Camionagiii au câştigat o jumătate de victorie în războiul cu acciza de 7 eurocenţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cel puţin 35.000 de transportatori din toată ţara au oprit ieri activitatea, ca protest faţă de acciza suplimentară la carburanţi. Guvernul a dat un pas înapoi şi a amânat suprataxarea doar a motorinei, dar şoferii nu renunţă.

Ceea ce puţină lume credea că se va întâmpla cu adevărat s-a transformat în realitate ieri, când câteva zeci de mii de şoferi şi-au oprit camioanele şi au declanşat astfel o grevă generală cu care ameninţaseră de mai multă vreme.

Principalele motive ale protestului: refuzul sistematic al Guvernului de a dialoga cu asociaţiile de transportatori şi suprataxarea carburanţilor.

Încă de la primele ore ale dimineţii, în zonele industriale şi pe centurile oraşelor mai mari s-au înşirat TIR-urile protestatarilor. Apoi, în jurul prânzului, marii comercianţi – văzând că „gluma“ şoferilor se îngroaşă – au transmis un comunicat prin care avertizau că această grevă le afectează aprovizionarea şi că în câteva zile magazinele ar putea rămâne fără produsele proaspete.

Mai târziu, spre seară, premierul Victor Ponta a ieşit la rampă pentru a anunţa că la 1 ianuarie va fi introdusă doar acciza suplimentară pe benzină, urmând ca la motorină această taxă să întârzie cu trei luni. Cu toate acestea, cel puţin până la ora închiderii ediţiei noastre, şoferii nu dădeau semne că ar renunţa la protest.

Ponta vrea regim special pentru motorină

Am discutat cu ministrul pentru Buget, Liviu Voinea, şi el a plecat la Bruxelles cu o anumită misiune din partea mea, aceea de a avea un acord final al Comisiei Europene pentru ca acciza de 7 cenţi să o aplicăm doar la benzină. Iar la motorină să amânăm, pentru moment, cu trei luni introducerea accizei, în aşa fel încât efectul asupra preţurilor bunurilor de consum să nu fie imediat, în aceste trei luni urmând să găsim soluţii dacă putem în continuare, doar pentru motorină, să avem un regim fiscal special“, a spus Ponta.
Modificarea în privinţa accizei de 7 eurocenţi ar urma să fie efectuată în şedinţa de miercuri a Guvernului, dacă va exista acordul CE şi FMI.

Ca reacţie la acest anunţ, organizatorii grevei şoferilor – liderii Confederaţiei Naţionale Rutiere – spun că este prematur să ia o decizie în sensul opririi protestului, întrucât acciza suplimentară este doar unul dintre motivele pentru care au oprit maşinile.
Un altul e obligativitatea de a-şi monta pe maşini plăcuţe atestate RAR privind gabaritul şi greutatea autovehiculelor.

Comercianţii, în alertă

De cealaltă parte, comercianţii – principalii beneficiari ai serviciilor de transport de marfă – au intrat în alertă. „În prezent, reţelele de magazine au stocurile asigurate, însă dacă greva va dura mai mult de două zile, putem anticipa că vor apărea probleme în primul rând la produsele proaspete“, au avertizat liderii Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România.
 


O zi de haos pe şoselele ţării

ALBA. Circa 100 de societăţi care activează  în domeniul transportului de mărfuri, au participaf luni la protestul organizat la nivel naţional. Protestul a avut un efect ridicat în zona oraşului Sebeş, unde coloana de maşini ale transportatorilor a îngreunat traficul, circulând cu viteză redusă. Ulterior, protestatarii au retras camioanele în parcări, însă, în jurul amiezii, au reluat circulaţia în zona DN1/DN7, tot cu viteză redusă.

SIBIU. Aproximativ 120 de şoferi de TIR au protestat luni dimineaţa pe centura ocolitoare a municipiului Sibiu. Traficul a fost îngreunat şi, temporar, au fost înregistrare blocaje, pe perioade scurte, la intrarea şi ieşirea de pe centură.

PRAHOVA. 30 de firme de transport marfă din Prahova, care deţin în jur de 100 de camioane, au aderat la greva transportatorilor şi au trimis reprezentanţi la protestul desfăşurat luni de Confederaţia Naţională Rutieră (CNR), pe Şoseaua de Centură. „Am făcut un calcul, şi prin creşterea accizei şi noua taxă de 7 eurocenţi, un litru de motorină se va scumpi cu 80 de bani”, ne-a spus Romi Alexe, reprezentantul transportatorilor de marfă din Prahova, la rândul lui patron al unei firme care deţine 7 camioane.

BUZĂU. Peste 50 de TIR-uri au staţionat, de la ora 6.00 dimineaţa, pe segmentul dintre Dedeman şi Fabrica de Bere a şoselei de centură a Buzăului.  Camioanele au fost oprite pe banda de urgenţă a Drumului European, până la ora 8.00. „Au fost transportatori din Buzău şi localităţi limitrofe, dar şi din judeţele Vrancea şi Bacău, chiar şi de la Chişinău, pentru că revendicările noastre îi vizează şi pe ei”, ne-a declarat Laurenţiu Banu, de la Asociaţia FORT Buzău.

VRANCEA. Costică Porumboiu este patronul unei societăţi de transport mărfuri, firma sa fiind afiliată  la Asociaţia Română pentru Transporturi Internaţionale. Porumboiu deţine cinci TIR-uri, iar unul dintre autovehicule s-a aflat în coloana de maşini care şi-au încetat activitatea în semn de protest pentru faptul că reprezentanţii Guvernului nu şi-au respectat angajamentele.

TIMIŞ. Peste 50 de TIR-uri au tras pe dreapta pe centura Timişoarei, între Giarmata şi autostrada A1, însă fără a perturba traficul. Printre firmele care şi-au retras TIR-urile pe dreapta se află şi Dunca Expediţii, unul din cei mai mari transportatori din Banat. Romeo Dunca, patronul firmei Dunca Expediţii, a oprit toate camioanele companiei sale care se aflau pe şoselele din România. Timişoreanul este foc şi pară împotriva guvernanţilor şi vine şi cu o ofertă inedită:  „Să mai taie din bugetari şi să îi trimită la mine. Fac un apel. Am 50 de locuri, le dau 1.000 de euro pe lună. Nu glumesc. Dar ei nu vor să lucreze, vor să stea la căldurică“, a mai spus Dunca.

CLUJ. Circa 100 de TIR-uri au fost oprite pe ambele sensuri de mers, în localitatea Gilău, la intrarea pe Autostrada Transilvania. Preşedintele Asociaţiei Micilor Transportatori din Cluj, Ioan Muncaciu, a declarat pentru „Adevărul“: „Noi am cerut amenzi mai mici, neintroducerea accizei, problemele semnalate şi de  UNTR. Acum multe TIR-uri sunt plecate din ţară şi de aceea nu sunt mai mulţi colegi adunaţi aici, dar din ianuarie va fi grav“.

SATU MARE. Coloana de 300 de maşini ale transportatorilor a îngreunat traficul încă de dimineaţa, în jurul orei 6.00, blocând circulaţia din Vama Petea. Chiar dacă maşinile care voiau să iasă sau să intre din ţară erau pur şi simplu blocate acolo, protestatarii nu au reluat circulaţia. Protestatarii de la Satu Mare nu cer doar eliminarea acestei accize, ci şi anularea cerinţei de echipare a camioanelor cu plăcuţe autorizate RAR care indică dimensiunile şi masa.

IAŞI. Aproximativ 50 de vehicule de mare tonaj au pornit în coloană pe străzile Iaşiului ieri, în jurul orei 11.30. Coloana de maşini a străbătut oraşul de la un capăt la celălalt, dus-întors, cu o viteză de doar 5 kilometri la oră. Circulaţia auto a fost grav afectată, în condiţiile în care străzile parcurse în coloană sunt aglomerate de obicei. Agenţi de la Poliţia Rutieră au fost plasaţi în intersecţiile mari pentru a fluidiza traficul.

SĂLAJ. Transportatorii de marfă din Sălaj au blocat luni, timp de câteva ore, prima bandă a Bulevardului Mihai Viteazul din Zalău, la intrarea în oraş dinspre Satu Mare. Zeci de autocamioane au fost trase pe dreapta. Protestul transportatorilor din Sălaj s-a încheiat în jurul orei 11.00, nu înainte ca un echipaj al Biroului Rutier Zalău să vină şi să aplice câteva sancţiuni unor şoferi care au staţionat cu autocamioanele pe banda de preselecţie pentru virajul la dreapta.
Departamentul Corespondenţi
 

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite