Topul şcolilor, schimbat de criză

Topul şcolilor, schimbat de criză

Recesiunea ar putea şterge instituţii de prestigiu din clasamentele mondiale. Avertismentul vine pe fondul problemelor cu care se confruntă universităţile din Marea Britanie, unde există cele mai performante şcoli ale Europei.

Afară din şcoli cu manualele proaste!

Afară din şcoli cu manualele proaste!

Virgulele între subiect şi predicat, cacofoniile, mesajele misogine şi exprimările incoerente sunt doar câteva dintre greşelile pe care copiii dumneavoastră le învaţă la şcoală. Cu informaţii rămase în urma evenimentelor, cu fraze lipsite de logică ori cu mesaje care-i bulversează pe elevi, manualele sunt nefolositoare şi aruncate în sertare.

Scoateţi legea pumnului din clasă!

Scoateţi legea pumnului din clasă!

Agresiunile dintre elevi şi bătăile aplicate de profesori copiilor au încă un „concurent“: nervii părinţilor care-şi fac dreptate la şcoală. Unui profesor care a pocnit un elev i s-a întocmit dosar penal. Un părinte l-a lovit pe băiatul care s-a bătut cu fetiţa sa şi nu va păţi nimic.

În România există, prin lege, doar un „cel mai înalt for naţional de consacrare ştiinţifică şi culturală”*, numit Academia Română (AR). Pe lângă AR mai sunt şi lipitori care sug banul public, numite tot Academii şi care sunt tot „for naţional, de consacrare ştiinţifică”, dar nu cel mai înalt.

acum 7 ore · comentarii (8)

Prin 2015 a fost Latina. Au urmat Istoria şi Geografia. Acum e TIC. Leitmotivul, identic: Staş taie ore din planul-cadru – icoană-ntr-un altar să-l pui, la închinat, şi mai multe nu, de minunat ce e, sfântul plan-cadru, dragul de el!... Psihologia ne învaţă limpede: suntem ceea ce vrem să percepem. N-are importanţă cum e, de fapt – vedem ce vrem noi să vedem, nu ce este. Aşa şi cu pilotarea curriculară. Şi dacă e altfel?

acum 3 zile · comentarii (1)

Şifonată. Dar şi cu noi experienţe câştigate. În toate ţările viaţa şcolară s-a lovit de dificultăţi provocate de ineditul situaţiei indusă de pandemie. Profesorii au fost cei mai fericiţi. Au stat acasă trei luni cu salariul întreg. Elevii din clasele neterminale au fost şi ei fericiţi că stau acasă, deşi le-a lipsit socializarea de la şcoală, relaţiile cu colegii, chiar şi cu profesorii.

acum 6 zile · comentarii (16)

Aşadar, profesorii cer voie elevilor, să le dea note. Sau părinţilor, să le evalueze copiii. Speţe grotesc similare: judecătorii cer inculpaţilor să le dea voie să le pronunţe sentinţe; medicii îi roagă pe pacienţi să le dea voie să le pună diagnostic; comandanţii militari îi întreabă pe subordonaţi: vreţi să vă dau ordin? DA? NU? Închipuiţi-vă că toată lumea ar funcţiona aşa, la liberul arbitru al profanilor. Chiar suntem duşi cu capul de tot?

acum 8 zile · comentarii (3)

Ministerul Educaţiei a publicat un proiect de HG privind pilotarea modernizării învăţământului. Deşi ideea pare corectă, ea conţine şi multe capcane. Două sunt cele mai importante şi le voi detalia în continuare. Şcolile pilot nu au capacitatea să proiecteze o transformare de asemenea anvergură, iar sute, mii de copii nu pot ajunge cobaii unor astfel de încercări.

acum 9 zile · comentarii (56)

Dragă PNL, în acest moment, în Educaţie, eşti în default curricular big time. Da-da: povestea aia cu planurile-cadru - ştii tu. Mai ales la liceu, unde copiii au a începe peste trei-patru luni, pe stil nou, şi din 2016 nu s-a întâmplat nimic relevant. Asta e. Activarea articolului 26 din LEN îţi oferă alternativa de care ai nevoie, politic şi nu numai. Am încredere că, dacă îţi pasă de şcoală pe bune şi eşti de bună-credinţă, poţi.

acum 18 zile · comentarii (2)

Apar în spaţiul public informaţii despre posibilă schimbare a trei miniştri din guvernul Orban, printre care şi ministrul Educaţiei, Monica Anisie. Ar fi necesară o astfel de schimbare? Am scris de multe ori despre lipsa de reforme în sistemul nostru de învăţământ, atât în preuniversitar cât şi în universitar. Fără niciun ecou, mă mir că mai am răbdare să mă aplec asupra problemelor din educaţie.

acum 12 zile · comentarii (7)

Ca şi cum nu aveam destule belele în învăţământ, din cauza pandemiei şcoala pierde trei  luni de pregătire pentru examenele naţionale, şi materia semestrului al doilea pentru elevii care nu dau examene anul acesta. Timp pentru proiecte de rezolvarea problemelor a existat. Dar se pare că nimeni din conducerea educaţiei nu este conştientă de existenţa şi importanţa eliminării acestor lipsuri  grave.

acum 24 zile · comentarii (16)

Nu ştiu de unde a apărut ideea catastrofei la examenele de absolvire de anul acesta, ilustrată inclusiv în articole de presă.  Nu va fi nicio catastrofă. Elevii care au învăţat şi ştiu să-şi valorifice cunoştinţele vor lua examenele. Unii cu note mari şi foarte mari. Ceilalţi vor pica, aşa cum au picat şi în anii trecuţi. Fără aceste filtre, supravegheate audio-video, nu vom avea separarea  valorile de non-valori.

acum 29 zile · comentarii (1)

În ultimele săptămâni, sistemul de educaţie a fost împins spre o digitalizare de prea mult timp aşteptată. Profesorii, elevii, orele de curs, materialele adiţionale, temele, îndrumarea şcolară şi discuţiile şi-au găsit noi modalităţi de exprimare, în timp ce aplicaţii circumscrise deseori comunicării au devenit instrumente de lucru.

luna trecuta · comentarii (4)

Cum spuneam şi în alt articol, şcoala online este o bună ocazie să ne furăm singuri căciula. Din tripleta predare-învăţare-evaluare lipseşte tocmai evaluarea, care ne-ar permite un feedback asupra reuşitei sau eşecului şcolii online. Nici controlul asupra modului în care se face şcoala online nu există. Cum să verifici? Mergi pe încredere şi bună credinţă.

luna trecuta · comentarii (25)

Şi eu sunt parte din existenţa profesională online. Interacţionez cu studenţii mei masteranzi (formarea formatorilor) de la Ştiinţele Educaţiei, cu echipa de instructori de la Harvard Kennedy School (din care sunt parte), cu clienţi (în conferinţe corporate), cu profesori (în videodialoguri despre şcoli-pilot) etc. În acest context, ancora prescriptivă a textului de faţă mi-a picat la ţanc. Lecţii bune de pus în fapt.

luna trecuta · comentarii (1)

Sunt convins că beneficiul de sănătate publică al închiderii şcolilor va fi unul neglijabil, în schimb costurile sociale şi educaţionale vor fi imense. Timp de 6 luni o mare parte din copiii ţării nu vor mai avea aproape nici o legătură cu educaţia şi cu cultura şcolară. Guvernul, în uşurinţa cu care a luat această decizie, ne anunţă că aceste pierderi sunt considerate neglijabile.

luna trecuta · comentarii (6)

Preşedintele României a făcut astăzi un anunţ care a bulversat totalmente învăţământul privat din România: şcoala nu se va mai putea relua în acest an. Zeci de mii de şcoli, grădiniţe şi creşe private din ţară se află la momentul falimentului. Dar nu măsura este de criticat, fiind una de aşteptat, ci lipsa susţinerii faţă de mediul privat, a semnului de egalitate între învăţământul de stat şi cel privat.

luna trecuta · comentarii (30)