Asociaţiile de elevi, studenţi, tineri şi părinţi cer Guvernului mai multe ore de sport în programa şcolară

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO: healthline.com
FOTO: healthline.com

„Ne dorim mai multe ore de sport! Ne dorim o sală de sport, ne dorim spaţii amenajate pentru a face sport!” - a fost una dintre dorinţele exprimate cu vehemenţă de mii de copii, în cadrul unui eveniment inedit. Marşul Educaţiei a fost realizat de fosta jucătoare de tenis, Raluca Ciulei, în 60 de şcoli între Cluj-Napoca şi Vama Veche.

 Institutul Sportiv Român, Consiliul National al Elevilor, Federaţia Asociaţilor de Părinţi din România, Raluca Ciulei şi Asociaţia “Love for Life”, Consiliul Tinerilor din Romania, Alianţa Naţionala a Organizaţiilor Studenţesti din Romania solicită Guvernului să ia act de dorinţa celor peste 35 000 de copii, care vor să facă mai mult sport în şcoli. „Ne dorim mai multe ore de sport! Ne dorim o sală de sport, ne dorim spaţii amenajate pentru a face sport!” a fost una dintre dorinţele exprimate cu vehemenţă de mii de copii, în cadrul unui eveniment inedit. Marşul Educaţiei a fost realizat de fosta jucătoare de tenis, Raluca Ciulei, în 60 de şcoli între Cluj-Napoca şi Vama Veche.

În prezent, elevii au două ore de sport obligatorii pe săptămână, de la clasa pregătitoare şi până la clasa a VIII-a inclusiv. Cererea de suplimentare a orelor alocate mişcării este adresată aceluiaşi Guvern care a încercat să scoată profesorii de sport de la clasa pregătitoare, clasa I şi clasa a II-a şi să îi înlocuiască cu învăţătorii, din raţiuni economice, mai precizează comunicatul.  

În perioada 11 mai – 9 iunie 2019, Raluca Ciulei a parcurs la pas 1.200 de kilometri, între Cluj-Napoca şi Vama Veche, pentru a lua pulsul „de la firul ierbii” privind sistemul educaţional românesc şi de a transmite un mesaj guvernanţilor despre schimbările care se doresc.  În cele 60 de şcoli vizitate, din 8 judeţe, învaţă circa 35.000 de copii, a declarat Raluca Ciulei la finalul proiectului său „1200+ km pentru educaţie”.  Federaţia Asociaţilor de Părinţi din România s-au alăturat demersului Ralucăi şi cer Guvernului României soluţii urgente pentru a salva miile de copii care se pierd pentru că nu beneficiază de suficient sprijin. „Soluţii există pentru ca niciun copil să nu fie lăsat pe dinafară, trebuie doar să se dorească”, a precizat Raluca. 

Adrian Socaciu, preşedintele Institutului Sportiv Român, a precizat că investiţia autorităţilor în sport reprezintă una dintre soluţiile necesare pentru educaţia şi sănătatea copiilor, cât şi pentru reducerea abandonului şcolar. Acesta solicită Guvernului o discuţie pe marginea acestui subiect, la care să participe reprezentanţii Ministerului Educaţiei şi cei ai Ministerului Tineretului şi Sportului. „Rata abandonului şcolar este de 26,6% în zonele rurale, 17,4% în oraşe mici şi 6,2% în municipii. Sunt cifre alarmante, care spun un adevăr dur despre România şi anume că cei care locuiesc la sat au mult mai puţine şanse să reuşească în viaţă. Sportul era un refugiu pentru mulţi dintre aceşti copii şi pot să vă dau ca exemplu pe sportivii Elisabeta Lipa, Ivan Patzaichin sau Ghiţa Mureşan. Acum, de când s-a redus şi numărul de ore de sport şi nu s-a mai investit nimic în infrastructura sportivă şcolară s-a distrus şi acest refugiu. De aceea, nu mă miră concluziile excelentului demers realizat de Raluca Ciulei, de unde am aflat că dorinţa a peste 35 000 de copii este de a face mai mult sport. Haideţi să ajutăm copiii să se dezvolte prin sport şi astfel să aibă o şansă în viaţa”, a precizat Adrian Socaciu. 

„În contextul actual, cand se pune mare accent pe educatia copiilor nostri, cel putin la nivel declarativ, consider că trebuie să revalorizăm rolul orei de sport în dezvoltarea propriilor copii. Sportul ajută, pe lângă capacităţile motrice, la sănătatea mintală, esentială în dezvoltarea personală”, consideră preşedintele Asociaţiei Părinţilor din România, Iulian Cristache. 

Poziţia Consiliului Naţional al Elevilor (CNE) susţine importanţa introducerii mai multor ore de sport în şcoală. „Din nefericire, mişcarea este din ce în ce mai absentă din viaţa elevilor, încă de la vârste fragede. Cauzele sunt multiple: de la infrastructură şi echipamente inexistente sau uzate, până la dezinteres din partea şcolarilor şi a profesorilor. Toate aceste aspecte au o importanţă uriaşă: interesul celor implicaţi în mod direct în activitatea sportivă trebuie susţinut prin infrastructură şi echipamente adecvate, pentru a arăta că mişcarea este esenţială. De asemenea, mai există o problemă, anume modul în care se doreşte realizarea orelor de educaţie fizică din România: într-un mod foarte rigid şi respingător, care aduce aminte de epoca trecută – potrivit reglementărilor actuale, toţi elevii ar trebui să fie notaţi după anumite standarde, precum viteză, rezistenţă şi altele. Or, aceste fapte au condus la dezinteresul elevilor şi profesorilor: în foarte puţine cazuri orele de sport se desfăşoară „ca la carte”, ceea ce îi determină pe şcolari să nu facă mişcare de plăcere, în timp ce în majoritatea unităţilor de învăţământ orele de sport sunt nişte pauze mai mari pentru elevi. Soluţia este simplă: infrastructură şi echipamente moderne, mai mult timp pentru sport şi o flexibilizare a desfăşurării acestor ore, alături de eliminarea notării, astfel încât elevii să facă mişcare pe bune, din interes şi plăcere.” a precizat preşedintele CNE, Petru Apostoaia. 

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite