Predarea on-line ridică mai multe probleme de logistică: (1) internet; (2) computer sau tabletă pentru fiecare elev sau student; (3) aplicaţii pentru cursuri online; (4) instruirea profesorilor pentru predarea on-line.

De ce consider că internetul este prima problemă de logistică? Pentru că ea poate să fie rezolvată cel mai uşor. Este nevoie doar de un pic de bunăvoinţă din partea firmelor de telefonie mobilă care oferă servicii de internet mobil. Pentru că în acest moment singura posibilitate de a aduce internetul în casele oamenilor care nu au reţele de fibră optică este telefonia mobilă. Nu implică deplasări, iar costurile sunt mult mai reduse.

Am sperat ca preşedintele ţării, ministrul educaţiei sau rectorii universităţilor să facă un apel la solidaritate către firmele de telefonie mobilă ca să ofere trei luni acces la internet fără costuri suplimentare. Dacă ei nu o fac, atunci îmi permit eu, un simplu profesor, în numele tuturor profesorilor, elevilor şi părinţilor din România să îi rog pe decidenţii firmelor de telefonie mobilă din România să ofere timp de trei luni acces gratuit la internet!

Nu cer pentru mine sau pentru copilul meu. Cer pentru miile de elevi şi studenţi care nu au acces la internet acasă, unde trebuie să stea în izolare, dar trebuie să şi înveţe în sistem on-line.

Stimaţi manageri de la Vodafone, Orange, Romtelekom şi RCS&RDS, aveţi şi Dvs. copii, aţi fost şi Dvs. la şcoală, cunoaşteţi şi Dvs. prin ce greutăţi trece în această criză învăţământul din România. Vă rog daţi dovadă de solidaritate şi oferiţi internet gratuit timp de 3 luni, până scăpăm de această criză!

Nu cred că sunt prea sofisticate procedurile tehnice de alocare a câte 50 sau 100 GB de trafic de internet lunar fiecărui număr de mobil, indiferent dacă este pe abonament sau cartelă prepay. Este important ca această măsură să se adopte şi să fie funcţională cât mai repede şi cât mai simplu.

O alocare globală pentru toate numerele ar fi mult mai simplă decât o procedură birocratică sinucigaşă de identificare a tuturor elevilor şi studenţilor. Deja mulţi elevi şi studenţi sau familiile lor au acces la internet. Nu toată lumea va folosi această resursă, chiar dacă va fi pusă gratuit la dispoziţia tuturor, pentru că deja au abonamente. Dar haideţi să ne gândim şi la cei care nu au resurse materiale sau, chiar dacă le au, nu au posibilitatea în acest moment să meargă la un magazin să îşi cumpere o cartelă prepay cu internet inclus.

Ştiu că business-ul e business. Înţeleg că profitul este principalul scop al afacerii. Haideţi să ne gândim în perspectivă. O ofertă de internet gratis acum este o investiţie pentru viitor.

Am văzut ieri, când mă gândeam să scriu acest articol, că deja Orange a lansat o ofertă de 50 GB gratis. Nu am înţeles condiţiile ofertei din presă, poate şi pentru că este nevoie de o comunicare simplă, pe înţelesul oricui, indiferent cât de mult înţelege chestiunile tehnice. Iar procedura de accesare a acestui serviciu gratis ar trebui să fie foarte simplă, la un click distanţă.

Sper ca acest apel să fie auzit şi să se ia măsuri în cel mai scurt timp posibil. Nu peste o lună, ci azi, până nu va fi prea târziu.

Vodafone, Orange, Romtelekom, RCS&RDS! Fiţi solidari cu poporul român, clienţii Dvs. de azi şi de mâine!

Desigur, cu internet gratuit nu se rezolvă problema predării on-line. Se rezolvă doar o problemă. Dar şi pentru celelalte probleme pot fi soluţii.

M-am uitat pe câteva magazine on-line de calculatoare, să văd dacă măcar un retailer face o ofertă pentru elevi şi studenţi. NIMIC dedicat elevilor şi studenţilor, deşi de două săptămâni ne chinuim să facem învăţământ on-line. Cu ce? De ce?

Toată lumea aşteaptă intervenţia statului. Unii primari au cumpărat tablete pentru elevi, o soluţie de avarie, cu efect pe termen scurt. Poate cel mult cu câştig electoral.

Există laptop-uri ieftine de 200-300 euro care pot satisface câţiva ani necesităţile elevilor şi studenţilor. Există vreun magazin de calculatoare care să ofere studenţilor şi elevilor calculatoare la reducere pe baza carnetului de elev sau student? Există o marjă de adaos comercial suficient de mare la retaileri, care ar permite reduceri de 30-40%.

Reducerea poate fi oferită şi de marii distribuitori, care pot să ia asupra lor o parte a efortului financiar, alături de retaileri. E nevoie de un pic de bunăvoinţă. Stimaţi patroni de magazine de calculatoare, Dvs. aveţi copii? Ştiu că ei au calculatoare, dar, dacă îngheaţă anul şcolar pentru că o treime din elevi şi studenţi nu au un computer acasă şi nu pot urma cursurile online, şi copiii Dvs. vor avea de suferit.

Românii au dovedit solidaritate întotdeauna în perioadă de criză. Acum, în această perioadă, SOLIDARITATE trebuie să fie în acţiunile, faptele, planurile şi gândurile noastre.

Firmele de telefonie mobilă şi cele de vânzare computere pot dovedi SOLIDARITATE faţă de elevi şi studenţi şi pot salva învăţământul din România. Nici măcar în timpul celor două războaie mondiale nu s-a îngheţat anul şcolar, s-au găsit soluţii, s-au adaptat programele şcolare şi metodele de predare, pentru că nu putem să sacrificăm un an sau mai mulţi din viaţa unei generaţii.