută în procesul educativ pe profesori, pe părinţi şi pe elevi. Toţi trei actorii au de câştigat. Nu văd care este în fond problema că există un manual. Nu dă nimeni lucrare de control la Educaţie Fizică din manual. Nu se dau teme pentru acasă sau teme de vacanţă din manual", a precizat ministrul Pop în legătură cu manualul de Educaţie Fizică. În schimb, premierul Tudose a afirmat că speră ca este convins că manualul de sport reprezintă doar o glumă.

Cât despre manualul de Dirigenţie, Liviu Pop consideră că un astfel de material didactic este necesar întrucât acesta conţine noţiuni utile pentru elevi din domenii precum sănătatatea sau cel juridic. „Consilierea şi orientarea, vă dau o veste bună, trebuie să aibă manuale. Pentru că la Consiliere şi orientare, acea Dirigenţie pe care o ştiţi dumneavoastră, noi trebuie să venim cu educaţia juridică, de aceea am semnat acord cu ministerul, pentru educaţie juridică, educaţie pentru sănătate, educaţie pentru familie, educaţie financiară, educaţie de mediu, trebuie să le facă în orele de Consiliere şi orientare. (...) Acea Dirigenţie pe care o ştiţi dumneavoastră şi care acum este Consiliere şi orientare este absolut necesară", a declarat ministrul Pop, vineri, într-o conferinţă de presă la Sibiu, potrivit Agerpres.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările