Mai puţin de 1 din 6 părinţi îşi doresc copii creativi, majoritatea vor disciplină şi respect. Rezultatele primului sondaj pe tema educaţiei timpurii

Mai puţin de 1 din 6 părinţi îşi doresc copii creativi, majoritatea vor disciplină şi respect. Rezultatele primului sondaj pe tema educaţiei timpurii

Imagine: Adevărul

Primul sondaj de opinie din România privind percepţia asupra educaţiei timpurii arată că părinţii asociază produsul educaţiei cu disciplina, conformismul şi rezultatele şcolare, copiii creativi şi independenţi fiind doriţi de mai puţin de 1 din 6 respondenţi.

Ştiri pe aceeaşi temă

 
 
Asociaţia Centrul Step by Step pentru Educaţie şi Dezvoltare Profesională şi Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie au realizat primul sondaj de opinie din România privind percepţia educaţiei timpurii.
 
Studiul reprezintă o nouă etapă dintr-un demers multianual al Centrului Step by Step de documentare şi promovare a educaţiei timpurii în România şi permite tuturor profesioniştilor şi organizaţiilor din domeniu să acţioneze astfel încât întreaga societate să contribuie la împlinirea potenţialului fiecărui copil.
 
Cercetarea realizată la începutul lunii martie, prin metoda CATI, pe un eşantion reprezentativ la nivel naţional de 1.303 persoane cu vârste de peste 18 ani, are o eroare maxim tolerată de +/-2,8%.
 
Potrivit studiului, 61% din respondenţi menţionează spontan educaţia ca fiind importantă în dezvoltarea copilului, comparativ cu cel puţin alte 13 nevoi cheie, în afara celor de bază: hrană, sănătate şi afecţiunea părinţilor.
 
Cu toate acestea, România înregistrează un deficit major în ceea ce priveşte cunoaşterea conceptului de educaţie timpurie, necunoscut de două treimi dintre respondenţi, proporţie valabilă chiar şi în rândul părinţilor de copii cu vârstă preşcolară.
 

Ce îşi doresc românii de la educaţie

 
Produsul educaţiei din perspectiva părinţilor trebuie să fie respectul, decenţa, disciplina şi rezultatele şcolare bune, ceea ce probează mai degrabă un tip de conformism social şi mai puţin unul creativ independent, menţionat de mai puţin de 1 din 6 respondenţi, concluzia fiind că un copil creativ şi independent este mai degrabă indezirabil, în timp ce unul respectuos, conformist şi cu rezultate bune este preferabil, potrivit Centrului Step by Step.
 
Pe de altă parte, doar 1 din 3 participanţi la sondaj apreciază oferta de creşe ca fiind suficientă, iar 1 din 5 menţionează faptul că nu există  astfel de servicii de educaţie timpurie în localitate.
 
În cazul grădiniţelor, oferta este semnificativ mai bună, 58% dintre respondenţii care ştiu despre acest tip de servicii consideră numărul grădiniţelor ca fiind suficient. Surprinzător, oferta este percepută ca semnificativ mai bună (74% faţă de 46%) în mediul rural faţă de cel urban.
 
În ceea ce priveşte decizia de alegere a creşei sau grădiniţei, principalele criterii menţionate pentru selecţie sunt apropierea faţă de casă, calificarea personalului, dotarea şi calitatea spaţiilor, dar şi existenţa autorizaţiilor.
 
Sondajul arată că înainte de suspendare şi la doar trei luni de la intrarea legii în vigoare, posibilitatea ca angajatorul să deconteze cheltuielile de educaţie timpurie în limita a 1.500 lei pe lună era cunoscută de 25% dintre părinţii de copii sub 18 ani sau potenţialii părinţi, ponderea find semnificativ mai mare în rândul celor cu studii superioare şi din mediul urban.
 
Carmen Lică, directorul executiv al Centrului Step by Step, consideră că dialogul public despre educaţie timpurie trebuie să se concentreze asupra importanţei şi beneficiilor investiţiei în această vârstă. 
 
„Sondajul arată că accentul trebuie mutat din paradigma securizării în cea a dezvoltării în care introducem în egala măsură învăţarea, sănătatea, îngrijirea şi nutriţia. Politicile publice trebuie să susţină dezvoltarea de servicii de educaţie timpurie de calitate prin calificarea personalului, standardizarea dotărilor spaţiilor şi autorizarea lor astfel încât procesul de educaţie să se desfăşoare în condiţii de siguranţă”, susţine ea.
 
Sondajul Percepţia publică privind educaţia timpurie în România se înscrie în misiunea Centrului Step by Step de documentare şi promovare a educaţiei timpurii în România şi a fost realizat în debutul campaniei „Educaţia timpurie este iubire - educatietimpurie.net”, urmând a fi integrat în campania europeană de advocacy „First Years, First Priority”.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările