Catastrofa de la bacalaureat şi capacitate 2020

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Bacalaureat

Ministra Anisie stă călare pe un obuz şi îl taie cu un bomfaier să vadă ce e înăuntru. Cam asta este imaginea reală a pregătirii examenelor de bacalaureat şi capacitate în prezent.

Ne îndreptăm cu paşi repezi spre un adevărat masacru la bacalaureat şi capacitate, pariul meu ar fi că vor promova undeva în jur de 60% dintre absolvenţi, poate mai puţin. Aleg să las de-o parte jumătăţile de adevăr spuse de ministra Anisie, cum ar fi chestia că elevii şi părinţii cer insistent organizarea examenelor la fel ca în anii trecuţi. Este exact invers, dar nu mai contează. Ministra Anisie proiectează o imagine de siguranţă, că are lucrurile sub control şi ştie ce face. Nu-mi este clar dacă este conştientă de riscurile politice pe care şi le asumă, dacă ştie care este realitatea din şcoli (vorba vine). Ar fi bine să încerce să afle ce se întâmplă în profunzime cu elevii din anii terminali.

În primul rând şcoala online în România este un dezastru. De două luni de zile procesul de învăţământ a dispărut efectiv. Sistemul şcolar românesc nu a fost pregătit pentru trecerea bruscă la predarea online. Sistemul tehnic este o improvizaţie, profesorii nu ştiu să-l folosească şi nu au metodele de predare adaptate la ceea ce înseamnă predarea online. Transmiterea cunoştinţelor este superficială Verificarea acumulării de cunoştinţe este inexistentă şi practic imposibil de realizat prin intermediul unui sistem 100% improvizat.

În al doilea rând elevii din anii terminali şi-au ratat vârful de formă şi verificarea dinaintea examenelor. În perioada aprilie-mai, ca şi în cazul sportivilor, elevii de a opta şi a doisprezecea ar fi trebuit să aibă fixat bagajul de cunoştinţe, să înceapă lucrul de fineţe pentru pregătirea examenelor. Realitatea inexistentului sistem de predare online românesc este că elevii nu au mai făcut nimic de două luni de zile. Majoritatea au rupt tabletele şi consolele de jocuri, prezenţa la puţinele cursuri online este undeva la 50%. Elevii din anii terminali nu că au o formă slabă, sunt scoşi cu totul din formă de două luni de zile. Testele de verificare, simulările, care ar fi trebuit să aibă loc în perioada asta au fost supendate. Poate că e mai bine să nu ştim în ce stadiu suntem înaintea unei catastrofe anunţate.

În al treilea rând decizia reducerii materiei pentru examen conugată cu hotărârea de a menţine nivelul de dificultate al problemelor este devastatoare. Dacă restrângi cantitatea de informaţie, dar vrei să păstrezi un nivel de dificultate ridicat vei ajunge la chestiuni extrem de dificile, ultraspecializate, mult peste nivelul mediu al elevului român. În cazul matematicilor eu cred că va fi foarte vizibilă o scădere a notelor de la examene.

În al patrulea rând profesorii au considerat perioada asta drept un concediu plătit. Am urmărit cu atenţie ce face copilul meu la şcoala asta online românească. Nimic. Efectiv nimic. Predarea este undeva la 15%, temele sunt date la mişto, cât să aibă fiecare profesor nişte justificări pentru notele date. Profesorii de matematică şi română pur şi simplu nu au fost impresionaţi de faptul că elevii urmează să susţină un examen dificil. Zero interes din partea profesorilor şcolii. Cele câteva săptămâni de pregătire în şcoli de la sfârşitul lui mai, începutul lui iunie sunt o glumă proastă.

Toate acestea îndreaptă actuala promoţie de ani terminali către o catastrofă la examene. Nu-mi este clar dacă în Ministerul Educaţiei este cunoscută această realitate, nu înţeleg de unde această insistenţă pentru organizarea examenelor de bacalaureat şi capacitate pe modelul celor de anul trecut cu păstrarea unui nivel înalt de dificultate. Admit că sistemul educaţional românesc este anchilozat şi ruginit şi lipsit de orice capacitate de a face faţă schimbărilor, lipsit de orice capacitate de adaptare. Dar orbirea asta în faţa realităţii nu o pot înţelege.

O soluţie elegantă ar fi asumarea politică şi promovarea la aceste examene în baza mediilor din cursul anilor de şcoală. Însă această soluţie este respinsă fără nici un fel de explicaţie clară (sesiunea de anul acesta ar putea fi organizată exclusiv pentru actualii absolvenţi, cei care au căzut la examene anul trecuţi să nu aibă dreptul să se înscrie).

Ministra Anisie este nouă în politica de la vârf, personal nu are foarte multe de pierdut. Însă catastrofa de la bacalaureat şi capacitate se va sparge în capul liberalilor cu efecte mult mai dure decât criza coronavirusului (pe care au reuşit s-o administreze bine). Pentru liberali organizarea examenelor de bacalaureat şi capacitate s-ar putea să-i coste electoral mult mai mult decât alte erori. Mă mir că opoziţia nu a atacat mai în forţă subiectul examenelor de anul acesta. Deocamdată imaginea publică este ţinută sub control, ministra Anisie lasă impresia că ştie ce face şi că totul va fi bine – însă nu este aşa. Repet: pariez pe cea mai slab rezultat din istoria bacalaureatelor recente în acest an dacă sunt menţinute condiţiile actuale. Singura soluţie pe care o văd este renunţarea la examenul clasic şi organizarea examenului în baza mediilor din anii şcolari. O catastrofă la bacalaureat îi va costa enorm pe liberali, poate o trage cineva de mânecă din timp pe ministra Anisie.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite