Vineri dimineaţa,
fix la ora 6.45, telefonul îmi sună şi citesc mesajul: „Domn
psiholog, cu mult regret vă anunţ că fostul meu coleg, C., s-a spânzurat!“
„Deviza noastră este aceea că o comunicare eficientă reprezintă calea spre succes, în secolul XXI.” (Lisa Donald, Trinity College London).
Ziarele strigau că ar fi o numire controversată. Dar nimic din conţinutul articolelor nu reda vreo informaţie în sprijinul titlului. Despre ce controversă era vorba? Dimpotrivă, Inspectoratul Şcolar Judeţean, emite un comunicat în care ne explică limpede că „a îndeplinit condiţiile legale privind ocuparea acestui post“. Care este problema?
Toată lumea vorbeşte în ultima vreme despre educaţie, iar părinţii cu posibilităţi şi educaţie pot chiar să ia măsuri pentru viitorul copiilor lor. Ca fapt divers, Şcoala Americană din Bucureşti tocmai ce a anunţat finalizarea – la finalul verii următoare – a unui centru educaţional inovator ce ar urma să găzduiască 190 de copii. Valoarea investiţiei? 6.5 milioane de euro.
Recunosc
că în ultima vreme nu prea mai înţeleg modul în care se fac politici
educaţionale în România. În ultima perioadă, Guvernul şi Parlamentul par
a se întrece într-un concurs cu tema cine promovează mai multe măsuri despre care
se spune că ar avea impact în domeniul educaţiei, dar care nu au nicio legătură cu
domeniul.
În
2006, Al Gore a publicat o carte care a redefinit percepţia colectivă privind
pericolul catastrofal al încălzirii globale. „An Inconvenient Truth“ („Un adevăr
incomod“) a devenit epitom pentru curajul de a spune lucrurilor pe nume, fără
ocoliş şi fără echivoc. La noi, discuţia despre planurile-cadru duce
fix într-o ţintă falsă. Adevărul incomod la care mă refer vizează corecţiile
legislative necesare pentru recadrarea conversaţiei curriculare.
Într-o şcoală ca afară, profesorii sunt modele pentru elevii
lor, iar atunci când greşesc au puterea să recunoască, să-şi asume şi să ofere
scuze!
Într-o şcoală ca afară copiii învaţă să fie cetăţeni
responsabili, să gândească critic, să pună întrebări şi să se îndoiască de
răspunsurile pe care le primesc de la profesorii lor!
Prezentăm opinia Corneliei Popa Stavri, secretar general al Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ cu privire la desfiinţarea inspectoratelor şcolare
Dintr-o realitate în care activităţile la clasă erau o provocare, am facut un salt într-o altă realitate care ne scoate cu totul din zona de confort şi care ne demonstrează că adaptabilitatea, flexibilitatea şi creativitatea sunt trei dintre cele mai importante caracteristici în perioada asta.
Unii copii nu au fost niciodată pe niciun loc, nu sunt niciodată gata, nu vor lua niciodată startul. Şi, de aceea, nu vor ajunge nicăieri. Aceasta este premisa de la care pleacă „Ready Set Go!”, un proiect al Fondului de Educaţie pentru Romi.
Săptămâna trecută am depus la Curtea de Apel Bucureşti o cerere de chemare în judecată a Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice, pentru clarificarea statutului juridic neclar al Consiliului Naţional al Elevilor (CNE), în încercarea de a resuscita reprezentarea din mediul preuniversitar.
Cred că sunteţi de acord cu mine – cu cât vorbim mai multe limbi străine, cu atât mai multe uşi se deschid spre lumea din jurul nostru. Ne dorim cele mai bune oportunităţi şi pentru copiii noştri, iar o limbă straină vorbită cursiv le-ar putea facilita calea spre studii de calitate şi job-uri bine plătitie oriunde în lume.
Capacitatea de a marketa propriile idei, leaderhipul,
negocierea, profitul, par să facă parte doar din lumea celor mari. În realitate
însă, o mulţime de grădiniţe şi de şcoli din întrega lume au dezvoltat cursuri
speciale de antreprenoriat pentru copii.
În fiecare an ritualul se repetă. Spre deosebire
de noi, francezii încep şcoala exact în prima zi de toamnă, o zi de mare dramă
naţională în care vânzările la şerveţele cresc vertiginos. Cel puţin asta am
văzut eu însoţind ghiocelul familiei în prima zi de grădiniţă, ocazie cu care
credeam că voi da nas în nas cu veselia unui nou început de an şcolar. Fie el
doar cu miros de plastilină.
Biblioterapia sau
despre cum o carte bună valorează pentru adulţi mai mult decât un pumn de
antidepresive iar pentru copiii generaţiei digitale constituie una dintre
metodele esenţiale pentru a le construi o educaţie reală şi durabilă.
Dacă sunteţi părinţi sau
aveţi în plan să deveniţi în următorii ani, iată un subiect asupra căruia
merită să meditaţi: dezvoltarea timpurie a copilului.
Ceva se întâmplă pe drum şi cei mai mulţi
dintre preşcolarii care în seara aceasta vor aştepta, cum e firesc, miracolul
vor deveni cinici, vor purta măşti conforme, vor sfârşi insuportabili, îşi vor
pierde partidele.