Au intrat şi cu nota 10, și cu nota 4 la liceu

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Repartizarea computerizată i-a făcut absolvenţi de gimnaziu şi pe tinerii cu medii sub 5. Ieri a avut loc o nouă „selecţie“ a candidaţilor. Învăţământul obligatoriu de 10 clase a dus la admiterea tuturor elevilor care au bifat suficiente opţiuni în fişa de înscriere.

Ministerul Educaţiei a comunicat, săptămâna trecută, că specializările care au dominat topul preferinţelor elevilor au fost profilele economic şi matematică-informatică.Liceul fruntaş în clasamentul celor mai mari medii de admitere este Colegiul Naţional „Sfântul Sava", din Bucureşti, unde media ultimului admis a fost 9,52.

La polul opus s-a situat, la nivelul Capitalei, Colegiul Tehnic de Material Rulant pentru Transporturi Feroviare, unde s-a intrat cu 3,54. La fel s-a întâmplat şi în Târgu Jiu, unde un elev a fost admis cu 3,67. În Suceava, un tânăr a intrat cu 3,99, iar în Vaslui, cu 4,00.

Ciprian Ciucu, expert în educaţie la Centrul Român pentru Politici Publice, consideră că ar trebui să existe un barem de trecere."Nu toată lumea trebuie să meargă la liceu. Din punct de vedere al setării mentale, vă daţi seama cum îl va termina pe elev, tot sistemul de valori este dat peste cap: dacă ţi se permite să intri cu patru, poţi face orice, eşti, practic, rugat să mergi la şcoală", spune expertul.

Paradoxul admiterii

Şapte candidaţi au luat anul trecut nota maximă, iar trei dintre aceştia au intrat la Colegiul „Traian" din Drobeta- Turnu Severin. Anul 2010 a adus un adevărat record, 45 de elevi reuşind să treacă de admiterea naţională cu nota 10. Judeţul Dolj a dat majoritatea „premianţilor", respectiv şapte. Ei sunt copii olimpici, participanţi neobosiţi la toate concursurile şcolare.

Statisticile de la Ministerul Educaţiei arată că 61,28% din candidaţi au fost admişi la prima opţiune făcută în fişa de admitere, iar alţi 33% în primele trei opţiuni. De asemenea, 52% din elevi au optat pentru specializarea matematică-informatică, 24% pentru ştiinţele naturii, 15% pentru filologie şi 9% pentru ştiinţe socio-umane.

Tot în 2010, pragul notei „de trecere" a fost înlăturat, mai ales că învăţământul obligatoriu s-a extins şi la clasele IX-X. Aşa s-a înregistrat un nou „record" al promovării cu note de „netrecere" în alte vremuri.

Roxana Ghiţă este eleva care a intrat la liceu cu cea mai mică medie din Bucureşti. Absolventă a Şcolii Generale nr. 89 „Nicolae Labiş" din Capitală, fata a fost repartizată la Colegiul Tehnic de Material Rulant pentru Transporturi Feroviare. Tânăra a avut media de absolvire a claselor V-VIII, care reprezintă 50% din nota finală, 5,65, media la tezele naţionale 1,32 şi media la evaluarea naţională 1,55.

Aşadar, o medie de 3,54. Liderul Consiliului Municipal al Elevilor din Bucureşti, Albert Craiu, a explicat că este îngrijorător faptul că în Capitală s-a intrat la liceu cu o medie atât de mică. „3,54 este, practic, o medie care nu este de trecere. Sper ca elevii care au obţinut sub 5 la admitere să înveţe în liceu, fiindcă la Bac nu îi va mai salva învăţământul obligatoriu", a declarat liderul elevilor din Capitală.

Citeşte şi:

Trei elevi au rămas nedistribuiţi în licee, la nivel naţional

„Bine că nu sunt mai mulţi!"

Directorul Colegiului Tehnic de Material Rulant pentru Transporturi Feroviare din Bucureşti, Gheorghe Barbu, povesteşte despre elevii admişi cu media patru la liceul său.

„Au intrat vreo doi anul ăsta, au intrat şi anul trecut, bine că nu sunt mai mulţi. Într-adevăr, o medie de admitere sub 5 nu este oportună. Cei care au rezultate aşa slabe provin din familii descompuse şi nu reuşesc să promoveze clasa a IX-a. În aceste cazuri, efortul e mai mare pentru şcoală, noi trebuie să-i ajutăm să treacă, dar ei nu frecventează cursurile. Învăţământul obligatoriu şi la clasele IX-X a făcut ca toţi să intre la liceu în loc de şcoli profesionale. Era mai bine cu examen de admitere", spune directorul liceului bucureştean. În schimb, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti, Marian Banu, consideră că o medie atât de mică este „o excepţie".

„În Bucureşti sunt peste 100 de licee care reflectă pregătirea copilului. Trebuie să oferim o şansă tuturor. La «Material Rulant» sunt şi elevi care au intrat cu medii de 7, de pildă, la clase de matematică-informatică. Media 3,54 este o excepţie", spune Banu. (Au colaborat Simona Soare, Olivia Tulbure, Mădălina Grosu, Oana Bejenariu)

Unde vor să înveţe elevii cu media 10

45 de copii au trecut fără emoţii de repartizarea computerizată. Ei au obţinut 10 pe linie la tezele naţionale, la matematică, română, şi la evaluarea de la sfârşitul gimnaziului. Elevii au intrat, bineînţeles, la prima opţiune bifată pe fişa de înscriere, la cele mai bune licee din oraşul lor, şi visează deja la cariere de IT-işti, arhitecţi şi doctori.

Majoritatea „zecarilor" au optat pentru ştiinţele exacte, respectiv specializarea matematică-informatică. Ei spun că acest domeniu îi poate ajuta să se realizeze financiar. Unii dintre ei se gândesc să urmeze o facultate în străinătate, deoarece simt că acolo li se va recunoaşte valoarea.

Mă aşteptam să iau 10

Andrei Vîrtejanu (foto) a fost admis la Colegiul Naţional „Sfântul Sava", din Capitală, pentru care a optat din prima, pe motiv că mulţi pleacă de acolo cu bursă în afară. Andrei vrea să facă facultatea în străinătate, dar să se întoarcă în România după absolvire.

„Nu aş rămâne acolo. Dar eşti mai bine văzut la noi în ţară dacă ai diplome din afară. Cred că aş merge în Anglia. Oricum, aş vrea un job care să implice călătoriile, să nu fie plictisitor", spune elevul. Andrei cântă la chitară - nu exclude posibilitatea de a face parte dintr-o trupă, citeşte şi se joacă pe calculator. „Mă aşteptam să iau 10, eu sunt optimist", spune Andrei.

Vreau să devin doctor

Miruna Dănăilă (foto) a optat să rămână în liceul în care a făcut şi şcoala generală pe care a absolvit-o cu media maximă, Colegiul Naţional „Nicolae Bălcescu" din Brăila. Miruna spune că nu deţine niciun secret pentru rezultatul ei, dar că este nevoie de dăruire, implicare şi multă muncă. Eleva se gândeşte deja la o posibilă carieră de medic, aşa că este tentată să urmeze cursurile Facultăţii de Medicină. Miruna a ales specializarea matematică-informatică de la liceul ei „de suflet" pentru simplul motiv că-i plac ştiinţele exacte. Drept recompensă, Miruna a primit de la părinţi o excursie la mare. În timpul liber, fata se relaxează cu prietenii.

Pasiune pentru arhitectură

Otilia Bîcîilă (foto) este o elevă din Brăila care a terminat gimnaziul cu media 10. Mai mult, ea este bună prietenă cu Miruna Dănăilă şi a ales să rămână tot la Colegiul Naţional „Nicolae Bălcescu". Olimpică prin excelenţă, ca şi colega ei, Otilia spune că i-ar plăcea să devină architect. Media 10 i-a oferit şansa de a-şi alege profilul preferat, matematică-informatică. „În primul rând, am tratat şcoala cu seriozitate, apoi am avut ambiţie şi profesori dintre cei mai buni", povesteşte fata despre performanţa ei. Cât despre profilul ales, Otilia spune că „deschide mai multe oportunităţi". La fel ca Miruna, fata a primit cadou de la părinţi o excursie la mare.

Vreau la clasa de olimpici

Silvia Georgescu (foto) a absolvit Şcoala Generală nr. 117 din Bucureşti. Ea a intrat la liceul la care visează din clasa a VI-a, „Tudor Vianu" din Capitală. Silvia spune că matematica este materia ei preferată şi speră că va fi distribuită la clasa de olimpici a colegiului. Eleva se gândeşte să urmeze o facultate în afară, pentru că „sunt mai multe posibilităţi".Subiectele de la evaluarea naţională i s-au părut uşoare, în condiţiile în care a lucrat toate variantele la şcoală, cu profesorii. În plus, pe Silvia a ajutat-o faptul că reţine totul foarte repede. În timpul liber îi place să joace tenis şi să citească literatură SF.

La noi se nivelează valorile

Tudor Lixandru (foto) a terminat Şcoala Generală nr. 124 din Bucureşti şi a intrat la Colegiul Naţional „Sfântul Sava", din Capitală, specializarea matematică-informatică. El spune că „dacă lucrurile vor merge la fel în România", va urma o facultate în străinătate, probabil în Germania sau în SUA, pe informatică. „La noi nu se recunoaşte performanţa, ci se nivelează valorile. Cei cu rezultate deosebite la olimpiade nu se bucură de aprecierea autorităţilor, doar în perioadele electorale mai sunt nominalizaţi unii copii", constată Tudor. Elevul spune că se aştepta să ia 10, deoarece de mic a participat la toate concursurile şcolare, unde a obţinut numai locuri fruntaşe.

Învăţatul este ca un hobby

Monica Aghescu (foto) este din Reşiţa şi a luat, de când se ştie, numai note de 10. Performanţa i-a reuşit şi la admiterea în liceu, fiind singura din judeţul Caraş-Severin cu o asemenea realizare. „Pentru mine, învăţatul este la fel ca orice altă activitate pe care o practic. Fie că mă uit la televizor, fie că stau la calculator, fie că învăţ, toate sunt la fel de simple", spune Monica, tânăra care a optat pentru secţia de chimie-biologie a Liceului „Diaconovici Tietz" din Reşiţa. Tânăra are şi zeci de participări la olimpiade. „Sunt atentă la ore, iar apoi îmi fac temele acasă pe baza a ceea ce am reţinut la clasă", subliniază eleva de nota 10.

image
Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite