Cât de amplu a rămas fenomenul violenţei în şcoli

Cât de amplu a rămas fenomenul violenţei în şcoli

Cât de amplu a rămas fenomenul violenţei în şcoli. FOTO:Arhivă

Doi elevi de la un liceu din Capitală au fost bătuţi de alţi trei tineri chiar în spatele instituţiei de învăţământ, deşi liceul avea un paznic. „Comportamente violente în interiorul şcolii sau în proximitatea unităţilor de învăţământ sunt numeroase”, avertizează specialiştii.

Ştiri pe aceeaşi temă

În anul 2018 elevii continuă să fie victime ale celor mai dure tipuri de violenţă. Iar asta se întâmplă inclusiv în Capitală. Zilele trecute, doi elevi de clasa a XI-a de la liceul „Eugen Lovinescu” din Bucureşti au fost bătuţi de alţi trei tineri, până în 20 de ani, în apropierea unităţii de învăţământ. Cazul a intrat în atenţia Poliţiei Capitalei, care a comunicat că incidentul s-a petrecut în jurul orei 14.00 şi că agresiunea nu a rămas fără urmări.
 
„La faţa locului au ajuns de urgenţă echipaje de ordine şi siguranţă publică ale Secţiei 25 Poliţie şi echipaj de prim ajutor. Cei doi elevi au fost conduşi la spital (la o unitate pedriatică) pentru evaluare. Se efectuează audieri în vederea stabilirii contextului în care s-a produs agresiunea”, transmite instituţia.
 
Nicio persoană nu a depus plângere
 
„Incidentul s-a petrecut în faţa liceului, în interiorul unui foişor”, a declarat, pentru „Adevărul”, Maria Manea, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Şcolar Bucureşti (IŞMB). „Iniţial, la ora 12.00, a fost vorba de o agresiune fizică uşoară (împingeri) şi înjurături. S-a mers la direcţiune, iar în urma discuţiilor s-a decis că nu vor depune plângere. Însă, două ore mai târziu, după ce au ieşit din şcoală, tinerii care i-au agresat îi aşteptau în spatele şcolii. Drept urmare, paznicul şcolii nu a putut să vadă ce se întâmpla. Din fericire, în acea zonă patrula o maşină de poliţie care a şi intervenit prompt. Atunci înţeleg că s-au petrecut agresiunile mai grave. Cei doi elevi sunt teferi, dar precizez că unul dintre ei are fractură nazală“, a completat reprezentantul IŞMB.

În privinţa celui de al doilea episod, care a fost mult mai violent, Poliţia Capitalei „a dispus cercetarea sub aspectul săvârşirii infracţiunii de tulburare a ordinii şi liniştii publice. Nu au fost dispuse măsuri preventive, persoanele implicate fiind cercetate în stare de libertate“, a transmis instituţia.

De ce tinerii au comportamente violente

Astfel de comportamente violente în interiorul şcolii sau în proximitatea unităţii de învăţământ sunt numeroase, perpetuând o stare de nesiguranţă pentru mulţi elevi. De fapt, ultimul raport realizat de Consiliul Naţional al Elevilor (CNE) arată o realitate îngrijorătoare: 28 % dintre elevii din România nu se simt în siguranţă în şcoli sau se simt doar parţial în siguranţă. Principala explicaţie a specialiştilor în privinţa acestui fenomen este că violenţa din societate ajunge să se transmită şi în comportamentele tinerilor. Astfel, starea de teamă pătrunde chiar şi într-un spaţiu, precum şcoala, în care copiii ar trebui să se simtă în siguranţă.

Psihologii subliniază că deprinderile unui comportament violent se trag încă din copilărie. Concret, vorbim de anumite fenomene - violenţa în familie sau violenţa promovată în mass-media care ajung să fie reproduse de tineri în viaţa socială. De asemenea, evenimente precum divorţul părinţilor sau decesul unuia dintre ei pot determina un viitor comportament de tip violent. Altă cauză enunţată de experţi este şi stima de sine scăzută. Cu alte cuvinte, indivizii cu o imagine despre sine defavorabilă se implică în acte de violenţă pentru a compensa sentimentele negative despre propria persoană, dar şi pentru că astfel vor fi acceptaţi de grupul care comite actele de violenţă.

„Dacă avem părinţi care se comportă agresiv în interiorul familiei este foarte posibil ca cei mici să preia acest tip de comportament. Aici se adaugă şi neglijenţa parentală. Copiii nesupravegheaţi, cărora nu li se acordă atenţie, vor încerca să se facă vizibili, ajungând chiar să fie violenţi la şcoală dar şi în afara acesteia“, argumentează Anca Elena Boalcă, psiholog. Aceasta adaugă că de multe ori agresiunea de tip verbal poate avea un impact mai mare din punct de vedere emoţional, comparativ cu cea fizică.


O treime din şcolile bucureştene, fără sistem de supraveghere

Aproape 35% din instituţiile de învăţământ private şi de stat din Bucureşti nu sunt dotate cu un sistem de supraveghere care să le permită poliţiştilor, în cazul unor agresiuni, furturi sau alte infracţiuni, identificarea rapidă a făptuitorilor, potrivit datelor Poliţiei Capitalei. Concret, la nivelul municipiului Bucureşti funcţionează 448 unităţi de învăţământ public şi 256 din reţeaua privată, totalizând 510 spaţii în sistemul public, respectiv 276 în cel privat. Din totalul de 704 instituţii de învăţământ de stat şi private, doar 455 dispun de sisteme de supraveghere sau au încheiate contracte cu societăţi specializate de pază.




 

citeste totul despre: