Începerea şcolii pe 8 februarie, ultima şansă pentru evitarea repetării anului şcolar

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Am impresia că autorităţile şi părinţii nu înţeleg ce înseamnă pierderea a trei semestre de activitatea şcolară. A fost pandemie, nimeni nu este vinovat de această nenorocire. Dar trebuie evaluate şi înţelese consecinţele pentru mediul şcolar, şi luate deciziile care se impun. Nu poţi face cursuri mai departe, având golurile provocate în cele trei semestre de stat acasă. Doar dacă vrei să-ţi furi singur căciula.

Să te mulţumeşti cu ipocrizie, mistificare şi minciună.

Principala cauză a situaţiei actuale este închiderea şcolilor la nivel naţional, deşi existau comunităţi cu zero infectaţi de coronavirus, sau foarte puţini. Exact în mediul rural, cel mai vulnerabil după închiderea şcolilor, puteau fi păstrate deschise şcolile cu risc minim  de propagare a virusului. Aici au greşit grav autorităţile.

Eficienţa învăţământului online

În primul rând că învăţământul online a creat diferenţe uriaşe între elevi. Unde mai este egalitatea de şanse? Ministrul Educaţiei recunoaşte că 500.000 de elevi n-au avut acces la mijloacele tehnice necesare învăţământului online. Din raportărilor directorilor şi inspectorilor. Care nu aveau niciun interes să-şi dea cu firma în cap. Există ONG-uri care apreciază că un milion de elevi nu au avut acces la învăţământul online.

Despre elevii care au făcut învăţământ online nu ştie nimeni câtă materie au asimilat, pentru că evaluare reală nu se poate face în acest tip de învăţământ. Aud că majoritatea mediilor după primul semestru sunt de 9 şi 10, cu teste date de acasă, cu toate sursele pe masă.

Aşa că  ne furăm singuri căciula. Şi ne complacem în mistificare şi minciună, cum făceam cu rezultatele  de  90% la Bac.  Pentru ca  în primul an după introducerea supravegherii video să coboare la 45%.

Majoritatea disciplinelor şcolare sunt etajate. Nu poţi înţelege matematică, fizică, gramatică, limbile străine, dacă nu ai parcurs capitole importante ale materiei respective.

Un exemplu concret. Elevii care sunt acum în clasa a VIII-a n-au făcut jumătate din clasa a VII-a, jumătate din clasa a VIII-a, in speranta că şcoala va rămâne deschisă până în vară. Lucru deloc sigur. Iar cei din scenariul roşu deloc clasa a VIII-a. Cei care au făcut şi fac şcoala online n-au priceput mare lucru. Ce subiecte le dai la Evaluarea Naţională? Din materia clasei a V-a şi a VI-a. Dacă n-au uitat-o şi pe aceea. La matematică,  înmulţiri, împărţiri, câteva fracţii şi cam atât. La Bac nici nu mă pot gândi. Cum să faci subiecte de analiză matematică când nu ai făcut clasa a XI-a şi a XII-a?

În astfel de condiţii, dacă nici în semestrul al doilea nu vor funcţiona şcolile în mod normal, trebuie să ne gândim la repetarea anului şcolar. Dacă nu vrem să ne batem joc de şcolarizarea copiilor în anii următori. Pentru că la mistificarea şi minciuna de acum vom fi obligaţi să apelăm şi în anii ce vin.

Cum se va face şcoala din 8 februarie

Chiar dacă se deschid şcolile, pandemia va face foarte greu de desfăşurat cursuri în mod normal. Condiţia ca orele de clasă şi pauzele să înceapă la ore diferite va crea un zgomot de fond în care orele nu se vor putea desfăşura în bune condiţii. Numai cine nu a stat în şcoala nu ştie ce zgomot se creează când o clasă întreagă se deplasează pe coridoare. Profesorii şi elevii care sunt scutiţi de prezenţă fizică la şcoală, din diferite motive medicale, nu pot fi cuprinşi în orare. Nu ai cum organiza orare simultane pentru elevii care vin la şcoală, şi pentru cei care stau acasă şi învaţă online.

Aerisirea periodică, în pauzele şcolare, coboară temperatura în clase la nivelul temperaturii de afară. Poţi învăţa în condiţii de frig?

Sunt mulţi părinţii care nu vor să-şi trimită copiii la şcoală, pentru siguranţa lor şi a celor de acasă. Ce le poţi face acestor părinţi, dacă mai au în îngrijire şi bunici în vârstă? Copiii lor când vor învăţa carte?

Dacă apar mai multe cazuri de suspiciune de covid într-o clasă sau în mai multe clase, se închide clasa şi/sau şcoală. Pentru 14 zile. Cum se vor recupera cursurile pierdute? Dar daca se vor închide iarăşi toate şcolile in caz de evoluţie negativă a pandemiei?

Posibil ca mulţi profesori, mai tineri sau mai în vârstă,  să apeleze la medicul curant pentru a  obţine adeverinţă din care rezultă că bolile de care suferă nu le permit expunerea în mediul şcolar, posibil periculos prin contractarea de coronavirus. Aceştia vor sta acasă, şi vor lua salariul întreg pentru învăţământ online. Dacă se poate face.

Am văzut profesori extrem de inimoşi, care şi-au periclitat inclusiv sănătatea pentru a fi de folos elevilor lor. Dar în ce procent sunt aceştia?

Activitatea remediala

Este foarte bună în principiu. Dar există spaţiu şi timp pentru orele remediale? La gimnaziu elevii au şi câte 6-7 ore pe zi. Pentru că nimeni n-a vrut să reducă programul elevilor la 25 de ore/săptămână. Când se fac ore remediale, a opta şi a noua oră pe zi? Cine mai înţelege ceva după 7 ore de curs?

În plus, banii vin din finanţări prin proiecte europene. Despre care ştim cu ce greutăţi birocratice se obţin. Când vor fi primiţi aceşti bani? Vor lucra profesorii în ore remediale doar în speranţa că vor primi aceşti bani cândva? M-aş mira să se întâmple acest lucru.

Ce se mai poate face

  • Prelungirea anului şcolar până la 1 august, şi începerea viitorului an şcolar la 1 septembrie, în speranţa că vaccinarea populaţiei va diminua riscul îmbolnăvirilor;
  • Profesorii să aibă liberatea să esenţializeze materia, să predea doar ce este absolut necesar pentru înţelegerea materiei ce urmează a fi predată;
  • Examenele naţionale de absolvire să fie susţinute în perioada 15 iulie-1 august;
  • Pentru anul şcolar următor să fie reduse planurile cadru la exact cât spune legea, 20, 25, 30/săptămână, pentru primar, gimnaziu, liceu;
  • Cum programele şcolare sunt prea sofisticate şi încărcate, profesorii să primească libertatea de a le reduce funcţie de  nivelul comunităţilor de elevi cu care lucrează.

Concluzie

Este necesară începerea discuţiei despre repetarea anului şcolar. Sau, ne furăm singuri căciula, ne minţim că totul este în regulă. Şi condamnăm majoritatea elevilor, cei fără resurse pentru meditaţii, să nu înţeleagă mai nimic din ce vor învăţa în anii ce vin.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite