PISA 2012 România a urcat patru locuri în lume la matematică, citit şi stiinţe, însă rămâne tot la coada clasamentului. Ce spune Comisia Europeană

PISA 2012 România a urcat patru locuri în lume la matematică, citit şi stiinţe, însă rămâne tot la coada clasamentului. Ce spune Comisia Europeană

În 2009, România a fost la coada clasamentului    FOTO: Shutterstock

După ultimele evaluări din 2009 la testele PISA, România este din nou la coada clasamentului, pe locul 45 din 65, cu 440 de puncte ca medie obţinută din rezultatele elevilor de 15 ani la matematică, citit şi ştiinţe, în urcare totuşi cu patru locuri şi depăşind în 2012 ţara vecină Bulgaria, ultima în UE. La matematică, peste 40% s-au dovedit elevi foarte slabi şi doar 3,2% de top. Avem „restanţe grave în ceea ce priveşte matematica”, susţine CE.

Ştiri pe aceeaşi temă

Elevii români verificaţi în 2012 la testele internaţionale PISA au obţinut la Matematică un scor total de 445 de puncte, sub media Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD) de 494 de puncte, arată raportul PISA 2012 publicat marţi de OECD. 

Ţara noastră se situează, în clasament, în urma Turciei şi înainte de Cipru, dar şi de Bulgaria, care în 2009 era înaintea noastră cu două locuri. Primele locuri sunt dominate de Asia, pe primul loc se află Shanghai din China, urmat de Singapore, Hong Kong, Tai Pei, Coreea de Sud, Macai, Japonia, Lichtenstein, Elveţia, iar pe locul 10 este Olanda. 

Finlanda, ţara care avea cele mai mari punctaje în trecut, se situează pe locul 12 la evaluările PISA din 2012. 

Peste 40% dintre elevii români testaţi au arătat că au o pregătire foarte slabă la matematică, în timp ce elevii de top reprezintă doar 3,2%.  

Raportul OECD mai arată că la capitolul Citire, scorul total al elevilor români este de 438, iar la Ştiinţe este de 439, ceea ce echivalează cu o medie naţională de 440 de puncte.

PISA 2012 Results Snapshot Volume I ENG

În anul 2009, scorul elevilor români la testele PISA a fost de 427 la Matematică, mai puţin cu 18 puncte faţă de 2012, 424 la Citit, de asemenea mai puţin cu 14 puncte faţă de 2012 şi 428 la Ştiinţe, mai puţin cu 11 puncte faţă de 2012.

Locul 53 din 65 la capitolul elevi fericiţi 

În clasamentul ţărilor cu cei mai fericiţi copii la şcoală, România se clasează din nou sub media OECD de 80%, având în jur de 78%, pe locul 53 din 65.

Cei mai fericiţi elevi sunt în Indonezia, apoi din Albania, Peru, Tailanda, Columbia, Malaezia, Mexico, Costa Rica, Kazakhstan şi pe locul 10, Islanda, mai arată raportul PISA 2012.

Cei mai demotivaţi elevi din lume

În topul ţărilor analizate din punctul de vedere al nivelului de motivaţie a elevilor, România este chiar pe ultimul loc, cu mult în urma celorlalte ţări (vezi imagine). Pe primele locuri se află Peru, Singapore, Shanghai, islanda, Australia, Statele Unite şi Marea Britanie, iar pe ultimele locuri sunt Muntenegru, Slovenia, Slovacia şi România.

Distribuţia ţărilor în funcţie de nivelul de motivaţie a elevilor    Sursa: OECD

Copiii din mediile defavorizate au rezultate mai slabe

Din punct de vedere al influenţei pe care mediul îl are asupra rezultatelor  elevilor la matematică, copiii români care provin din familii sărace au performanţe mai mici decât cei care provin dintr-un mediu socio-economic mai elevat. În acest caz, România nu este atât de departe de media OECD, suntem cam la acelaşi nivel cu Grecia şi Turcia.

În general, în ţările OECD, un elev care provine dintr-un mediu socio-economic mai bun are un scor la testele de matematică cu 39 de puncte mai mare decât copiii care provin din familii sărace, echivalentul a unui an de studiu. Aproximativ 6% din elevii ţărilor OECD, în jur de un milion de copii, îşi depăşesc statutul socio-economic şi au rezultate foarte bune la şcoală.

În ţări precum Coreea de Sud, Hong Kong, Macao, Shanghai, Singapore şi Vietnam, 13% din elevii care provin din medii defavorizate ajung în top 25% cei mai buni elevi din toate ţările OECD.

De asemenea, studiul PISA mai arată că numărul de elevii imigranţi a crescut de la 9% la 12% din 2009 şi că elevii care au fost daţi la grădiniţă cu cel puţin un an înainte de începerea ciclului primar au un scor la testele de matematică cu 53 de puncte mai mare decât ceilalţi copii, care nu au mers la grădiniţă.

REZULTATE PISA 2009

pisa_2009

REACŢIA COMISIEI EUROPENE: ”UE în ansamblu are restanţe grave în ceea ce priveşte matematica

”Cel mai recent raport al OCDE cu privire la competenţele elevilor de 15 ani la matematică, ştiinţe şi lectură a produs rezultate diferite de la un stat membru la altul. UE în ansamblu are restanţe grave în ceea ce priveşte matematica, însă rezultatele sunt mai încurajatoare la ştiinţe şi lectură, materii la care Europa se află pe drumul cel bun în sensul atingerii obiectivului din strategia Europa 2020 referitor la reducerea procentajului elevilor cu rezultate slabe1 la mai puţin de 15%. Rezultatele au fost prezentate la Bruxelles de către Yves Leterme, secretar general adjunct al Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), şi de către Jan Truszczynski, Director general pentru educaţie şi cultură la Comisia Europeană”, se arată în comunicatul Comisiei Europene (CE).

Raportul arată că zece state membre (BG, CZ, DE, EE, IE, HR, LV, AT, PL şi RO) au înregistrat începând cu 2009 progrese semnificative în diminuarea procentajului elevilor cu nivel scăzut al competenţelor în toate cele trei domenii care fac obiectul analizei. 

Cinci state membre (EL, HU, SK, FI, SE) au înregistrat însă o creştere a numărului de tineri cu rezultate slabe. Alte state membre au avut rezultate mixte (a se vedea tabelul). În general, rezultatele înregistrate în UE sunt ceva mai bune decât în Statele Unite, însă atât UE, cât şi SUA se situează în urma Japoniei.

România, penultimul loc în UE, după Bulgaria

Sursa: Comisia Europeană

„Felicit statele membre care şi-au îmbunătăţit rezultatele, însă este clar că UE în ansamblu trebuie să-şi intensifice eforturile. Statele membre trebuie să găsească în continuare soluţii pentru a combate rezultatele şcolare slabe şi pentru a-i ajuta pe elevi să-şi dezvolte competenţele necesare pentru a reuşi în lumea modernă. Aceste rezultate ne reamintesc faptul că a investi într-o educaţie de calitate este fundamental pentru viitorul Europei,” a declarat Androulla Vassiliou, comisarul european pentru educaţie, cultură, multilingvism şi tineret.

Aceste opinii sunt împărtăşite şi de Yves Leterme: „Studiul PISA arată ce cunoştinţe au elevii de 15 ani şi ce pot face ei cu aceste cunoştinţe. Într-o economie globală, succesul nu se mai măsoară numai în funcţie de standardele naţionale, ci şi în raport cu cele mai performante sisteme de învăţământ. Rezultatele obţinute de UE subliniază faptul că ritmul progreselor trebuie accelerat dacă statele membre doresc să nu rămână în urma altor economii”, a adăugat fostul prim-ministru al Belgiei.

Despre testele PISA: o radiografie pentru 80% din economia mondială

Studiul PISA a fost efectuat o dată la fiecare trei ani de la lansarea sa în anul 2000. La ediţia 2012 a studiului PISA au participat toate cele 34 de ţări membre OCDE şi 31 de ţări partenere, reprezentând peste 80% din economia mondială. La teste au luat parte aproximativ 510.000 de elevi cu vârste cuprinse între 15 ani şi 3 luni şi 16 ani şi 2 luni. Elevii au fost testaţi la matematică, lectură şi ştiinţe, cu accent pe matematică.

Datele concrete rezultate în urma studiilor PISA le permit factorilor de decizie politică şi cadrelor didactice să identifice caracteristicile sistemelor educaţionale de înaltă performanţă şi să îşi adapteze politicile în consecinţă.

Comisia Europeană şi OCDE au semnat de curând un acord de cooperare pentru a colabora îndeaproape în trei domenii: strategii în materie de competenţe, analize de ţară şi studii la nivel internaţional.

Ce spun aceste rezultate despre UE — analiza Comisiei:

Lectură: procentajul elevilor cu rezultate slabe la lectură a scăzut de la 23,1% în 2006 şi 19,7% în 2009 la 17,8% în 2012. Dacă această tendinţă continuă, nivelul de referinţă de 15% ar putea fi atins până în 2020. Până în prezent, numai şapte ţări din UE au realizat acest obiectiv (EE, IE, PL, FI, NL, DE şi DK). S-au înregistrat progrese notabile în CZ, DE, EE, IE, HR, LT, LU, AT, PL şi RO.

Matematică: din 2009, nu s-au înregistrat progrese în sensul diminuării procentajului elevilor cu rezultate slabe la nivelul UE. Totuşi, patru state membre (EE, FI, PL, NL) se numără printre ţările cu cele mai bune rezultate din lume, având procentaje ale elevilor cu rezultate slabe situate sub nivelul de referinţă de 15% stabilit de UE. Niciun alt stat membru nu a atins încă acest nivel. Progrese semnificative (peste 2 puncte procentuale) s-au înregistrat în BG, EE, IE, HR, LV, AT, PL şi RO.

Ştiinţe: ameliorare constantă a competenţelor în întreaga Uniune. Procentajul elevilor din UE cu rezultate slabe a scăzut de la 20,3% în 2006 şi 17,8% în 2009 la 16,6% în 2012. Zece state membre se situează sub nivelul de referinţă de 15%: CZ, DE, EE, IE, LV, NL, PL, SI, FI, UK. S-au înregistrat progrese constante în CZ, DE, EE, IE, HR, LT, LU, AT, PL şi RO.

Analiza evidenţiază că situaţia socioeconomică a elevilor are o influenţă semnificativă asupra nivelurilor de performanţă; astfel, creşte probabilitatea ca elevii care provin din gospodării cu venituri mici să obţină rezultate mai slabe la matematică, ştiinţe şi lectură. Printre factorii care influenţează rezultatele şcolare se numără şi efectele în general negative ale provenienţei dintr-un mediu de migranţi, importanţa încadrării într-un sistem de educaţie şi îngrijire a copiilor preşcolari, precum şi diferenţele dintre băieţi şi fete în ceea ce priveşte abilitatea de a citi (fetele se descurcă mult mai bine).

Analiza evidenţiază şi relaţia dintre rezultatele PISA şi studiul OCDE recent publicat cu privire la competenţele adulţilor (IP/13/922). Studiul concluzionează că, pentru a fi eficiente, politicile trebuie să se concentreze pe îmbunătăţirea învăţământului primar şi secundar. Dincolo de acest nivel, este în general prea târziu pentru a compensa ocaziile pierdute în timpul şcolii.

Următoarele etape

Comisia va discuta concluziile studiului PISA 2012 cu statele membre pentru a contribui la identificarea măsurilor necesare pentru remedierea problemelor. Un prim schimb de opinii este prevăzut la următoarea reuniune a miniştrilor educaţiei din UE, pe 24 februarie. Rezultatele vor fi utilizate şi pentru viitorul 'Semestru european' al Comisiei din 2014, în cadrul căruia se formulează recomandări specifice pentru fiecare ţară legate de competenţele de bază.

Noul program pentru educaţie, formare profesională şi tineret Erasmus+ (IP/13/1110) care începe în ianuarie va sprijini proiecte destinate dezvoltării şi modernizării sistemelor de învăţământ. Rezultatele studiului pot, de asemenea, să ajute statele membre la definirea priorităţilor în materie de sprijin din partea Fondului social european, care constituie o sursă esenţială de investiţii în dezvoltarea competenţelor şi formarea profesională, şi să amelioreze posibilităţile grupurilor vulnerabile de a beneficia de educaţie.


