UPDATE Civica şi sportul iau locul limbii române în noul orar

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Copiii
de şase ani care intră la clasa zero în anul şcolar viitor vor studia şi
educaţia tehnologicăFOTO: Arhiva Adevărul
Copiii de şase ani care intră la clasa zero în anul şcolar viitor vor studia şi educaţia tehnologicăFOTO: Arhiva Adevărul

Educaţie civică la toate clasele din învăţământul primar, mai multe ore de mişcare pe săptămână şi mai puţine de limba română. Acestea sunt câteva dintre modificările propuse de Ministerul Educaţiei, despre care dascălii şi specialiştii consultaţi de „Adevărul“ spun că nu rezolvă problemele din sistem. Mai mult, învăţătorii se tem că reducerea orelor de română şi de matematică va scădea performanţele elevilor români la testele PISA.

UPDATE 17:53 - Asociaţia Generală a Învăţătorilor critică, într-un comunicat de presă, propunerea prin care numarul orelor pentru Limba română scade cu până la 46%, iar cele de Matematică cu până la 40%.

Asociaţia punctează faptul că mai puţine ore la cele două materii va înrăutăţi rezultatele elevilor români la testele internaţionale PISA.

"Este o măsură care vine în contradicţie cu rezultatele modeste şi de până acum la nivel naţional în aceste domenii semnalate constant de testele PISA. Scăzând numărul de ore ar spori stăpânirea limbii române şi a matematicii?", se arată în comunicat.

Aceştia semnalează şi necesitatea construirii a câte două-trei săli de sport în plus în fiecare şcoală pentru ca măsurile propuse să poată fi puse în practică. "În mod realist acest lucru se poate face doar în mulţi ani şi nu din pix din birourile Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei", mai scrie în comunicat.


Copiii din ciclul primar, de la clasa zero până la clasa a IV-a, vor petrece mai mult timp la şcoală începând de anul viitor, pentru că vor avea mai multe ore de sport şi vor studia materii noi, cum ar fi educaţia tehnologică la pregătitoare sau educaţia pentru societate în clasele I şi a II-a, potrivit noului orar şcolar aflat în dezbatere publică până ieri de către Ministerul Educaţiei.

Experţii sunt însă de părere că aceste modificări se vor lovi de probleme de ordin logistic, aşa cum e cazul orelor de sport, în timp ce învăţătorii sunt nemulţumiţi de reducerea numărului de ore de limba română.

Potrivit noului orar, numărul maxim de ore de studiu pe săptămână a crescut la clasa I şi a II-a cu o oră, de la 20 la 21, a scăzut cu 3 ore la pregătitoare, de la 23 la 20, cu o oră la a IV-a, la 23, însă a rămas la fel la clasa a III-a (22 de ore).

De asemenea, a crescut numărul de materii obligatorii pentru toate clasele, cu excepţia pregătitoarei, unde a dispărut comunicarea în limba maternă (pentru minorităţi), dar a fost introdusă educaţia tehnologică.

Psihologul Daniela Gheorghe este de părere că numărul mai mare de ore încarcă programul. "Mi se par destul de multe materii, având în vedere vârsta copiilor de la clasa pregătitoare sau clasa I, care nu au capacitatea de atenţie a elevilor mai mari", a spus psihologul.

Ce materii noi vor studia elevii

În clasele I şi a II-a se vor studia în premieră, la anul, educaţie pentru societate, fosta educaţie civică, şi dezvoltare personală, iar elevii din clasa a III-a şi a IV-a vor studia în plus o nouă materie: Joc şi mişcare.

De asemenea, educaţia muzicală din clasele I-IV va deveni educaţie muzicală şi mişcare, aceste schimbări generând dublarea numărului orelor săptămânale de sport/mişcare.

În noul orar, în clasa I, la citire vor fi şase ore în loc de şapte-opt cât sunt anul acesta. Numărul de ore de română scade şi mai mult la clasa a III-a, unde vor fi cinci de la anul, iar la a IV-a vor fi doar patru ore, în condiţiile în care anul acesta sunt între cinci şi şapte.


Click pentru a mări tabelul

Tabel noul orar scolar plan cadru

Lipsa sălilor de sport

Principala modificare pregătită şi anunţată de Ministerul Educaţiei a fost creşterea graduală a numărului de ore de educaţie fizică în România, după modelul european din ţări precum Franţa, Germania sau Austria unde se constată acordarea unei atenţii sporite educaţiei fizice, prin alocarea unui număr mare de ore.. Totuşi, implementarea acestei schimbări întâmpină câteva probleme.

Este vorba de spaţiul din şcoli, care nu au mai mult de o sală de sport, uneori chiar improvizată într-o simplă sală de clasă şi unde se înghesuie la orele de educaţie fizică şi câte două-trei clase simultan. De asemenea, nu sunt destule cadre didactice care să acopere un număr dublu de ore de educaţie fizică, fapt semnalat şi de Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, care a pus în discuţie această măsură în şedinţa de Guvern din 13 februarie.

Directorul şcolii nr. 162  din Capitală, Dorin Stoican, care este şi profesor de sport, spune că ideea Ministerului este extraordinară din punctul lui de vedere, dar trebuie gestionat spaţiul de care dispun şcolile, astfel încât orele de sport să fie distribuite eficient.

"Din punctul meu de vedere, ar trebui ca elevii, în special cei mici, să facă ore de educaţie fizică în fiecare zi, având în vedere că ei nu prea mai ies să se joace în stradă cum făceam noi când eram mici. Cred că 75% din copii nu fac mişcare decât la şcoală. Propunerea Ministerului este excelentă, însă întâmpină două probleme: spaţiul şi personalul didactic. Pentru ca ideea aceasta foarte bună să se poată implementa la noi la şcoală, spre exemplu, ar trebui ca tot orarul să se facă în jurul orelor de sport ", explică profesorul.

Şi preşedintele Societăţii Române de Pediatrie, Marin Burlea, spune că ideea este bună, având în vedere că peste 50% din copiii români sunt supraponderali din cauza alimentaţiei necorespunzătoare şi a lipsei de activitate fizică. Însă, spune şi Burlea, „şcolile trebuie să adapteze spaţiile pentru educaţie fizică, în special pe timpul iernii“.

Mai puţine ore de limba română

Totuşi, învăţătorii sunt nemulţumiţi de faptul că mai multe ore de sport înseamnă mai puţine ore de limba română, spre exemplu. „Ne plângem că avem analfabeţi cu numărul de ore pe care l-am avut până acum. Ce ne facem când o să avem şi mai puţine ore de citire? Modificările acestea s-au făcut în detrimentul limbii române, dar trebuia să ia de undeva, altfel se ajungea la şi mai multe ore pe săptămână“, spune Liliana, o învăţătoare de la şcoala 119 din Capitală.

Vicepreşedintele Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ, Cornelia Popa, la rândul ei învăţătoare, spune că cel mai probabil numărul mai mic de ore de limba română va duce la o restructurare a materiei şi a conţinutului. Mai mult, dascălii se tem că schimbările propuse de minister ar putea să-i afecteze: dacă se măreşte numărul de ore de sport şi se restrânge numărul de ore de română sau de limbi străine, conducerea şcolii ar putea concedia un profesor de limbă străină şi să angajeze unul de sport.

„Din punctul meu de vedere, mai este o problemă fundamentală, dacă avem dreptul numai la una-două opţionale, atunci unde mai intră orele de aprofundare pentru elevii mai slabi şi cele de extindere, unde îi pregătim pe cei cu performanţe deosebite?“, spune Corina, o învăţătoare de la Şcoala 165 din Capitală.

Cum e în alte ţări

„În Anglia, copiii între 5 şi 11 ani învaţă engleză, matematică, ştiinţe, IT, educaţie fizică, geografie, istorie, muzică, artă şi design, iar programul este în general de la 9.00 la 15.00, cu variaţii în funcţie de şcoală. În Olanda, copiii de 6 ani învaţă 25 de ore pe săptămână“, explică expertul în educaţie Tincuţa Apăteanu, cofondator la Edusfera.
 

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite