Zeci de şoferi au protestat pe E85 Suceava-Fălticeni faţă de scumpirea RCA. Patronatele transportatorilor lansează noi avertismente

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Traficul rutier se desfăşoară cu dificultate pe drumul european E85, între municipiile Suceava şi Fălticeni, unde aproximativ 40 de maşini, camioane şi tractoare se deplasează cu viteză redusă în semn de protest faţă de scumpirea poliţelor RCA.

Protestul şoferilor a început la ora 12.00, potrivit purtătorului de cuvânt al Inspectoratului de Poliţie Judeţean (IPJ) Suceava, Ionuţ Epureanu. Circulaţia rutieră se desfăşoră cu dificultate.

Transportatorii au anunţat că vor protesta în fiecare primă zi lucrătoare a săptămânii, la nivel naţional, între orele 10.00 şi 12.00, în semn de avertisment, urmând ca în 14 - 15 septembrie să organizeze un miting de amploare.

Un raport al Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), care supraveghează şi piaţa asigurărilor, arată că preţul mediu al unei poliţe RCA pentru camioanele cu masa mai mare de 16 tone a fost în iulie de 10.704 lei, cu 121% peste nivelul înregistrat în al doilea trimestru din 2015, de 4.843 de lei.

COTAR: Guvernul are pârghiile necesare pentru stingerea conflictului

„Asistăm de câteva zile la o adevărată avalanşă de interviuri din partea preşedintelui ASF – Mişu Negriţoiu, a primvicepreşedintelui ASF – Cornel Coca Constantinescu, alături de materiale de presă care încearcă să inducă ideea că nu există o problemă a preţului RCA la transportatori, iar Autoritatea de Supraveghere Financiară este o instituţie condusă de profesionişti, integri, care lăcrimează pe alocuri de grija asiguraţilor şi care se luptă cu piaţa de asigurări, în interesul cetăţenilor români“, se arată într-un comunicat al Confederaţiei Operatorilor de Transport Autorizaţi din România - COTAR.

„La data de 31.08.2016, în plenul Consiliului ASF a fost prezentat, de către vicepreşedintele Marius Vorniceanu un raport privind fluctuaţia tarifelor RCA în perioada 2015-iulie 2016. Acest raport arată clar şi fără echivoc faptul că avem dreptate, aşa cum, de altfel, a arătat şi raportul Milliman. Se pare că dl. Mişu Negriţoiu, apărătorul multinaţionalelor, a fost pus în faţa faptului împlinit, în faţa întregului consiliu, astfel încât nu a mai putut să foloseasacă niciun tertip, aşa că acest raport a fost înaintat Guvernului şi Comisiei de Buget-Finanţe a Senatului. Sperăm să fi fost înaintat şi Consiliul Concurenţei“, arată COTAR.

„ASF şi firmele de asigurări au lansat informaţii eronate şi calcule falsificate, care ignoră realitatea, pentru inducerea în eroare a opiniei publice.
Suntem deschişi pentru orice fel de discuţie cu toţi cei care doresc să înţeleagă mecanismul folosit de asiguratori, pentru scumpirea RCA.
Vom oferi presei documente şi calcule reale, astfel încât să putem contracara încercările disperate ale ASF şi ale asigurătorilor de a falsifica informaţiile, pentru a manipula opinia publică“, a declarat Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR.

Confederaţia arată că primul-ministru are la indemână două soluţii de care poate uza, pentru rezolvarea crizei RCA şi stingerea conflictului creat de aceste multinaţionale cu transportatorii şi posesorii de auto din România:
1. Să facă uz de legea 21/1996 art. 4 privind intervenţia Guvernului în împrejurări excepţionale - „întreaga industrie de transport din România trece printr-o astfel de perioadă cu totul excepţională şi dramatică, de prăbuşire, din cauza creşterii nejustificate a costurilor poliţei RCA, cu sprijinul ASF“
2. Proiectul de lege al RCA, aflat în dezbatere la Senatul României, în Comisia de Buget-Finaţe, să fie adoptat prin Ordonanţă de Urgenţă a Guvernului, pentru a intra imediat în aplicare.

„Din informaţiile noastre, Guvernul României are în intenţie să dea OUG pentru modificarea legii RCA şi înţelegem că s-au păstrat în conţinut şi propunerile făcute de patronate. Dacă informaţiile noastre sunt corecte, conform celor discutate în data de 3 august, Executivul ar trebui să-şi declare public intenţiile, după ce a intrat în posesia ultimului raport al ASF“, a mai comunicat conducerea COTAR.


15 septembrie - miting în toate reşedinţele de judeţ

COTAR a depus cerere de miting pentru data de 15 septembrie în  toate oraşele reşedinţă de judeţ.

„Protestul va începe simultan, atât în Bucureşti, cât şi în celelalte oraşe, începând cu ora 9.00 AM. În această perioadă, în afara formelor de protest anunţate - respectiv faptul că în fiecare luni, pe liniile de centură, pe drumurile de trafic greu, între orele 10.00 şi 12.00, când circulăm cu viteză redusă - COTAR se delimitează de orice formă de protest aşa-zis «spontan»“, se arată în comunicatul Confederaţiei.


