Şcolile reinventează stimularea elevilor: valorile umane în locul competiţiei dure

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Elevii de la Tower Hill învaţă să obţină performanţa şi prin cultivarea caracterului, nu doar învăţând        Foto: towerhill.org
Elevii de la Tower Hill învaţă să obţină performanţa şi prin cultivarea caracterului, nu doar învăţând        Foto: towerhill.org

Din ce în ce mai multe şcoli şi-au dat seama de beneficiile adoptării învăţării pe baza valorilor umane, într-o luptă împotriva actualei culturi care promovează mai ales competiţia în educaţie, relatează The Guardian.

Elevii stau cuminţi în fiecare clasă, holul şcolii fiind luminat de la capăt prin cinci lumânări pe o masă. O muzică domoală se aude pe fundal şi imagini ale elevilor făcute în diferite perioade ale anului apar ca un slideshow. 

Este cea din urmă adunare în cadrul anului educaţional la şcoala Tower Hill din Witney, Oxfordshire, şi o oportunitate pentru profesori şi copii să reflecteze asupra ultimelor 12 luni.

Tower Hill este una dintre multele şcoli din Londra care au adoptat educaţia bazată pe valori, opusă culturii de competiţie clasice, în care elevii învaţă pentru premii.

Metoda a fost instituită de un fost director de şcoală din Oxfordshire, Neil Hawkes, relatează jurnaliştii de la The Guardian, vorbind despre un nou model educaţional care ia amploare în Marea Britanie: 2.000 de şcoli, dintre care 49 au primit şi acreditarea calitativă, îl folosesc în mod curent.  

Vocabularul etic al profesorilor conturează viitoarele caractere 

Brandon, unul dintre elevii Tower Hill, iese în faţă şi povesteşte şcolii cum a învăţat să-şi controleze furia. Acum numără până la zece dacă cineva l-a făcut să se enerveze. 

Annie spune că elevii tind să nu mai zică minciuni sau să încerce să „iasă” din ceva ce au făcut greşit. 

Iar Alana, o altă elevă, admite că este mândră de momentul când a perseverat cu o sarcină dificilă în clasă chiar dacă ar fi fost mai uşor să se dea bătută.

Ideile de bază ale noii metode de predare sunt calităţi ca respectul, curajul, onestitatea, compasiunea şi integritatea în comunitatea şcolară, bazată pe aşteptări mari. 

Susţinătorii ei cred că acest vocabular etic, care e folosit şi înţeles chiar şi de cei mai mici copii, creează mediul propice pentru învăţare prin promovarea unei atmosfere calme şi paşnice.

Scenariu de familie şi bune maniere la şcoală

La prânz, se creează un scenariu de familie în sala de mese, cu elevii şi profesorii stând unii în faţa celorlalţi, şi nimeni nu mănâncă până toată lumea nu a primit mâncarea : „În acest fel îi învăţăm   manierele şi le procurăm un mediu pe care poate unii dintre ei nu îl au acasă”. 

De altfel, a devenit un obicei ca, în sala de curs, elevii să comenteze deschis despre temele fiecăruia, astfel încât profesorii să poată face sugestii pentru îmbunătăţire.

Încrederea şi stima de sine creşte pe măsură ce copiii reflectă asupra studiului lor şi asupra comportamentului lor şi al celorlalţi, iar fiecare zi este văzută ca o oportunitate să o ia de la capăt şi să îndrepte greşelile din trecut.

„Vrem ca aceşti copii sa aibă aceleaşi şanse ca toţi ceilalţii”, declară Tracey Smith, directoarea şcolii Tower Hill.

„Un copil trebuie să fie bucuros că vine la şcoală şi învaţă eficient, iar noi petrecem o mulţime de timp întrebându-i ce vor să înveţe”, explică Smith rolul important al noului model de educaţie. 

Şi l-a aşezat, printr-o analogie, în antiteză cu metoda guvernamentală, care ”încearcă să reconstruiască şcolile de gramatică, chiar la nivel primar, fără a le inspira elevilor o stare de iubire pentru studiu şi fără să-i ajute să reuşească în viaţă”.

Noua metodă creşte notele elevilor

Iar rezultatele se văd după doar un an de când a preluat conducerea şcolii Tower Hill: 85% din cei care au vârsta de şase ani au atins nivelul 4 în testele naţionale de curriculum la engleză şi matematică, o creştere de 65% faţă de anul trecut.

Dar, pentru Smith, educaţia primară nu înseamnă doar note de trecere, chiar dacă progresul elevilor este înregistrat cu regularitate. „Nu predăm pe baza testelor pentru că nu avem nevoie, majoritatea elevilor noştri le trec oricum pentru că învaţă ce trebuie să ştie prin apropierea creativă”, afirmă ea.

Iar motto-ul şcolii, „Dă tot ce poţi!”, se aplică nu doar la orele din clasă, dar şi în comportamenul personalului cu elevii şi în relaţia dintre ei. 

De altfel, acest nou sistem a primit aprecieri şi din partea premierului David Cameron, susţin jurnaliştii britanici, când acesta a vizitat şcoala la sfârşitul semestrului.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite