Bacalaureat 2016: între eşecul profesorilor şi dezinteresul elevilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Rezultatele slabe de la Bacalaureat 2016 sunt oglinda învăţământului românesc. O spune chiar ministrul Educaţiei, Mircea Dumitru, care afirmă că învăţământul profesional-dual trebuie să continue pentru a da şanse de calificare şi absolvenţilor de liceu care nu iau Bacul. Experţii pun lipsa de performanţă pe seama dezinteresului elevilor, dar şi a slabei pregătiri a dascălilor.

Absolvenţii de liceu au aflat, marţi, primele rezultate de la Bacalaureat. Potrivit Ministerului Educaţiei, 66,7% din candidaţi au promovat examenul în sesiunea iunie-iulie înainte de contestaţii, cu 0,3 procente mai mult faţă de anul trecut şi cu peste 7 procente mai mult faţă de 2014.

Cei mai mulţi candidaţi care nu au reuşit să promoveze Bacalaureatul sunt absolvenţi ai profilelor tehnologic şi vocaţional. Rezultatele slabe îi nemulţumesc pe oficialii de la Educaţie, care se arată însă resemnaţi.

Ministrul Educaţiei, Mircea Dumitru, susţine că procentul de promovabilitate reflectă starea din învăţământ şi că acesta este rezultatul structurii sistemului şi a modului în care sunt abordate disciplinele pe care le studiază elevii.  Totodată, acesta a subliniat că trebuie continuat şi aplicat proiectul privind învăţământul profesional –dual, astfel încât să existe o opţiune pentru elevi.

„Vom continua proiectul privind învăţământul profesional-dual, astfel încât să existe şanse de specializare şi pentru absolvenţii de liceu care nu susţin examenul de Bacalaureat. De asemenea, am în vedere şi demararea unor dezbateri publice privind organizarea unor examene de Bacalaureat diferenţiate“, a declarat Mircea Dumitru.

„Copiii trebuie orientaţi şi către şcolile profesionale”

Expertul în educaţie Daniela Vişoianu susţine că răul se produce la gimnaziu, când elevii sunt încurajaţi să meargă la liceu chiar dacă au obţinut medii de 2 şi 3 la Evaluările Naţionale.

„Mă întorc la pregătirea iniţială a profesorilor care este crucială pentru calitatea predării şi pentru calitatea pregătirii elevilor de gimnaziu. Totodată, elevii trebuie să fie consiliaţi să meargă şi la şcolile profesionale. Nu are rost să chinuim elevi care au obţinut medii de 2 şi de 3 la Evaluarea Naţională, să îi târâm patru ani în liceele tehnologice, pentru ca apoi să nu reuşească să ia Bacalaureatului şi să nu aibă nici calificare“, a explicat Daniela Vişoianu, preşedintele Federaţiei „Coaliţia pentru Educaţie“.

Elevii, tot mai lipsiţi de interes faţă de studiu

Profesoara de Limba şi Literatura Română Ruxandra Achim, de la Colegiul Naţional „I.L. Caragiale“, din Bucureşti, susţine că marea problemă a generaţiei actuale este lipsa de interes faţă de studiu, iar asta este principala cauză pentru rezultatele de la examenele naţionale.

„Generaţiile noi nu lucrează constant, iar rezultatele reflectă depărtarea constantă faţă de studiu. Cauzele acestor rate de promovare nu sunt nici subiectele, nici condiţiile de examen, nici atractivitatea sau utilitatea programei. Un elev   nu are cum să spună că un roman sau altul, cum este în cazul materiei pe care o predau, este util sau nu. Abia la sfârşitul vieţii pot spune dacă m-a ajutat sau nu. Un roman sau altul prezintă un model de viaţă, mă ajută să înţeleg cum au evoluat lucrurile. Un roman sau altul din programă mă ajută să apreciez valoarea literară“, a explicat, pentru „Adevărul“, Ruxandra Achim.

Clujul e „fruncea“ la Bac

Pe judeţe, cel mai ridicat procent de promovare s-a înregistrat în judeţele Cluj (83,32%), Bacău (79,91%), Braşov (78,21%) Sibiu (77,69%) şi Galaţi (77,65%). Rata de promovare în Capitală este de 68,5%. Judeţele în care rata de promovare s-a situat sub 50% sunt Ilfov (34,15%), Teleorman (48,48%) şi Giurgiu (40,06%).

La nivel naţional, potrivit Ministerului Educaţiei, 56 de copii au obţinut media 10, spre deosebire de anul trecut când au fost 63 de medii maxime.

În 2016, peste 69%dintre candidaţii care au absolvit licee cu profil teoretic au promovat Bacalaureatul în 2016, în schimb doar 22,2% dintre candidaţii care au urmat un liceu tehnologic au promovat. În ceea ce priveşte filiera vocaţională,în 2016, doar 8,7 dintre elevi au promovat.

Despărţire.edu.ro

Finalul liceului şi ultimele întâlniri cu colegii s-au mutat şi ele pe internet. Afişarea online a rezultatelor de la Bacalaureat a schimbat felul în care elevii trăiesc deznodământul examenului. Vremurile în care absolvenţii de liceu aşteptau cu sufletul la gură în faţa avizierului, îmbrăţişările care urmau, lacrimile sau urletele de bucurie devin, încetul cu încetul, istorie. Acum, tinerii aşteaptă pe telefon sau în faţa calculatorului, cu degetul apăsat pe F5, nerăbdători să prindă momentul în care rezultatele sunt urcate pe bacalaureat.edu.ro. Aflarea notelor e comentată apoi pe reţelele sociale.

Marţi la prânz, la puţin timp după afişarea rezultatelor la avizier, incinta Liceului Ion Luca Caragiale din Bucureşti era aproape goală, iar foile pe care erau tipărite notele elevilor fluturau degeaba în soare. Câţiva absolvenţi se întâlniseră în faţa intrării, însă n-aveau niciun chef să intre şi să-şi arunce ochii pe hârtii. Cu un telefon în mână, unul dintre ei naviga pe internet şi îi anunţa pe ceilalţi care ce notă a mai luat: „Bianca 8,40! Victor 8,20! Hai, mă, că a luat bine şi ăsta!“. Călare pe un motor, tânărul care striga notele se arăta relaxat: „Eu am luat 7,80, dar nici nu mă interesează. Vreau să dau la Drept şi acolo nu-ţi cere nota de la Bac“. Constatând că nu mai au ce face prin preajma liceului, tinerii au hotărât să caute o terasă unde să sărbătorească absolvirea. Cel cu motocicletă şi-a pus casca pe cap şi a început să ambaleze, iar ceilalţi au luat-o la pas, cu ochii în telefoane. După ce s-au îndepărat câteva zeci de metri, au izbucnit în râs, iar vocea unuia dintre ei s-a auzit mai tare decât claxoanele taximetriştilor: „Bă, eşti nebun? A picat site-ul!“. 

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite