Doamnă ministru Maia Sandu,

Doamnă viceministru Liliana Nicolaescu-Onofrei,

 

Îngăduiţi-mi, întâi de toate, să salut cu bucurie şi cu inima deschisă semnarea, la 27 iunie, de către Guvernul Republicii Moldova, a Acordului de Asociere cu Uniunea Europeană. Sunteţi – şi suntem împreună – protagoniştii unui act de istorie fără precedent, ce va marca vieţile tuturor generaţiilor de români care se vor naşte de-acum înainte, pe ambele maluri ale Prutului. Doamne-ajută, să fie într-un ceas bun şi cât se poate de rodnic!

Apoi, vă cer îngăduinţa să-mi acceptaţi rolul – asumat de mine şi la Bucureşti şi la Chişinău – de “nebun al curţii”, postură din care pot numi fără probleme elefanţii din încăpere, http://en.wikipedia.org/wiki/Elephant_in_the_room, şi pot spune că împăratul e gol, http://en.wikipedia.org/wiki/The_Emperor%27s_New_Clothes, în pofida celor care, linguşind de frică ori interes, nu contenesc să-i laude hainele sale noi, inexistente de fapt.

În acest context excepţional, dar şi în virtutea conversaţiilor directe pe care le-am avut în anii din urmă (cea mai recentă, cu doamna viceministru, prilejuită de lansarea, în decembrie 2013, la Liceul “Spiru Haret” din Chişinău, a volumului meu “România pe bune începe cu Şcoala pe bune”; http://www.privesc.eu/Arhiva/19209/Aspen-Fellows-Network--ONG--Valori-Europene-Fara-Frontiere--si-Liceul--Spiru-Haret----Lansarea-cartii--Romania-pe-Bune-incepe-cu-Scoala-pe-Bune---auto), vă scriu invitându-vă să acceleraţi cât puteţi de mult şi cât puteţi de repede trecerea sistemului public al Educaţiei din secolul XX, unde este acum în cel mai bun caz, în secolul XXI, aşa cum Ţara merită şi are nevoie critică. Ardeţi etapele cât de mult şi cât de repede, pentru a poziţiona rapid transformarea ireversibilă a Şcolii ca sistem înainte de atacul inevitabil al ineptocraţiei şi a preveni efectele distructive ale acestui atac ineptocrat, aşa cum s-au petrecut lucrurile în dreapta Prutului, de un sfert de veac. Reflectaţi atent şi acţionaţi strategic, pentru a nu cădea, mimetic, în plasa unui sistem public educaţional aflat constant ca performanţă în ultima treime din lume, din cauza unui viciu de fond: inadecvarea sa structurală, istorică la momentul în care societatea se află acum.

România secolului XXI funcţionează contra naturii, cu o Educaţie de secol XX în cel mai bun caz. În plus, atacul ineptocraţiei la starea Educaţiei constituie o vulnerabilitate critică directă pentru siguranţa noastră naţională. Am documentat pe îndelete subiectul aici: http://adevarul.ro/educatie/scoala/starea-educatieiatac-siguranta-nationala-romaniei-1_52ea0f66c7b855ff56ec72ef/index.html.

Şi aici: http://adevarul.ro/educatie/scoala/scrisoare-deschisanoului-guvern-romaniei-1_5317873b0d133766a8a3ddab/index.html.

Şi aici: http://adevarul.ro/educatie/scoala/educatie-securitate-nationala-raport-stare-1_532f28780d133766a82960b8/index.html.

Şi aici: http://adevarul.ro/educatie/scoala/educatiepentru-natie-suntem-stim-fel-scoala-nevoie-1_534826290d133766a8b36e04/index.html.

Şi aici: http://adevarul.ro/educatie/scoala/cumextirpam-tumoarea-politica-scoli-1_535b554e0d133766a81a9214/index.html.

Şi aici: http://adevarul.ro/educatie/scoala/educatie-sisecuritate-nationala-vulnerabilitati-amenintari-solutii-1_5363f6670d133766a84d180f/index.html.

Şi aici: http://adevarul.ro/educatie/scoala/25-mai2014-romania-tara-careia-inca-frica-insasi-1_53824a940d133766a8fccce6/index.html.

Şi, cel mai recent (comentând Raportul WEF asupra competitivăţii statelor membre UE), aici: http://adevarul.ro/news/societate/europa-2020-raport-competitivitatii--editia-2014-romania-28-a-ue-adica-ultima-1_53a5f1850d133766a8c858d0/index.html.

Drept pentru care, acum, societatea românească în ansamblul său are a face un lucru şi numai unul: trecerea Şcolii ca sistem din secolul XX în secolul XXI.

Specific, schimbarea paradigmei Educaţiei înseamnă trei mari provocări, pe ambele maluri ale Prutului:

  • VALORILE pe care Şcoala ca sistem le cultivă copiilor noştri în secolul XXI: care sunt ele, de fapt, pentru următorii 15-25 de ani, spre deosebire de starea actuală, în care, cel puţin aici, şcoala NU CULTIVĂ NICIO VALOARE, pe bune?!...
  • modelul de ARHITECTURĂ CURRICULARĂ de secol XXI, ce operaţionalizează cultivarea valorilor pe care le dorim, ca societate, pentru copiii noştri: cum arată acest model, de fapt, pentru următorii 15-25 de ani, spre deosebire de cel actual, identic celui de acum 30-40 de ani?
  • modelul de CARIERĂ DIDACTICĂ de secol XXI, modern, viabil şi funcţional: ce tip de carieră didactică au a parcurge dascălii în următorii 15-25 de ani, spre deosebire de cel actual, identic celui de acum 30-40 de ani?

Până când nu dăm răspunsuri viabile celor trei teme de mai sus, orice intervenţie în sistem e formă fără fond. Iar acest proces istoric este ireversibil, indiferent cât de mult timp fantoşe triste, de pseudo-anvergură, vor ţine aiurea piciorul pe frâna schimbării, în virtutea poziţiilor de autoritate formală pe care, încă, le deţin. Cu cât mai târziu ne vom apuca de treabă serios, cu atât mai rău va fi pentru noi, ca societate – pentru că vorbim de însăşi fibra siguranţei naţionale!

La urmă, rămâne realitatea rece şi implacabilă, ce nu ţine seama de niciun calcul politic meschin, conjunctural: starea Educaţiei, acum, înseamnă ameninţare directă la adresa siguranţei noastre naţionale, deoarece absolvenţi inepţi produşi de şcoala de azi sunt adulţii inepţi de mâine. Aşa încât azi, ca şi peste zece ani, tot de aici plecăm, şi până nu vom rezolva chestiunea nu va fi deloc "pace sub măslini"!...

A consacra schimbarea paradigmei Educaţiei drept Proiect de Ţară este o misiune critică istorică, numai bună pentru elitele de azi ale ţării. Elitele sunt persoane şi entităţi capabile să genereze Proiecte de Ţară. Proiectele de Ţară sunt cele a căror punere în fapt ne legitimează să stăm cu fruntea sus şi să dăm seamă în faţa istoriei.

De pildă, la 1 Decembrie 2018.

 

Vă mulţumesc pentru răgazul acordat mesajului meu şi vă transmit un gând bun, cu distină preţuire!

 

p.s. Despre leapfrogging, detalii aici, http://en.wikipedia.org/wiki/Leapfrogging, şi aici, http://www.leapfrogging.com/.