Şcolile din România vor dezbate viziunea „Educaţia ne uneşte“, propusă de Ecaterina Andronescu. Ce prevede ghidul

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO: Adevărul
FOTO: Adevărul

„Ghidul pentru dezbateri în şcoli” a fost trimis de Ministerul Educaţiei către toţi directorii.  Acesta prevede să se organizeze cel puţin o dezbatere în fiecare şcoală, iar fiecare dezbatere trebuie să dureze minimum 120 de minute. În plus, lucrările trebuie să fie organizate după reguli clare şi stricte, conform ghidului trimis către Edupedu.ro.

Directorii de şcoli au dat deja planul de organizare către minister înaintea vacanţei de Paşte, iar în luna mai, după revenirea din vacanţă sunt obligaţi să dezbata „viziunea” conform planului trimis, după care să raporteze urgent, în ziua următoare, la Centru rezultatele dezbaterii, conform edupedu.ro

Ghidul a fost trimis de inspectoratele şcolare judeţene (ISJ) către toate şcolile din România, fie ele private sau publice, primare, gimnaziale sau liceale, prin adrese către directori, de către ISJ-uri. O astfel de adresă prevede că în primă fază trebuie raportată către inspectorat şi către minister data organizării şi numele coordonatorului dezbaterii, după care până pe 30 mai 2019 va fi organizată dezbaterea acestui „proiect care urmează a fi transpus într-un cadru legislativ”. 

Indicaţiile prevăd ca la dezbatere să participe profesorii, membrii Consiliului de Administraţie, reprezentanţii elevilor, ai comunităţii locale şi ai sindicatelor. După dezbateri va avea loc o nouă raportare către ISJ şi minister cu rezultatele dezbaterii, într-un raport structurat.

Ghidul pentru dezbateri în şcoli are chiar o „metodologie de lucru” în care sunt prevăzuţi paşii pe care directorii de şcoli trebuie să-i parcurgă. „Se va organiza cel puţin o dezbatere a viziunii „Educaţia ne uneşte” la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ primar, gimnazial si liceal, public si privat, până la data de 6 iunie 2019 (pentru a fi raportate cel târziu până la data de 7 iunie 2019). Dezbaterea are o durată estimată de 120 min”, prevede documentul citat.

  

 Lista temelor de dezbatere

Câteva dintre temele ridicate de ”viziune” ar trebui discutate în detaliu, menţionează ghidul trimis de minister în teritoriu. De exemplu, autorii documentului îndeamnă să fie discutate în detaliu „rezultatele garantate ale învăţării si modalităţile de a le obţine”. „Este important de subliniat aici individualizarea învăţării (planuri individuale de învăţare de la grădiniţa pana la liceu, cu intervenţii specializate si remediale sau de promovare a excelenţei, după caz) si propunerea de generalizare a programului after-school“.

Profesorii ar urma piardă ore după ”aerisirea programei”, dar “majoritatea” ar putea să-şi completeze normele cu ore la after-school sau remediale, mai arată edupedu.ro. 

Un mesaj important pentru profesorii care s-ar putea întreba ce se întâmplă cu normele şi catedrele lor este inclus în acest ghid. În opinia reprezentanţilor ministerului, „combinaţia dintre acestea (n.r. măsurile enumerate în paragraful anterior) reduce, la nivelul personalului didactic, impactul „aerisirii” programelor şi planului cadru, pe cel al modificării parcursului şcolii generale şi pe cel obiectiv, al scăderii demografice; se asigură majorităţii cadrelor normele didactice pe termen mediu si lung”, se arată în documentul citat.

Mai mult, pregătirea profesorilor debutanţi va conţine un an de practică pedagogică, iar periodic profesorii vor fi trimişi în centre de pregătire la universităţi.

Referitor la formarea profesorilor, „pregătirea iniţială va presupune un număr mare de ore de practică pedagogică (aproximativ un an şcolar complet) sub supravegherea unor mentori acreditaţi”, potrivit recomandărilor din document.

Cadrele didactice vor fi obligate, mai scriu autorii ghidului să parcurgă periodic „programe de perfecţionare profesională stabilite de minister, în centre de pregătire pedagogică de pe lângă universităţi, iar promovarea acestora condiţionează rămânerea in profesie”.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite