Campanie împotriva discriminării LGBT în şcoli. Cu ce probleme se confruntă tinerii cu o altă orientare sexuală

Campanie împotriva discriminării LGBT în şcoli. Cu ce probleme se confruntă tinerii cu o altă
orientare sexuală

FOTO: Adevărul

Asociaţia ACCEPT a lansat miercuri un proiect antidiscriminare a persoanelor LGBT (Lesbian Gay Bisexual Transgender) în mediul şcolar. Reprezentanţii asociaţiei vor să documenteze situaţiile de risc şi de discriminare ce afectează tinerii LGBT şi să ajungă pe viitor la implementarea unui curriculum anti-discriminare, în şcoli.

La lansarea proiectului „E timpul pentru combaterea discriminării LGBT în liceele din România!" au vorbit şi două tinere LGBT care sunt încă la şcoală şi s-au confruntat cu diverse situaţii de discriminare. Ana este elevă la Colegiul Naţiona Bilingv "George Coşbuc" din Capitală, unde în 2013 a fost un scandal vizavi de activităţile de conştientizare asupra fenomenului LGBT defăşurate de o profesoară a liceului. Ana spune că deşi Colegiul "Coşbuc" are o imagine pozitivă, că este un loc unde nu sunt discriminări, situaţia nu este atât de roz pe cât pare.

"Legat de scandalul de acum doi ani, îmi amintesc că era o tensiune în şcoală. Persoal, mi s-a părut penibil scandalul din presă şi nu am înţeles de ce a ieşit scandal deoarece conştientizarea şi toleranţa sunt lucruri benefice în societate. Coşbucul e mai ok decât alte licee pentru că o avem pe Roxana (profesoara care a organizat în şcoală mişcarea de conştienizare LGBT), dar şi aşa, subiectul rămâne tabu, nu se vorbeşte despre asta", a spus tânăra. În ceea ce priveşte toleranţa, ea spune că acum, toată lumea ştie că este "cool" să fi tolerant, dar dacă vine vorba să ia atitudine, oamenii nu mai sunt toleranţi. Ea mărturiseşte că a fost tachinată în trecut de colegi pentru faptul că este lesbiană, dar nu s-a dus la direcţiune să facă vreo plângere fiindcă şi-a dat seama că nu se va lua atitudine după scandalul mediatic. În ceea ce-i priveşte pe colegi, ea spune că o parte din ei sunt toleranţi, alţii însă nu. "M-a întrebat odată o colegă de ce facem atâta tam-tam şi nu ne putem iubi acasă", a spus tânăra.

O altă elevă LGBT, Cristina, de la Colegiul Naţional "Iulia Haşdeu" spune că la ei în liceu, profesorii nu vorbesc despre asta, subiectul fiind tabu, însă colectivul de elevi e mai înţelegător decât la alte licee. "La noi nu e cool să fi homofob sau tolerant, pur şi simplu ne acceptăm între noi. Când am prezentat odată la clasă ce este LGBT şi i-am întrebat pe colegi cine este contra, nimeni nu a ridicat mâna, ceea ce arată o schimbare faţă de nivelul de toleranţă pe care îl aveau la începutul liceului. Mi-au spus că s-au schimbat şi pentru că m-au văzut pe mine acolo, lângă ei şi au văzut că sunt ok. Totuşi, situaţia nu e tocmai roz, am un coleg care în primii doi ani de liceu a fost hărţuit de elevii mai mari, deşi el nu era «out», însă existau zvonuri şi nu avea la cine să se ducă pentru că ştia care va fi reacţia profesorilor", a spus Cristina. Ea a mai povestit că în rândul cadrelor didactice, doar profesoara de Religie a avut o reacţie homofobă la adresa ei.

Persoanele discriminate pot depune plângere la Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării

Preşedintele Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării, Csaba Ferenc Asztalos, a explicat că tinerii care se confruntă cu discriminare pot depune plângere la Consiliul pe care îl conduce, însă în cazul minorilor, investigaţia se face cu acordul părinţilor. "Minoritatea sexuală are o imagine negativă, în special homosexualitatea. Încă nu avem coduri de etică funcţionale. Sistemul de educaţie ar trebui să-şi creeze proprii anticorpi în privinţa discriminării pentru că niciun ONG nu poate acoperi tot sistemul. E necesară o intervenţie sistematică", a explicat Asztalos. La rândul său, directorul ACCEPT, Florin Buhuceanu, e explicat că homosexualii sunt mai reţinuţi să iasă în public faţă de lesbiene fiindcă intoleranţa e mai violentă în cazul lor şi preferă să-şi păstreze tăcerea pentru a se proteja.

Ce se poate realiza prin proiectul de antidiscriminare

Proiectul iniţiat de Asociaţia ACCEPT în şcoli îşi propune să creeze prima imagine completă asupra situaţiei tinerilor LGBT şi permite dezvoltarea unui curriculum anti-discriminare fundamentat pe realităţile liceelor din România, dar şi a unui program de formare a personalului din învăţământ în vederea combaterii homofobiei şi a asigurării unui răspuns adecvat în incidente motivate de ura împotriva persoanelor LGBT. Asociaţiei ACCEPT ar vrea să folosească aceste informaţii pentru a argumenta în faţa instituţiilor care reglementează educaţia în România necesitatea implementării la nivel naţional a unui curriculum anti-discriminare, prin care se asigură informaţii corecte despre orientare sexuală şi identitate de gen. Aceste activităţi vor fi realizate prin implicarea a nouă licee partenere din regiunile de dezvoltare Bucureşti-Ilfov, Sud-Muntenia şi Vest.

ACCEPT va forma 54 de cadre didactice care vor testa acest curriculum anti-discriminare şi  care vor familiariza 540 de elevi de liceu cu problematica LGBT. Aceştia vor fi încurajaţi să participe şi în cadrul unei campanii comune de activităţi locale pentru promovarea valorilor democratice şi a cetăţeniei active în timpul Lunii Istoriei LGBT 2016, ce are loc în fiecare februarie în România şi în alte 8 ţări europene.

Curriculum-ul  anti-discriminare va fi diseminat şi în cadrul unei platforme online cu module de e-learning pentru instruirea şi sensibilizare faţă de problematica LGBT a specialiştilor din mediul educaţional şi non-guvernamental.  Beneficiarii proiectului vor avea acces şi la serviciile Centrului de Informare şi Documentare ACCEPT, a cărei fond bibliografic urmează să fie extins.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările