SUBIECTE BACALAUREAT 2014 Alecsandri şi Eliade la clasa a XI-a, Caragiale şi Rebreanu la clasa a XII-a. Rezolvarea subiectelor la Adevărul Live

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Examenul de simulare a probei de Limbă şi literatură română a Bacalaureatului a început luni la ora 9.00 şi s-a încheiat la 12.00, şi a fost gândit atât pentru elevii de clasa a XII-a, cât şi pentru cei de clasa a XI-a. Subiectele primite de liceeni au fost discutate şi rezolvate la Adevărul Live de profesoara de română Iulia Pop, de la liceul "Sf. Sava". Marţi are loc simularea la Limba Maternă.

UPDATE:  Circa 500 de elevi de clasele XI-a şi a XII-a de la unităţi de învăţământ din judeţul Suceava nu s-au prezentat la proba de limba română a simulării examenului de bacalaureat, iar de la două licee din Vatra Dornei şi Câmpulung Moldovenesc au absentat toţi elevii care ar fi trebuit să susţină examenul, potrivit Mediafax.

Purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Suceava, Laura Hacman, a declarat corespondentului Mediafax că, în judeţ, la proba scrisă la limba română la simularea examenului de bacalaureat s-au înscris 5.980 de elevi de clasa a XII-a şi s-au prezentat 5.715 elevi , iar din cei 7.016 elevi de clasa a XI-a înscrişi 6.685 au susţinut examenul.

Ea a precizat că toţi cei 50 de elevi de clasa a XI-a seral şi 36 de elevi de clasa a XII-a de la Liceul Tehnologic "Vasile Deac" din Vatra Dornei au absentat de la simularea bacalaureatului.

Şi la Centrul de Studii "Ştefan cel Mare şi Sfânt" din Câmpulung Moldovenesc, unitate de învăţământ particulară, toţi cei 34 de elevi de clasa a XI-a şi 43 de elevi de clasa a XII-a au absentat de la prima probă a simulării examenului de bacalaureat.

Potrivit Laurei Hacman, Centrul de Studii "Ştefan cel Mare şi Sfânt" din Câmpulung Moldovenesc a fost arondat ca centru de examen pentru susţinerea probelor din cadrul simulării examenului de bacalaureat, însă elevii nu s-au prezentat la prima probă scrisă.

UPDATE:  "În Bucureşti, peste 17.200 de elevi de clasa a XI-a s-au înscris la proba de limba română şi s-au prezentat peste 15.300, adică 89%. La clasa a XII-a s-au înscris peste 15.200 şi s-au prezentat peste 13.500, adică tot 89%", a declarat pentru adevarul.ro, inspectorul şcolar general adjunct Florin Lixandrul de la ISMB, cel care organizează examenul de Bacalaureat şi simularea acestuia în Capitală.

UPDATE: Simion Hăncescu, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI), a declarat pentru Mediafax căprofesorii care participă la simularea bacalaureatului trebuie să fie plătiţi

El consideră că acordarea unor zile libere compensatorii, aşa cum propune ministrul Educaţiei, nu este o soluţie întrucât profesorii au deja zile libere pe care nu le pot lua.

"Nu ştiu când să stea acasă, mai ales că zilele libere pe care le au până acum nu le pot efectua. Cel mai corect era să se facă o plată, pentru că volumul de muncă este foarte mare, adică 30-40 de ore pentru corectură. Când să facă asta, noaptea? Corect era să se găsească soluţii să-i plătească, mai ales că salariile sunt oricum de mizerie", a spus Simion Hancescu.

Preşedintele FSLI a adăugat că o eventuală boicotare a simulării bacalaureatului este şi un semnal serios pentru examenul din vară. Hancescu a precizat că există posibilitatea ca numărul profesorilor care vor refuza să participe la acest examen să fie foarte mare, mai ales în contextul scandalurilor din ultimii ani.

Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, a declarat sâmbătă, la Bistriţa, că profesorii implicaţi în simulările naţionale nu vor fi plătiţi, dar vor beneficia de timp liber şi de recuperare.

UPDATE: Profesoara Iulia Pop de la Colegiul Naţional „Sf. Sava” din Bucureşti spune că subiectele de la simularea probei de limba română de la Bac 2014 respectă programa şi au fost de dificultate medie, iar majoritatea elevilor ar trebui să ia peste cinci.

Aceasta a adăugat că, dacă elevii de clasa a XI-a au rezolvat foarte bine primele două subiecte şi iau 6-7 la această simulare, înseamnă că vor lua lejer 9-10 la Bacalaureatul din 2015. „Mulţi probabil au ales să rezolve doar primele două subiecte, fără a se apuca de cel de-al treilea, pentru că au vrut să verifice dacă ştiu foarte bine materia ce ar trebui repetată şi ştiută până în clasa a XI-a. Însă au fost şi elevi care au spus că au reuşit să rezolve toate cele trei subiecte”, a spus Pop.

Subiect clasa a XI-a real - La primul Subiect, punctul trei elevii puteau să folosească expresia „a duce dorul”, la punctul cinci puteau menţiona buchetul de flori şi mireasa drept motive literare. La punctul opt puteau menţiona instanţele narative: naratorul, prezenţa personajelor, dialogul. La al doilea Subiect, textul argumentativ despre impactul reţelelor sociale asupra tinerilor, elevii trebuiau să stabilească premiza (o interpretare a sensului cerinţei). „Ei ar fi putut chiar să dea o definiţie personală a reţelelor sociale şi ce înţeleg ei prin impact, să scrie două argumente”, a spus Pop. La ultimul subiect, unde au primit particularităţile de construcţie a unui personaj dintr-o comedie studiată, elevii puteau să scrie despre personajele din piesa „O scrisoare pierdută”, care este studiată în clasele a VIII-a şi a X-a. „Puteau menţiona comicul de situaţii, de moravuri, de limbaj şi de nume”, a exemplificat Pop.

Clasa a XI-a uman – „Nu este o foarte mare diferenţă între variante. La primul Subiect de la uman au primi un text de Mircea Eliade. La punctul al treilea, sensul conotativ al verbului „a se duce” este „a muri”. Tema textului este experienţa umană, motivul literar ar fi visul, biblioteca, iar dimensiunea temporală „încă din 1939”, un element foarte clar”, a exemplificat Pop. Profesoara spune că al doilea subiect, unde elevii au avut de scris un text argumentativ despre rolul artei în educarea tinerilor, este mai dificil. „Puteau începe cu definirea termenilor artă şi educare, puteau scrie din perspectiva abilităţilor pe care le pot dobândi cei care studiază arta şi puteau aduce două argumente: îmbogăţirea sufletească prin intermediul artei dar şi cunoaşterea complexităţii  lumii înconjurătoare. Ultimul subiect este mai greu ca la real, fiind vorba de relaţia dintre două personaje. Puteau alege relaţia dintre Tipătescu şi Zoe, sau Tipătescu şi Caţavencu”, a explicat Pop.

Clasa a XII-a real - „Au primit un fragment de texte cu multe subtilităţi, sinonim pentru retras - singur şi zădărnicie – inutilitate, rolul virgulei este că desparte interjecţia vai, iar la şase autocaracterizarea este o metodă de caracterizare a personajului Ogaru”, a spus Pop. La subiectul al doilea elevii au avut de scris un text despre importanţa călătoriilor în formarea personalităţii tinerilor. „Puteau vorbi în premiză despre importanţa călătoriei din punctul lor de vedere şi despre personalitatea unui tânăr. Trebuie să folosească termeni conectori precum „pe de altă parte”, „de asemenea”, „în concluzie”, a exemplificat Pop.

La ultimul subiect, unde au avut de prezentat particularităţile de construcţie a le unui personaj dintr-un text narativ de Liviu Rebreanu, elevii puteau rezolva reperele în orice ordine vroiau, dar profesoara le recomandă să înceapă cu al treilea reper – ilustrarea a patru elemente de structură ale textului semnificative pentru construcţia personajului ales. „Acestea cuprind elemente definitorii ale existenţei umane în cazul lui Ion, spre exemplu (naşterea, nunta, moartea). Puteau scrie despre incipitul romanului, unde sunt foarte multe elemente caracterizatoare pornind cu drumul şi continuând cu momentul horei”, spune Pop.

Clasa a XII-a uman – La punctul trei de la primul subiect, puteau scrie un enunţ cu „i-a dat o lecţie de a ţinut minte” (sensul conotativ al substantivului lecţie). La punctul şase, unde au primit o modalitate de caracterizare al personajului Gena, puteau menţiona indicaţiile scenice dar şi replicile Genei. În continuare, la punctul şapte, notaţiile sunt lămuritoare pentru cei care citesc textul şi specifice genului dramatic. „La subiectul al doilea, un text argumentativ despre importanţa disciplinelor umaniste, elevii puteau să spună ce anume i-a atras spre aceste discipline, e un subiect la îndemână fiindcă sunt elevi la profilul uman”, a spus Pop.

La al treilea subiect, elevii puteau alege relaţia dintre Ion şi Ana sau relaţia dintre cei doi intelectuali ai satului  din romanul „Ion”. Majoritatea probabil că au ales relaţia dintre Ion şi Ana. Dincolo de modalităţile de caracterizare, trebuiau să vorbească şi despre toate mijloacele prin care personajul este realizat din punct de vedere narativ (rolul structurii romanului, modul în care Ion le priveşte pe cele două femei)”, a explicat Pop.

UPDATE: La primul subiect, elevii claselor a XII-a profil Uman au avut un fragment din piesa de teatru „Titanic Vals”, de Tudor Muşatescu, iar la subiectul al doilea au avut de făcut un text argumentativ privind importanţa disciplinelor umaniste (psihologie, sociologie, etc.).

Subiectul al treilea le-a cerut elevilor să descrie relaţia dintre două personaje într-un roman de Liviu Rebreanu.

Cei de la clasa a XII-a profil Real au avut la primul subiect un text la prima vedere din piesa de teatru „Somnoroasa aventură” a lui Teodor Mazilu, la subiectul al II-lea au avut de redactat un text argumentativ pe tema importanţei călătoriilor în formarea personalităţii tinerilor, iar la ultimul subiect au avut de analizat particularităţile de construcţie a unui personaj într-un text narativ studiat aparţinând scriitorului Liviu Rebreanu.

Elevii de clasa a XI-a şi a XII-a de la Liceul Teoretic „Jean Monnet” din Capitală spun că subiectele au fost uşoare. „Nu a fost ceva excepţional, m-am descurcat”, a spus Adrian, elev de clasa a XI-a. Colegii lui mai mari au primit cerinţe mai grele, în special ultimul subiect care le-a dat bătăi de cap. „Se putea mai uşor, dar m-am descurcat, cred că voi lua peste 7,50”, a spus Andrei.

UPDATE Elevii claselor a XI-a profil Real au avut de rezolvat, la primul subiect, un text la prima vedere care aparţine lui Vasile Alecsandri.

La subiectul al doilea au avut de compus un text argumentativ despre impactul reţelelor sociale, iar la al treilea subiect au avut de caracterizat un personaj dintr-o comedie.

Aceştia au precizat că subiectele nu li s-au părut grele. 

SUBIECTE SIMULARE CLASA A XI-A, REAL:

image
image

Barem Real cls XI Romana 2014 Simulare Bac

 SUBIECTE SIMULARE CLASA A XI-A, UMAN:

image
image

Barem Uman XI Romana 2014 Simulare Bac

SUBIECTE SIMULARE CLASA A XII-A, REAL:


 

image
image

Barem Real XII Romana 2014 Simulare Bac

SUBIECTE SIMULARE CLASA A XII-A, UMAN:

image
image

Barem Uman XII Romana 2014 Simulare Bac


Profesoara de Română Iulia Pop, de la Colegiul Naţional ”Sf. Sava” din Capitală a rezolvat laAdevărul Live, de la ora 12.30, subiectele primite la prima probă a simulării pentru examenul de Bacalaureat, testul la Limba şi literatura română.

Pop susţine că subiectele nu vor face referire la toată materia din programa de Bac, fiind un test la mijlocul anului, însă elevii nu vor fi depunctaţi dacă vor alege, spre exemplu, unul dintre autorii canonici excluşi la simulare.

După proba de la Română, marţi urmează Limba maternă, miercuri la Matematică sau Istorie, iar vineri proba la alegere specifică profilului pe care elevii l-au urmat. 

Rezultatele finale de la aceste simulări vor fi anunţate pe 14 martie.

Anul acesta, în premieră, elevii din clasa a XI-a vor da şi ei aceste testări, însă doar la Limba şi literatura română şi la proba obligatorie a profilului, matematică (real) sau istorie (uman). 

Deşi notele nu vor fi trecute în catalog, dascălii spun că liceenii de clasa a XI-a nu se simt pregătiţi şi nici suficient de motivaţi, având în vedere că ar trebui să recapituleze şi materia din primii doi ani pentru un examen care va avea loc abia peste un an şi jumătate. 

Mai puţină materie la simulare

Subiectele de la Limba Română pentru cei de clasa a XI-a nu vor face referire la autorii G. Bacovia, Lucian Blaga, Tudor Arghezi, Ion Barbu, Camil Petrescu, G. Călinescu, E. Lovinescu, Marin Preda, Nichita Stănescu şi Marin Sorescu, iar la clasa a XII-a au fost excluşi Marin Preda, Nichita Stănescu şi Marin Sorescu. 

De asemenea, la simularea de la Istorie, elevii de clasa a XII-a nu vor avea subiecte din capitolele despre statul român modern şi constituţiile României, potrivit Ministerului Educaţiei. Şi astfel de modificări faţă de programa de la Bac au fost operate la fiecare materie de examen, pentru a se raporta doar la ceea ce ar fi trebuit să studieze liceenii până la aceste simulări. 

Elevii pot consulta pe site-ul Ministerului Educaţiei modelele de subiecte propuse pentru toate materiile la care vor fi testaţi: română, matematică, istorie, limbi străine, biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, psihologie sau sociologie. Profesorii spun că acestea respectă programa şi au un grad de dificultate mediu, adică elevii pot lua uşor nota 7 dacă au fost atenţi la ore. 

Variantele de subiecte şi baremele de corectare pentru toate disciplinele, probele orale şi scrise:

BACALAUREAT 2014 Modelele de subiecte pentru Limba Română

BACALAUREAT 2014 Modelele de subiecte pentru Matematică

BACALAUREAT 2014 Modelul de subiecte pentru Istorie

BACALAUREAT 2014 Modelele de subiecte pentru proba la alegere

BACALAUREAT 2014 Modelele de subiecte pentru proba orală de Limbă Străină

Rata de promovare la Bac 2013: 57,69%

Anul trecut, procentul de promovare a examenului de Bacalaureat 2013 după cele trei sesiuni susţinute (sesiunea specială pentru participanţii la olimpiadele internaţionale şi în loturile naţionale, sesiunea iunie - iulie şi sesiunea august - septembrie) a fost de de 57,69%.

În cifre, peste 113.900 de candidaţi au reuşit să promoveze Bacalaureatul, dintr-un total de aproximativ 197.400 de participanţi.

Calendar Bacalaureat 2014 

Simulări:

  • 3 martie – Limba şi literatura română
  • 4 martie –Limba şi literatura maternă
  • 5 martie –Proba obligatorie a profilului 
  • 7 martie – Proba la alegere a profilului şi specializări 
  • Rezultatele vor fi afişate pe 14 martie

Examene:

  • 10-12 iunie – Proba orală la Limba Română
  • 11-13 iunie – Proba orală la Limba maternă
  • 16-20 iunie – Proba de Competenţe digitale
  • 23-27 iunie – Proba orală la o limbă străină
  • 30 iunie – Limba şi literatura română (proba scrisă)
  • 1 iulie – Limba şi literatura maternă (proba scrisă)
  • 2 iulie – Proba obligatorie a profilului: Matematică sau Istorie (probe scrise)
  • 4 iulie – Proba la alegere a profilului: Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, Psihologie sau Sociologie (probe scrise)
  • 11 iulie – afişarea rezultatelor finale

Pe aceeaşi temă:

De luni, liceenii intră în febra simulărilor pentru Bacalaureatul din vară

BACALAUREAT 2014 Cum vor fi subiectele la probele scrise şi orale. Calendarul simulărilor şi al examenelor

BACALAUREAT 2014 Modelele de subiecte pentru Limba Română

BACALAUREAT 2014 Modelele de subiecte pentru Matematică

BACALAUREAT 2014 Modelul de subiecte pentru Istorie

BACALAUREAT 2014 Modelele de subiecte pentru proba la alegere

Calendarul BAC-ului din 2014. Probele scrise încep pe 30 iunie

Simularea examenelor naţionale, în februarie şi martie. Prima testare pentru bacalaureat începe cu elevii clasei a XI-a

DEZBATERE Cât de pregătită este şcoala profesională să primească elevii slabi, din 2015. Noutăţile de anul viitor

Bacalaureatul Internaţional, „paşaport“ pentru străinătate

Notele obţinute în liceu nu vor mai fi luate în calcul pentru admiterea la facultate din 2014

Legea Educaţiei, modificată: învăţământ obligatoriu de 11 ani şi clasa a IX-a la liceu. Admitere şi Bac după modelul testelor PISA, abia din 2019

REZULTATE BACALAUREAT 2013 21,5 % dintre candidaţi au promovat examenul în sesiunea de toamnă

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite