1 septembrie-1 iunie vs. 14 septembrie-18 iunie. Elevii şi ministerul Educaţiei, în dispută pentru calendarul anului şcolar

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Elevii solicită ministrului Monica Anisie să retragă proiectul de Ordin privind structura anului şcolar 2020-2021, din cauză că acesta ar produce un dezechilibru major din punct de vedere educaţional. Tinerii vor ca şcoala să se termine la 1 iunie astfel încâti examenele să se ţină în perioade mai puţin călduroase

Elevii protestează faţă de proiectul de Ordin privind noua structură a anului şcolar pus în dezbatere publică de către Ministerul Educaţiei şi cer retragerea acestuia. Faptul că vacanţa de primăvară ar urma să fie împărţită în două perioade îi bulversează pe elevi, spune Consiliul Naţional al Elevilor (CNE), care cere stabilirea unei date fixe pentru calendarul şcolar. La rândul lor, experţii din Educaţie spun că înţeleg presiunile diferiţilor actori în ceea ce priveşte structura anului şcolar şi atrag atenţia că binele elevilor trebuie să primeze.

Concret, elevii sunt nemulţumiţi de structura propusă a anului şcolar 2020-2021: şcoala începe pe 14 septembrie 2020 şi se încheie pe 18 iunie 2021. Ei cer ca anul şcolar să înceapă pe 1 septembrie şi să se încheie pe 1 iunie. „Îi solicităm doamnei Ministru al Educaţiei şi Cercetării să vadă beneficiile pe termen lung care vor deriva din această măsură. Vacanţele profesorilor, tichetele de vacanţă ale antreprenorilor în turism pot aştepta – educaţia nu mai poate aştepta”, a declarat preşedinta CNE, Antonia-Laura Pup.  Totodată, elevii atrag atenţia cu privire la calendarul examenelor naţionale, care este unul decalat, elevii fiind nevoiţi să susţină aceste examene pe căldură, în clase care nu sunt dotate cu sisteme de ventilaţie, randamentul fiind unul din ce în ce mai scăzut. Tinerii atrag atenţia că  temperaturile ridicate din clase duc la absenteism şcolar masiv şi incapacitatea copiilor de a se concentra pe studiu. 

În plus, deşi ar urma ca anul şcolar să fie cel mai scurt din istoria recentă, elevii susţin că asta nu îi ajută. „Nu structura anului şcolar ar trebui să fie una mult mai aerisită pentru a permite dezvoltarea personală şi profesională a elevului, ci metodele de predare-învăţare-evaluare folosite şi arhitectura curriculară implementată”, susţine CNE. Astfel, structura nouă a anului şcolar, aflată în dezbatere este văzută ca o măsură care ar produce haos în sistemul de educaţie, întrucât „întreaga perioada dintre cele două vacanţe (vacanţa de iarnă, respectiv cea intersemestrială) va fi dedicată doar rezolvării situaţiei şcolare şi nu aprofundării materiei”, mai arată CNE. 

„Vacanţele profesorilor, tichetele de vacanţă ale antreprenorilor în turism pot aştepta – educaţia nu mai poate aştepta” Antonia-Laura Pup   Preşedinta CNE

Elevii să fie puşi în centrul deciziilor 

Experţii în Educaţie cer ca beneficiarii primari să fie puşi în centrul măsurilor luate. „Decizia trebuie să se bazeze exclusiv pe nevoile celor din sistem: elevi, profesori, directorii de şcoală. Dacă a existat o consultare naţională a elevilor şi s-a ajuns la această abordare, de ce să-i contrazici? Dacă ei îşi doresc să înceapă la 1 septembrie şi să termine la 1 iunie, de ce să nu se procedeze aşa?”, este de părere preşedinta Centrului pentru Politici Educaţionale, Daniela Alexe-Coteţ. 

Şi profesorul Marian Staş susţine că cu cât mai repede începe anul şcolar, cu atât mai bine. „Şi operatorii de turism sunt importanţi, dar depinde ce vrem. Dacă vrem binele copiilor, atunci soluţia ar fi ca anul şcolar să înceapă în prima sau a doua vineri din septembrie şi să se încheie în prima sau a doua joi din iunie”, recomandă expertul, care precizează că acordarea vacanţelor pentru Paştele Catolic şi pentru cel Ortodox reprezintă un aspect pozitiv însă, pentru a-i nu bulversa pe elevi, ele ar putea fi cuprinse într-o singură vacanţă. Cu această idee este de acord şi expertul în Educaţie din cadrul Societăţii Academice Române, Alexandru Constantin Manda, care spune că dorinţa ministrului de a împărţi în două vacanţe de primăvară este contraproductivă şi lipsită de fundament. „Studiile de ştiinţele educaţiei ne arată că vacanţele dese, deci deconectările de la procesul de învăţare, afectează performanţele şcolare”, a precizat expertul, care  este de acord cu Marian Staş. 

Directorul de Cabinet al Ministrului Educaţiei, Jean Badea, spune că însă nu se pune vorba despre retragerea proiectului de Ordin, dar îi asigură pe elevi că vocea lor este auzită. „Ne dorim să armonizăm proiectul cu opiniile transmise de elevi, de aceea el este supus dezbaterii şi modificării. Se va discuta şi în Comisia de Dialog Social şi se vor integra toate observaţiile bune primite de la aceştia”. Ministrul Educaţiei conchide, precizând că a primit peste 50 de puncte de vedere de la profesori, elevi şi părinţi şi aşteaptă opinii până pe 17 ianuarie 2020, la adresa de e-mail dezbateripublice@edu.gov.ro. „Consider că fiecare opinie merită ascultată, reuşind, astfel, să identificăm cea mai bună soluţie pentru beneficiarii direcţi ai sistemului de educaţie”, a precizat Monica Anisie.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite