Este incredibil cum cei de la Minister vor să raporteze elevi pe hectar cu bacalaureatul luat.

Când un elev nu se înscrie la bacalaureat? Atunci când ştie că nu poate promova acest examen. Şi de ce nu poate? Pentru că nu a învăţat, se grăbeşte cu răspunsul corul celor care le ştiu pe toate. Dar dacă liceul nu e forma cea mai potrivită pentru toţi tinerii? Dacă sistemul de învăţământ profesional era alternativa pentru unii dintre ei? A fost desfiinţat păgubos, iraţional, în 2009. Cu ce scop? Ca să aibă din ce trăi mulţimea de universităţi particulare, gata în orice moment, în schimbul unei taxe, să te facă om cu studii superioare, dar cu nicio meserie.

Unii elevi ajung la finele liceului plictisiţi şi fără noimă. Pentru că nu aveau în nici un fel nevoie de liceu de patru ani. Mulţi dintre ei şi-ar fi găsit locul în şcoli profesionale, care, construite în strictă corelare cu piaţa muncii, cu parteneriate între şcoli şi mediul privat, ar fi creat generaţii de meseriaşi. Acei instalatori, zugravi, dulgheri, mecanici auto pe care îi găsesti cu greu astazi. Germania a dezvoltat acest sistem cu mult succes şi nu e nicio umilinţă să fii un bun meseriaş, ba din contra, e demn de tot respectul şi cât se poate de onorabil.

Dar Ministerul Educaţiei s-a decis să îi scoată pe toţi cu diplomă de bacalaureat. Când, mult mai simplu, mai raţional, ar fi fost să fi gândit  o structură de învăţământ care sa permită unui elev cu o diplomă care certifică promovarea liceului (fără să fie bacalaureat) înscrierea la o şcoală postliceală cu caracter profesional. Problema acestor elevi nu e lipsa diplomei de bacalaureat - (o dată ce nu s-au înscris, înseamnă că ei ştiu că nu sunt capabili să absolve acest examen, fiind mult mai oneşti decât cei care îi împing să se păcălească singuri) - ci lipsa unui sens în viaţă, a unei meserii pe care să o deprindă tehnic şi practic.

În loc să folosească banii (şi aşa mizerabil de puţini pentru acest domeniu) creând acele şcoli care să îi ajute pe tineri să-şi însuşească o meserie, oficialii de acum se grăbesc să le bage pe gât o diplomă tuturor, ca să poată raporta succese dupa succese pe cap de elev.

Sper ca aceşti copii să nu cadă în capcana întinsă de Ministerul Educaţiei şi să caute să îşi găsească o meserie din care să traiască onest. Ţara asta are nevoie şi de meseriaşi, care să fie conştienţi că un foarte bun electrician, frizer, tractorist, patiser e mai valoros decât unul cu multiple diplome, multe cumpărate, dar care nu îşi poate asigura traiul de azi pe mâine decât plângându-se că diplomele lui nu îi sunt apreciate.

Copiii aceştia nu au nicio vină că ies din adolescenţă atât de confuzi şi neştiutori, indiferent cât ne-ar plăcea să îi considerăm proşti, delăsători, dezinteresaţi. Sistemul românesc de învăţământ e de aşa natură încât şi asiaticii, care acum domină clasamentele în concursuri, ar deveni la fel de apatici şi debusolaţi ca tinerii noştri, dacă ar fi puşi să se formeze în standardele şcolii româneşti actuale, care îi vrea cu diplomă, nu cu o meserie care să dea fiecăruia oportunitatea de a fi om pe picioarele lui, nu pe lista şomerilor sau a asistaţilor sociali cu diplomă de bac.