UNTRR: „ASF prejudiciază dezvoltarea economică a României“

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) reiterează faptul că în România „asigurarea RCA este plătită în cazul camioanelor, autobuzelor şi al autovehiculelor comerciale, de către firmele de transport şi nu de şoferii acestora“, se arată într-un comunicat al UNTRR.

„De ce ar protesta firmele de transport rutier împotriva preţului RCA dacă doar 1% ar avea valori de peste 22.000 de lei? De ce nu se plafonează RCA la autovehiculele comerciale la maximum 5.000 de lei, dacă aşa cum susţin anumite voci din media, asta ar fi valoarea pe care o plătesc majoritatea firmelor de transport? Până şi în ultimele date ASF indică faptul că 88% din poliţele încheiate în luna iulie pentru autovehiculele de peste 16 tone au obţinut tarife de peste 5.000 de lei, astfel nu înţelegem cum cineva poate susţine că majoritatea poliţelor RCA încheiate sunt sub tariful de 5.000 de lei“, detaliază UNTRR.

Cum s-a scumpit RCA

Uniunea Transportatorilor reaminteşte că „în 2012 un RCA pentru un camion costa câteva sute de euro, iar tarifele au crescut la 1.000 de euro în 2014 şi la 3.500 de euro la final de 2015 şi, în pofida sesizărilor şi dialogului cu autorităţi şi asigurători, asigurarea RCA pentru camioane a ajuns să coste peste 22.000 de lei la clasa B0 după iulie 2016“.

„La taxiuri, asigurarea RCA a ajuns la 3.800 de lei pe an pentru un Logan! După alegeri, şi persoanele fizice vor plăti aceleaşi sume, dar ASF o sa le spună «plătiţi mai puţin ca oricând»“, transmite UNTRR.

„Deşi din decembrie 2015 până în prezent, ASF susţine că face demersuri pentru un mai bun control al pieţei RCA şi încearcă să se blindeze cu tot felul de documente irelevante în acest sens, preţurile RCA continuă să crească vertiginos la B0 pentru autovehiculele comerciale - pentru că asigurarea RCA este obligatorie, iar transportatorii nu pot funcţiona legal fără RCA“.


Atacuri furibunde la adresa autorităţilor

Redăm, în continuare, pasaje mai ample din comunicatul UNTRR, în care reprezentanţii transportatorilor se lansează în atacuri furibunde la adresa autorităţilor:

„Cum se explică faptul că de la un RCA de 7.300 de lei pentru Bonus 2 în iulie 2015, un RCA pentru acelaşi autovehicul ajunge pentru Bonus 4 la peste 17.000 de lei? În condiţiile în care bonusul avansează, preţul RCA în loc să scadă, creşte de 2,5 ori. Care este explicatia ASF? Care este motivaţia Consiliului Concurenţei de a nu interveni într-o astfel de situaţie?“

„Pentru un autovehicul care nu a produs nicio daună timp de 12 luni, în mod ipocrit i se consideră o clasă de bonus superioară, în condiţiie în care i se oferă obligaţia de a plăti mai mult decât dublu. Consiliul Concurenţei nu observă aceste creşteri la acelaşi nivel minim al tuturor jucătorilor din piaţa de asigurări? Ce are de câştigat Consiliul Concurenţei?“

„Ce autoritate este ASF, dacă nu poate controla piaţa de asigurări? Care este scopul unei astfel de «autorităţi»?“

„Dacă în România asta este normalitatea pe care o oferă autorităţile, mediul politic susţinut şi de o parte din mass-media, înseamnă că România nu are viitor, iar populaţia şi agenţii economici sunt împinşi în epoca sclavagismului în care au dreptul să aibă doar obligaţii“.

„Este regretabil că în loc ca autorităţile să fie parteneri pentru dezvoltarea mediului de afaceri din România, sprijină punctual grupuri de interese care pentru profitul propriu sacrifică dezvoltarea economică a României“.

„Prejudiciul creat în acest mod pare să nu fie de interes pentru autorităţi şi politicienii actuali deopotrivă, deoarece nota de plată va veni în primul rând firmelor cu capital românesc şi altor politicieni aleşi şi autorităţi desemnate, care chiar dacă vor fi reprezentate de aceiaşi oameni vor găsi explicaţii de ce nu au acţionat la timp“.

„Se confirmă astfel încă o dată că România a derapat serios de la valorile democratice şi că mediul politic ales nu reprezintă interesele mediului de afaceri în general şi ale cetăţenilor, ci creează sisteme de oprimare economică a agenţilor economici spre profitul uriaş al unor prieteni probabil finanţatori, prejudiciind România de o dezvoltare economică normală“.

„Solicităm Parlamentului României să verifice dacă ASF şi-a îndeplinit rolul de autoritate de supraveghere!
Solicităm intervenţia de urgenţă a Guvernului României înainte ca lipsa de măsuri din partea ASF în privinţa situaţiei RCA să conducă la situaţii nefaste ireversibile!“

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite