Şcolile vor fi listate la bursa performanţei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ierarhizarea instituţiilor de învăţământ în funcţie de rezultatele elevilor este una dintre propunerile din noua lege a educaţiei. Clasificarea şcolilor ar putea fi o soluţie pentru creşterea performanţei în educaţie şi ar stimula concurenţa între instituţii, arată experţii Societăţii Academice Române.

Discuţiile pe marginea noului proiect al legii educaţiei au pierdut din vedere un lucru foarte important: creşterea nivelului performanţei în şcoli, arată experţii Societăţii Academice Române (SAR). Ei vin cu propunerea ierarhizării instituţiilor de învăţământ preuniversitar. Astfel, media obţinută de un elev să fie înmulţită cu un coeficient al respectivei şcoli.

„Un elev ce are media 8,20 la o şcoală de top este, de cele mai multe ori, mai bun decât unul care a obţinut o medie de 9,50 la o şcoală slabă", arată Cristian Hatu, expert SAR. El adaugă că, în cazul în care şcolile ar fi ierarhizate obiectiv în funcţie de nivelul performanţei ar fi interesul şcolii să atragă elevi mulţi şi buni, deoarece ar obţine finanţare suplimentară. „Şi profesorii ar fi mai motivaţi, deoarece pot fi plătiţi în funcţie de performanţele elevilor", arată Cristian Hatu.

Cum se face topul

Principalele criterii de ierarhizare a şcolilor, potrivit SAR, ar fi rezultatele şi performanţele obţinute de elevi la evaluari şi lista liceelor la care au intrat absolvenţii şcolii respective. O altă soluţie ar fi acea ca evaluarea naţională şi bacalaureatul să fie date pe computer, cu subiecte aleatorii pentru fiecare elev, fapt care ar duce la evaluari obiective şi greu de fraudat. Acest lucru ar face posibilă şi o ierarhizare obiectivă a şcolilor.

Ierarhizare neoficială

Chiar dacă nu există o bursă oficială se cunosc şcolile bune şi cele mai puţin bune. Ierarhizarea neoficială este dată în prezent de performanţele elevilor, dar şi de locul în care este poziţionată şcoala, aşa cum declară şi Ştefania Călinescu, directorul Şcolii nr. 135 din Bucureşti.

„Dacă se face această organizare în mod corect şi nu pe pile, ca la români, ar fi bine. Mai intervine o problemă cu locul în care este amplasată şcoala. Una e să ai şcoala în Bu­­­­cu­­­­­reşti, pe Dorobanţi, şi una e să ai şcoala în Ferentari. Noi suntem o şcoală bună şi ne-ar avantaja o ierarhizare pe nivelul competenţei, mai ales că avem şcoala în Ferentari", susţine Ştefania Călinescu.

Pe de altă parte, modul în care se fac evaluările eleviilor ridică semne de întrebare în rândul părinţilor. „Aş fi de acord dacă acest sistem de evaluare ar fi corect făcut. Până să ajungem la o ierarhizare trebuie să existe nişte standarde foarte clare în evaluare. Nu văd să se poată face o ierarhizare corectă acum. Ideea este foarte bună, dar nu în momentul de faţă. Evaluările de acum sunt foarte subiective", susţine Mihaela Gună, preşedintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi.

Cum creştem performanţa

Prin libertatea părinţilor de a alege şcoala.

Prin finanţarea suplimentară pentru performanţă.

Prin evaluări obiective cu subiecte aleatorii pentru fiecare elev alese de calculator.

Prin ierarhizarea instituţiilor preuniversitare.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite