Şcoala care ştie să scoată bani din piatră seacă

Şcoala care ştie să scoată bani din piatră seacă

O instituţie de învăţământ din Timişoara a ajuns să se întreţină singură din închirierea spaţiilor şi din banii obţinuţi din proiecte internaţionale. Şcoala Generală nr. 30 ia chirie pe bazinul de înot, organizează cursuri de karate şi de pilates şi investeşte câştigurile în termopan şi nocturnă pentru terenul de sport.

Poliţia derbedeilor aduce ordinea în şcoală

Poliţia derbedeilor aduce ordinea în şcoală

Fiecare caz de violenţă din instituţiile de învăţământ din Timiş va fi judecat de o comisie formată din profesori, părinţi, jurişti şi poliţişti. Elevii agresori vor fi trimişi la psiholog sau vor primi sancţiuni care vor merge, după caz, până la exmatriculare.

Şcoala de după şcoală – bona părinţilor ocupaţi

Şcoala de după şcoală – bona părinţilor ocupaţi

„After-school-ul“ este o alternativă pentru îngrijirea copiilor după orele de clasă şi ar putea înlocui şi bonele, şi meditaţiile costisitoare. Părinţii şcolarilor renunţă la ideea angajării unei bone şi preferă, mai nou, să-şi înscrie copiii în programe de după-amiază, care îi costă mult mai puţin.

Paula vrea să ajungă ca idolul ei

Paula vrea să ajungă ca idolul ei

Paula Teodorescu are 11 ani şi este elevă în clasa a IV-a, la Şcoala Generală nr. 19 din Braşov. Este mare fan Hannah Montana, interpretată de Miley Cyrus, şi nu ratează niciun episod al serialului în care joacă idolul ei.

Un măr pe zi ţine doctorul departe

Un măr pe zi ţine doctorul departe

Elevii din clasele I-VIII din învăţământul public şi privat vor primi zilnic mere începând din acest an şcolar. Pe lângă lapte şi corn, şcolarii vor mânca şi câte un măr. Experţii apreciază că acest program va încuraja consumul de fructe la copii.

Admitere pe loc la târgul de burse

Admitere pe loc la târgul de burse

Tinerii români au putut afla în 15 minute dacă sunt acceptaţi de universităţi străine. La Târgul de studii universitare RIUF au venit oferte diverse, de la studiile gratuite din Danemarca, până la programele de 40.000 de dolari pe an din SUA.

În România există, prin lege, doar un „cel mai înalt for naţional de consacrare ştiinţifică şi culturală”*, numit Academia Română (AR). Pe lângă AR mai sunt şi lipitori care sug banul public, numite tot Academii şi care sunt tot „for naţional, de consacrare ştiinţifică”, dar nu cel mai înalt.

acum 7 ore · comentarii (8)

Prin 2015 a fost Latina. Au urmat Istoria şi Geografia. Acum e TIC. Leitmotivul, identic: Staş taie ore din planul-cadru – icoană-ntr-un altar să-l pui, la închinat, şi mai multe nu, de minunat ce e, sfântul plan-cadru, dragul de el!... Psihologia ne învaţă limpede: suntem ceea ce vrem să percepem. N-are importanţă cum e, de fapt – vedem ce vrem noi să vedem, nu ce este. Aşa şi cu pilotarea curriculară. Şi dacă e altfel?

acum 3 zile · comentarii (1)

Şifonată. Dar şi cu noi experienţe câştigate. În toate ţările viaţa şcolară s-a lovit de dificultăţi provocate de ineditul situaţiei indusă de pandemie. Profesorii au fost cei mai fericiţi. Au stat acasă trei luni cu salariul întreg. Elevii din clasele neterminale au fost şi ei fericiţi că stau acasă, deşi le-a lipsit socializarea de la şcoală, relaţiile cu colegii, chiar şi cu profesorii.

acum 6 zile · comentarii (16)

Aşadar, profesorii cer voie elevilor, să le dea note. Sau părinţilor, să le evalueze copiii. Speţe grotesc similare: judecătorii cer inculpaţilor să le dea voie să le pronunţe sentinţe; medicii îi roagă pe pacienţi să le dea voie să le pună diagnostic; comandanţii militari îi întreabă pe subordonaţi: vreţi să vă dau ordin? DA? NU? Închipuiţi-vă că toată lumea ar funcţiona aşa, la liberul arbitru al profanilor. Chiar suntem duşi cu capul de tot?

acum 8 zile · comentarii (3)

Ministerul Educaţiei a publicat un proiect de HG privind pilotarea modernizării învăţământului. Deşi ideea pare corectă, ea conţine şi multe capcane. Două sunt cele mai importante şi le voi detalia în continuare. Şcolile pilot nu au capacitatea să proiecteze o transformare de asemenea anvergură, iar sute, mii de copii nu pot ajunge cobaii unor astfel de încercări.

acum 9 zile · comentarii (56)

Dragă PNL, în acest moment, în Educaţie, eşti în default curricular big time. Da-da: povestea aia cu planurile-cadru - ştii tu. Mai ales la liceu, unde copiii au a începe peste trei-patru luni, pe stil nou, şi din 2016 nu s-a întâmplat nimic relevant. Asta e. Activarea articolului 26 din LEN îţi oferă alternativa de care ai nevoie, politic şi nu numai. Am încredere că, dacă îţi pasă de şcoală pe bune şi eşti de bună-credinţă, poţi.

acum 18 zile · comentarii (2)

Apar în spaţiul public informaţii despre posibilă schimbare a trei miniştri din guvernul Orban, printre care şi ministrul Educaţiei, Monica Anisie. Ar fi necesară o astfel de schimbare? Am scris de multe ori despre lipsa de reforme în sistemul nostru de învăţământ, atât în preuniversitar cât şi în universitar. Fără niciun ecou, mă mir că mai am răbdare să mă aplec asupra problemelor din educaţie.

acum 12 zile · comentarii (7)

Ca şi cum nu aveam destule belele în învăţământ, din cauza pandemiei şcoala pierde trei  luni de pregătire pentru examenele naţionale, şi materia semestrului al doilea pentru elevii care nu dau examene anul acesta. Timp pentru proiecte de rezolvarea problemelor a existat. Dar se pare că nimeni din conducerea educaţiei nu este conştientă de existenţa şi importanţa eliminării acestor lipsuri  grave.

acum 24 zile · comentarii (16)

Nu ştiu de unde a apărut ideea catastrofei la examenele de absolvire de anul acesta, ilustrată inclusiv în articole de presă.  Nu va fi nicio catastrofă. Elevii care au învăţat şi ştiu să-şi valorifice cunoştinţele vor lua examenele. Unii cu note mari şi foarte mari. Ceilalţi vor pica, aşa cum au picat şi în anii trecuţi. Fără aceste filtre, supravegheate audio-video, nu vom avea separarea  valorile de non-valori.

acum 29 zile · comentarii (1)

În ultimele săptămâni, sistemul de educaţie a fost împins spre o digitalizare de prea mult timp aşteptată. Profesorii, elevii, orele de curs, materialele adiţionale, temele, îndrumarea şcolară şi discuţiile şi-au găsit noi modalităţi de exprimare, în timp ce aplicaţii circumscrise deseori comunicării au devenit instrumente de lucru.

luna trecuta · comentarii (4)

Cum spuneam şi în alt articol, şcoala online este o bună ocazie să ne furăm singuri căciula. Din tripleta predare-învăţare-evaluare lipseşte tocmai evaluarea, care ne-ar permite un feedback asupra reuşitei sau eşecului şcolii online. Nici controlul asupra modului în care se face şcoala online nu există. Cum să verifici? Mergi pe încredere şi bună credinţă.

luna trecuta · comentarii (25)

Şi eu sunt parte din existenţa profesională online. Interacţionez cu studenţii mei masteranzi (formarea formatorilor) de la Ştiinţele Educaţiei, cu echipa de instructori de la Harvard Kennedy School (din care sunt parte), cu clienţi (în conferinţe corporate), cu profesori (în videodialoguri despre şcoli-pilot) etc. În acest context, ancora prescriptivă a textului de faţă mi-a picat la ţanc. Lecţii bune de pus în fapt.

luna trecuta · comentarii (1)

Sunt convins că beneficiul de sănătate publică al închiderii şcolilor va fi unul neglijabil, în schimb costurile sociale şi educaţionale vor fi imense. Timp de 6 luni o mare parte din copiii ţării nu vor mai avea aproape nici o legătură cu educaţia şi cu cultura şcolară. Guvernul, în uşurinţa cu care a luat această decizie, ne anunţă că aceste pierderi sunt considerate neglijabile.

luna trecuta · comentarii (6)

Preşedintele României a făcut astăzi un anunţ care a bulversat totalmente învăţământul privat din România: şcoala nu se va mai putea relua în acest an. Zeci de mii de şcoli, grădiniţe şi creşe private din ţară se află la momentul falimentului. Dar nu măsura este de criticat, fiind una de aşteptat, ci lipsa susţinerii faţă de mediul privat, a semnului de egalitate între învăţământul de stat şi cel privat.

luna trecuta · comentarii (30)