Ieri, 12 august 2020, a apărut ORDINUL nr. 4.811 din 30 iulie 2020 privind aprobarea Metodologiei-cadru de înfiinţare, organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar cu statut de unităţi-pilot, experimentale şi de aplicaţiepublicat în MONITORUL OFICIAL nr. 730 (tot din 12 august) Echipele Educaţieprivată.ro şi Edupedu.ro au publicat ştirea şi au comentat documentul, in extenso.

Feedback-ul meu SMART despre metodologie: good enough.

Slavă-domnului, e suficient de bună să poată fi pusă la lucru în bandă largă de proiecte transformaţionale. Poate fi scrisă mai curajos data viitoare (art. 18)? DA, fără doar şi poate.

Aplicat, la obiect, în lectura mea, în materia marilor proceselor de transformare pe care le reglementează, metodologia-cadru are, la extreme:

·       O prevedere slabă, scrisă cu teamă, parcă să nu deranjeze status quo-ul (art. 3 alin. 2, lit. a – prima exemplificare de obiect al pilotării: elemente inovative la nivel de curriculum: noi modele/tipuri de teste/subiecte/itemi din structura examenelor/evaluărilor naţionale, modalităţi de organizare/predare-învăţare a unor discipline de studiu din trunchiul comun, o nouă disciplină în oferta de curriculum la decizia şcolii, o nouă disciplină de studiu care propune abordări transversale, alte documente curriculare care necesită calibrare); esenţialmente, aceste acţiuni rămân prizoniere cadrului revolut de proiectare curriculară existent, care şi-a probat în nenumărate circumstanţe inadecvarea structurală în raport cu nevoile reale ale Şcolii ca sistem

·       Două prevederi tari, inspirat plasate în cadrul metodologic ce dă viaţă art. 26 LEN, respectiv (în ordinea preferinei mele), art. 5 (şcolile de aplicaţie pentru practică pedagogică) şi, respectiv, art. 4 (şcolile experimentale, păstorite de comunităţi universitar-academice)

  • O prevedere FOARTE TARE (în fapt, cea mai tare, după gustul meu), explicitată în art. 13, care face referire direct, cu subiect şi predicat, la şeful turmei elefanţilor din încăperea Educaţiei, anume “inovaţilei cu grad mare de complexitate la nivelul curriculumului naţional (de exemplu, planuri-cadru de învăţământ noi, programe şcolare noi etc.”) Dragi şcoli publice care vreţi pe bune (Colegiul Naţional “Barbu Ştirbei” Călăraşi, eşti pe recepţie, că ai mai făcut-o o dată cu succes, în 2009!… 😊 ), începând de acum nu vă mai opreşte nimeni să pilotaţi, de pildă, fie modelul curricular centrat pe arii de învăţare / curriculum la decizia şcolii / curriculum la decizia elevilor, din oferta şcolii, fie chiar programele IBO (PYP / MYP / DP / CRP) Aveţi calea deschisă de art. 13 (lucky thirteen!... 😉 ) Nu e foarte tare?!...

 

Mai semnalez aici, pentru conformitate, două vulnerabilităţi de sistem ale procesului pilotării structurat în această metpdologie-cadru, ce au a fi corectate urgent dacă vrem să facem o treabă serioasă cu adevărat:

  1. Nu are coordonare formală instituţională adecvată, la vârf; un proces transformaţional de asemenea amploare are nevoie de o structură de lucru dedicată 100% operaţionalizării sale, subordonată nemijlocit ministrului Educaţiei şi Cercetării, cu autoritate şi responsabilitate decizională de nivel înalt (eu recomand secretar de stat)
  2. Nu are mecanisme de finanţare serioase, consistente; soluţia naturală este cea a fondurilor europene, pe care am detaliat-o în Nota-concept prezentată aici.

 

Există o secvenţă antologică în filmul antologic al  lui Steven Spielberg, în care Abraham Lincoln rosteşte următorul discurs:

The part assigned to me is to raise the flag, which, if there be no fault in the machinery, I will do, and when up, it'll be for the people to keep it up.

That's my speech.

 

Pe româneşte:

În noiembrie 2019, conversaţia politică şi de politici publice despre şcoli-pilot nu exista. Acum, în august 2020, subiectul e fapt public, consacrat. Pe bune, cu acte în regulă.

AVE!...

Dragi şcoli de peste tot din România, nu e deloc lipsit de sens să chiar începeţi pilotări de la 14 septembrie a.c., dacă vreţi cu adevărat.

Zburaţi în cerul vostru cel mai înalt cu putinţă!

ACUM!