„În casă“ au răspuns 22,30% (273 respondenţi)

„La mall“ au răspuns 20,34% (249 respondenţi)

„Altundeva“ au răspuns 9,15% (112 respondenţi)

Doar 48,20% (590 respondenţi) au răspuns că preferă „Joaca afară“.

Studiul a fost realizat de către platforma educaţională Kidibot în perioada 14-30 ianuarie 2019.

Acest studiu confirmă trendurile îngrijorătoare din România dar şi la nivel global cu privire la timpul petrecut în aer liber de către copii, care se reduce constant. Astfel, un studiu realizat în 2016 în Marea Britanie pe 12,000 de copii relevă faptul că aceştia petrec mai puţin timp în aer liber decât deţinuţii din închisori (sursa).

Faptul că atât de mulţi copii români preferă să nu mai iasă afară la joacă generează o serie întreagă de probleme de sănătate imediate şi viitoare, precum: sedentarism, obezitate, creşterea incidenţei diabetului zaharat, scăderea posibilităţilor de concentrare, o lipsă de socializare faţă în faţă şi multe altele.

Cine este de vină pentru aceste cifre? În special părinţii, din lene, prostie, comoditate, lipsă de timp sau, mai bine zis, priorităţi greşite.

De exemplu, unii părinţi, din dorinţa de a-i proteja pe cei mici „să nu răcească“, 3-4 luni pe ani nu ies deloc în parc/la aer curat. Duceţi-vă iarna în orice parc, inclusiv sâmbăta sau duminica şi veţi vedea că este pustiu. Oriunde. Şi dacă cineva încearcă totuşi să iasă, este demotivat să vadă ca e singur şi o să intre relativ repede înapoi în casă.

Un alt vinovat este programul extrem de încărcat, copiii din această situaţie nemaiavând timp să răsufle. Şcoală, teme, afterschool, Karate, aikido, dans, engleză, matematică. Copiii ajung seara acasă „procesaţi“, obosiţi, nemaiavând timp sau chef să mai iasă afară.

Abandonul copiilor în faţa ecranelor fără nici o limită este de asemenea o crimă, prin neimplicarea părinţilor. Aşa cum am mai zis de nenumărate ori, creierul uman întotdeauna va căuta cea mai scurtă cale către plăcere. Iar aceasta este dată cel mai rapid şi cel mai bine de către aplicaţiile online maestru făcute care îţi dau prin gamification satisfacţie instantanee în confortul casei tale. Mindless entertainment.

Este o luptă inegală între marketeri, dezvoltatori de aplicaţii, experţi psihologi care ştiu exact pe ce butoane să apese pe de-o parte şi copii, care încă nu au creierul dezvoltat suficient cât să ştie ce este bine şi ce este rău şi cum să se apere de invazia advertiserilor. Practic, abandonul copiilor în faţa ecranelor ca să joace Fortnite, Clash Royale, Clash of Clans, Minecraft sau altele similare este o victorie imediată şi clară a „căutătorilor de atenţie“. Copiii nu au nici o şansă!

Oricum, uitându-ne la alte statistici, şi majoritatea adulţilor sunt incapabili să înţeleagă mecanica din spatele afacerilor online. Ne dăm benevol timpul şi datele personale fără să înţelegem costul aferent. Ne uităm şi share-uim fake news pentru că ni se par interesante, fără să ne gândim ce prostie facem. Şi dacă noi, adulţii, suntem atât de needucaţi, ce pretenţii să avem de la copii?

Concluzia? Toţi ar trebui să facem un efort să ieşim din zona de confort, să ieşim mai mult în natură. Va fi mai bine pentru noi.