Rezultatele PISA au fost comunicate de către Secretarul General Angel Gurria şi Secretarul de stat pe educaţie din SUA Arne Dncan în cadrul unui eveniment care va avea loc în dimineaţa aceasta la Washington, potrivit oecd.org.

Conferinţe de lansare vor mai fi la Londra, în prezenţa lui Andreas Schleicher, consilier al Secretarului General al OECD pe Educaţie, în Bruxelles, cu Secretarul General adjunct al OECD, Yves Leterme şi alţi invitaţi, iar la Berlin, evenimentul va fi prezidat chiar de directorul OECD pe Educaţie, Barbara Ischinger. Evenimente similare vor mai fi în Tokio, Mexico City, Paris, Viena, Madrid, Roma şi Oslo.

Testele PISA din 2012 vin cu o noutate faţă de cele anterioare – teste care evaluează competenţele IT, de rezolvare de probleme şi de cunoştinţe financiare. În anul 2003, rezolvarea de probleme devenise un domeniu de testare PISA, dar nu a fost reintrodus în evaluările din 2006 şi 2009, în timp ce testarea cunoştinţelor în domeniul financiar este o noutate introdusă în evaluările PISA din 2012. Testele sunt menite să arate nivelul de pregătire şi ce abilităţi au copiii în domenii care sunt esenţiale în ziua de azi.

Cum s-au descurcat elevii români în trecut, la testele PISA

Ultima evaluare PISA, publicată în 2009, a arătat că elevii din România nu stau tocmai bine în ceea ce priveşte competenţele de bază: citit, matematică şi ştiinţe, testate pe copiii de 15 ani din întreaga lume. 

Ţara noastră se află pe locul 52 din 64 şi, mai mult, figurează printre statele care au înregistrat rezultate mai slabe în 2009 faţă de 2000, arată o analiză publicată recent de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD).

Ţările cu cei mai buni elevi din lume care excelează în toate ariile acoperite de testele PISA sunt Finlanda, Australia, Hong Kong (China), Japonia şi Noua Zeelandă, potrivit rapoartelor PISA in Focus din luna august.

Mai interesant este faptul că analiza comparativă între cele două seturi de evaluări internaţionale (2009 vs. 2000) arată că există ţări care au urcat foarte mult în top, îmbunătăţindu-şi performanţele în special la capitolul citit, prin investiţia susţinută în educaţie.

Practic, jumătate din ţările evaluate au avut acest trend: Albania, Brazilia, Chile, Germania, Ungaria, Indonezia, Israel, Korea, Latvia, Liechtenstein, Peru, Polonia şi Portugalia.

În schimb, România este una din ţările care au înregistrat un regres în 2009 faţă de 2000 în ceea ce priveşte cititul şi analfabetismul, fiind depăşită de ţări precum Bulgaria, Brazilia, Chile şi Argentina.


STUDIU PISA În ce ţări sunt cei mai buni elevi din lume. România se află în coada clasamentului, pe locul 52 din 64

Ţările cu cei mai buni elevi din lume care excelează în toate ariile acoperite de testele PISA (Citire, Ştiinţe şi Matematică) sunt Finlanda, Australia, Hong Kong (China), Japonia şi Noua Zeelandă, potrivit rapoartelor PISA in Focus din luna august. Între timp, România figurează la sfârşitul clasamentului ţărilor cu rezultate medii în educaţie.

ANALIZĂ Cauzele unei „generaţii pierdute“: de ce ajung absolvenţii şomeri

Tinerii între 15 şi 29 de ani care nu au un loc de muncă şi nici nu studiază reprezintă o adevărată problemă, atât pentru societate, cât şi pentru buna lor dezvoltare, arată o analiză a Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare (OECD). Experţii au găsit o serie de factori care favorizează fenomenul şomajului în rândul tinerilor, o problemă identificată la nivel global sub numele de „generaţia pierdută“.

ANALIZĂ Ţările unde pot învăţa cel mai bine copiii imigranţilor

O analiză publicată de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD) arată că Australia, Canada, Israel şi SUA, state unde în jur de un sfert dintre studenţi provin din familii de imigranţi, oferă cele mai bune şanse de integrare în sistemul de educaţie pentru cei veniţi de peste hotare.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: