Şi-au făcut firme la ora de educaţie antreprenorială

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Echipa care oferă petreceri pentru copii, printre primii la aranjarea standurilor
Echipa care oferă petreceri pentru copii, printre primii la aranjarea standurilor

Idei de afaceri ale liceenilor de a X-a: geantă pentru laptop cu aerisire, fusta-pantalon, creionul de ochi şi de scris. Tinerii de la Colegiul Naţional „Mihai Viteazul“ din Bucureşti şi-au făcut companii virtuale şi au încercat să vândă produse sau servicii inovatoare colegilor şi profesorilor.

Licenii au învaţat să facă planuri de afaceri, de marketing şi să-şi întemeieze firme, în clasa a X-a la educaţie antreprenorială, în cadrul programului „Compania" care a ajuns în şcoli prin organizaţia Junior Achievement.

Acelaşi ONG a reuşit să convingă autorităţile în 2004 ca materia educaţie antreprenorială să devină obligatorie pentru al doilea an de liceu. „Programul este o oportunitate de a aplica principii economice şi de afaceri şi ajută la dezvoltarea spiritului organizatoric, a aptitudinii de conducere şi competenţelor de a lucra în echipă", explică Lucian Grămescu, Manager Operaţiuni la Junior Achievement România.

Edia, câştigătorii categoriei „Responsabilitate socială“



Ecaterina Botez, profesoară de economie şi de educaţie antreprenorială, predă de un an la „Mihai Viteazul". Înainte, a mai lucrat cu copii de la colegiile „Sava" şi „Vianu". Vorbeşte cu pasiune despre materia pe care o predă şi e convinsă că educaţia antreprenorială ajută nu doar tinerii, ci şi societatea. „Cred că această ţară va ieşi din impas prin iniţiative antreprenoriale pentru că firmele mici şi mijlocii sunt baza economiei. 90% din ţările lumii au economia formată din IMM-uri, se bazează pe antreprenori, poţi fi antreprenor în orişice, şi în cercetare, comerţ, agricultură. Eu am sesizat şi nişte lipsuri: de exemplu, noi suntem mai mult un popor de atitudine, n-avem simţul acţiunii, n‑avem iniţiativă".

Expoziţia „Iniţiative antreprenoriale"

Ecaterina Botez a organizat într-o vineri călduroasă de mai o expoziţie-concurs în care elevii ei, majoritatea de a X-a, dar şi câţiva de a XI-a, să‑şi prezinte companiile virtuale la care au lucrat în ultima parte a semestrului. Unii dintre ei au venit îmbrăcaţi elegant: cămaşă şi sacou. Nu uită să ofere cartea de vizită după ce  prezintă cuiva produsul şi o cer cu seriozitate pe cea a interlocutorului. O strategie de business, după cum explică profesoara lor.

Edia, câştigătorii categoriei „Responsabilitate socială“

Juriul deliberează la expoziţia-concurs „Iniţiative antreprenoriale“



40 de echipe de liceeni au participat la competiţie. Şi-au transformat băncile dintr-o sală de clasă în standuri, iar jurizarea a fost făcută de alţi colegi de-ai lor.  „Nu au voie să citească, totul este prezentare liberă. Eu la clasă le spun «aici nu învăţaţi, nu vă predau», şi le place foarte mult, totul e practic. Sper să iasă antreprenori de succes."

Elevi cu imaginaţie

Firma lui Tiberiu Mihăiescu, Phoenix Technologies, a câştigat premiul I la categoria „Cel mai original produs". Echipa lui a creat geanta pentru laptop care se transformă în suport, dotat şi cu dispozitiv de răcire. „Noi am făcut-o", arată Tiberiu spre geanta de pe bancă, „costă cam 300 de lei, dar astăzi o dăm la 250 de lei. Este o ofertă bună atât din punct de vedere al spaţiului, cât şi al banilor."

„Este un creion multifuncţional care are la un capăt un creion de ochi şi la celălalt un creion normal" - apare scris pe fluturaşul celor de la firma virtuală Bipen. Alexandra Vasile este vicepreşedinte de marketing al companiei. Pe standul ei, se îngrămădesc afişe, fluturaşi, pliante şi condica de sugestii pentru clienţi. "Am zis să ne prezentăm decent", explică ea. „Creionul nostru este destinat în special adolescentelor, femeilor de afaceri de toate vârstele, femeilor cochete". Au creat Bipen  ataşând două creioane mici printr-un tub de silicon.

Echipa care a creat fusta-pantalon „Double Wear" a primit premiul I pentru Cel mai bun plan de afaceri. „O fustă care se transformă din pantalon în fustă şi invers, cu ajutorul unor capse. Este deocamdată un prototip, are talie înaltă, avantajează toate tipurile de siluetă, o să fie confecţionată din bumbac şi din blugi", prezintă Lavinia fusta neagră de la expoziţie.

La categoria „Responsabilitate Socială" au câştigat cei de la Edia, care s-au gândit să ofere servicii pentru nevăzători şi pentru persoanele cu deficienţe locomotorii. „Suntem o companie  de curierat care-şi propune să ajute aceste persoane pentru procurarea lucrurilor necesare vieţii de zi cu zi, fie că sunt alimente sau aparate electrocasnice pe care nu le pot achiziţiona. Noi venim, îi ajutăm şi livrăm totul la domiciliu", spune Alexandra Neaţu. 

"90 % din ţările lumii au economia formată din IMM-uri, se bazează pe antreprenori, poţi fi antreprenor în orişice."
Ecaterina Botez
profesoară

"Firma noastră, EDIA, îşi propune să ajute persoanele cu deficienţe locomotorii şi de vedere pentru procurarea lucrurilor necesare vieţii de zi cu zi."
Alexandra Neaţu
liceană

Despre program

„Compania" este un program de educaţie antreprenorială destinat elevilor de liceu prin care aceştia pilotează un produs sau serviciu. La nivel internaţional, programul se desfăşoară din 1918, iar în România din 1993, fiind implementat de Junior Achievement România. În anul 2010-2011 12.700 de elevi au participat la programul „Compania".

Juriul deliberează la expoziţia-concurs „Iniţiative antreprenoriale“
Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite