BOR se opune obligativităţii Educaţiei sexuale în şcoli. „Are un conţinut inadecvat copiilor”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Patriarhia Română îşi reafirmă poziţia sa cu privire la
păstrarea caracterului opţional al orelor de educaţie sexuală. FOTO: Basilica
Patriarhia Română îşi reafirmă poziţia sa cu privire la păstrarea caracterului opţional al orelor de educaţie sexuală. FOTO: Basilica

Biserica Ortodoxă Română îşi doreşte ca orele de Educaţie sexuală, care sunt „împotriva valorilor creştine”, să fie opţionale, se arată într-o hotărâre a Sfântului Sinod. Legea care ar urma să stabilească cum va fi predată în şcoli această materie este, din nou, în dezbatere în Parlament.

Miercuri a avut loc şedinţa de lucru a Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, unde s-au luat noi hotărâri, ce privesc responsabilităţile clericale şi organizarea instituţiei. 

Printre altele s-a discutat şi despre Educaţia Sexuală care ar trebui predată la şcoală.

„Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a luat act cu îngrijorare de recentele încercări de implementare a „educaţiei sexuale”, cu caracter obligatoriu, în învăţământul românesc, precum şi de rezoluţia Parlamentului European, din ziua de 24 iunie 2021, intitulată: «Situaţia sănătăţii sexuale şi reproductive şi a drepturilor aferente în UE, în contextul sănătăţii femeilor» (Raportul Matić).

Patriarhia Română îşi reafirmă poziţia sa cu privire la păstrarea caracterului opţional al orelor care vizează „educaţia pentru viaţă” şi avertizează asupra riscurilor unei „educaţii sexuale” cu un  conţinut ideologic potrivnic valorilor familiei creştine şi inadecvat vârstei copiilor” transmite Patriarhia Română. 

Educaţia sexuală în şcoli a adus războiul şi în Senat

Educaţia sexuală în şcoli a iscat la mijlocul lunii iunie dezbateri aprinse şi în Senat. După ce textul legii a fost trimis la reexaminare de către preşedintele Klaus Iohannis, proiectul a încăierat chiar şi partidele din coaliţie.

La dezbaterea din Senat, reprezentanţii PNL şi UDMR au refuzat să ia cuvântul. Disputa s-a purtat între USR-PLUS, pe de o parte, şi PSD şi AUR, de cealaltă parte. Unii aleşi susţin că „educaţia sexuală” poate fi extrem de dăunătoare.

Asta după ce preşedintele Klaus Iohannis a transmis, la finalul anului trecut, Parlamentului, spre reexaminare, actul normativ pentru modificarea şi completarea Legii nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului.

Este vorba de legea prin care educaţia sexuală va fi predată în şcoli doar cu acordul părinţilor sau tutorilor. Actul normativ modifică şi sintagma „educaţie sexuală”, în „educaţie sanitară”.

Preşedintele Iohannis atrage atenţia că legea adoptată de parlament în care este înlocuită noţiunea de "educaţie sexuală" cu cea de "educaţie sanitară" şi este introdusă obligativitatea obţinerii acordului scris al părinţilor sau reprezentanţilor legali ai copiilor pentru derularea în unităţile şcolare a programelor de educaţie sanitară, a generat numeroase critici, atât din partea experţilor din domeniul educaţiei, cât şi a organizaţiilor neguvernamentale, îndeosebi a celor reprezentative ale tinerilor şi elevilor.

Şeful statului subliniază că prin introducerea sintagmei "educaţie pentru viaţă, inclusiv educaţie sanitară", textul de lege se îndepărtează de principiul "promovării educaţiei pentru sănătate" prevăzut în art. 3 lit. r) din Legea nr. 1/2011.

Sorin Cîmpeanu: E nevoie de educaţie sexuală în şcoli

Însă ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, spune că este nevoie de educaţie sexuală în şcoli şi că problema poate fi tratată „cu înţelepciune şi cunoscând realităţile”. El a oferit ca exemplu comunităţile în care părinţii şi copiii locuiesc într-o singură cameră şi unde lacunele referitoare la educaţia sexuală apar şi la minor, dar şi la adult.

10 motive pentru educaţie sexuală în şcoală

Adriana Radu, fondatoarea SEXUL vs BARZA (www.sexulvsbarza.ro), prima platformă video online de educaţie sexuală din România, a explicat la începutul discuţiilor despre introducerea în programa şcolară a materiei „Educaţia sexuală” de ce este nevoie ca elevii să studieze această disciplină. 

1.      Pentru că educaţia sexuală îi fereşte pe copii şi tineri de abuzuri sexuale. Când un copil ştie că urechea lui se numeşte „ureche”, îţi poate spune că s-a lovit la ureche. Când ştie că piciorul e „picior”, îţi poate spune că X colegă l-a lovit cu piciorul. Dar mulţi copii şi adolescenţi nu ştiu despre organele genitale decât că sunt „acolo jos” şi că e „ruşine”. Nu au la ei uneltele lingvistice necesare pentru a povesti că au fost victimele unui abuz sexual. Nici măcar nu ştiu dacă au voie să vorbească despre ceva „ruşinos”, despre care nu vorbim de obicei şi la care au luat parte (chiar dacă a fost fără voia lor). „Penis”, „Vulvă”: educaţia sexuală vorbeşte clar despre toate părţile corpului – pentru că sunt nişte părţi ale corpului ca oricare altele - şi îi ajută pe copii şi tineri să poate facă asta.  

2.      Pentru că educaţia sexuală ţinteşte să facă din nişte persoane tinere care nu ştiu cum să aibă grijă de sine însele, persoane responsabile care merg la medic. Revenim, dacă nu ştii nici măcar cum se numesc organele tale genitale, cum să fii OK cu a merge la ginecolog/urolog/androlog. Ţi-e teamă să mergi pentru că „e ruşine”, ţi-e teamă să mergi pentru că ştii că nu vei putea purta un dialog cu medicul. Dacă au cunoaştere, tinerii au mai multă încredere în sine să se descurce într-o situaţie ca mersul la medic şi amână mai puţin vizita medicală.

3.   Pentru că educaţia sexuală îi ajută pe tineri să aibă puterea să spună NU.  „Dă-i şi lu’ mamaia un pup” când puştoaica n-are chef de dat „pup” dar aşa e „frumos”, certatul şi culpabilizatul copilului când refuză să dea acel pup: toate astea nu sunt deloc moduri bune în care îl poţi învăţa pe-un copil ce este autonomie corporală. Nu mulţi tineri (şi mai ales nu multe fete) ştiu cu adevărat că pot decide singuri ce fac cu corpul lor, dacă să facă sex, cu cine să facă sex, cum să facă sex. Educaţia sexuală le spune fix asta: că ei decid.

4.   Pentru că aş aproxima că cel puţin 80 % din fetele şi băieţii pe care i-am întâlnit la workshopuri SEXUL vs BARZA cred că fetele urinează prin vagin. Disclaimer: nu, fetele nu urinează prin vagin.  Nici dumneavoastră nu ştiţi despre ce vorbesc? Puteţi vedea clipul acesta:

5.   Pentru că educaţia sexuală ajută la spargerea preconcepţiilor şi creşterea nivelului de acceptare pentru persoanele transgender, intersexuale, lesbiene, gay, bisexuale sau asexuale. În plus, tinerii LGBTIA sunt aici, printre toţi ceilalţi, şi au la fel de multă nevoie de ajutor.

6.    Pentru că vârsta medie pentru începerea vieţii sexuale în România e 15 ani şi jumătate (potrivit acestui studiu UNICEF), iar elevul de liceu de la dumneavoastră din casă/clasă probabil deja a făcut sex, sau e aproape să facă asta şi are nevoie de toate informaţiile ca să fie în siguranţă.

7.     Pentru că nu-i încurajăm pe tineri să facă sex şi nu le zicem cum să facă sex, ci le explicăm cum să fie în siguranţă DACĂ fac sex şi atunci când fac sex. Şi cel mai probabil vor face sex (vedeţi mai sus).

8.   Pentru că NU, tinerii nu-şi vor începe viaţa sexuală mai devreme din cauza educaţiei sexuale, din contră, mai târziu! (Vedeţi în acest studiu UNESCO, pagina 10)

9.     Pentru că dacă îi întrebi pe adolescenţi cum sunt fetele şi cum sunt băieţii, vor perpetua stereotipuri de gen. Vreau să citez din ce au zis tinerii într-un workshop pe care l-am ţinut acum două săptămâni. Fetele sunt „elegante, sensibilie, încăpăţânate, timide, stresante, bune în bucătărie, invidioase, indecise, frumoase, delicate, fiţoase, atente, naive, ciudate”. Băieţii sunt „şmecheri, perverşi (le place sexul), orgolioşi, bătăuşi, bădărani, mândri, sportivi, generoşi, forţoşi, superficiali, modeşti, curajoşi, mincinoşi, protectori”. Cu viziuni despre băieţi „curajoşi” şi fete „timide” nu vom avea prea curând egalitatea în plan social pentru femei şi bărbaţi.

10.  Pentru că nici dumneavoastră n-aţi avut parte de educaţie sexuală la şcoală. Mulţi dintre adulţi nu vorbesc deloc cu adolescenţii şi copiii lor despre astfel de teme, alţii au dificultăţi foarte mari în a o face. Pentru asta există în alte ţări educatori specializaţi pe educaţie sexuală. În Germania, ei se numesc „Sexualpädagoger“ şi se pot specializa în domeniul acesta la facultate sau prin cursuri speciale. În română s-ar numi în traducere liberă „pedagogi pe teme de educaţie sexuală”.

Numai Bulgaria ne depăşeşte la numărul de mame minore 

România este pe locul al doilea în Uniunea Europeană, după Bulgaria, la rata de naşteri în rândul mamelor adolescente, arată un studiu realizat de UNICEF împreună cu Asociaţia SAMAS în România. Potrivit autorilor studiului, fenomenul este ciclic, repetându-se în cadrul aceloraşi familii de la o generaţie la alta, împreună cu precaritatea economică, socială şi de sănătate. Potrivit studiului, în 2019, au fost înregistrate 16.639 de sarcini în rândul adolescentelor, în scădere cu 9% faţă de anul 2018. În cazul adolescentelor sub 15 ani, numărul de sarcini a scăzut în toate regiunile, cu excepţia regiunilor Nord-Vest şi Nord-Est, unde creşterea a fost de 11%.

Studiul citat a descoperit o tânără care, la 19 ani, a născut deja şase copii. Sub vârsta de 15 ani există mame care au deja doi sau chiar trei copii. Ceea ce înseamnă o primă sarcină avută la 13 ani. Şocante sunt şi vârstele primelor experienţe sexuale. Doar în eşantionul studiat de tinere care au născut sau sunt însărcinate la vârsta adolescenţei, cel puţin o fată a mărturisit că a început la 9 ani, iar fiecare a cincea înainte de a împlini 15 ani.  

Relevant este şi cazul Rifcăi Stănescu, o femeie din judeţul Vaslui care a devenit cea mai tânără bunică din lume, la doar 23 de ani. Tânăra a născut la vârsta de 12 ani şi spune că şi-a dorit toată viaţa ca fiica ei să nu ajungă în aceeaşi situaţie. Lucrurile nu au stat deloc aşa, iar Maria, fata Rifcăi, a născut chiar mai devreme decât mama sa, la vârsta de 11 ani.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite