Valeriu Stoica şi Dan Pascariu vor să desfiinţeze sistemul TVA la încasare

Valeriu Stoica şi Dan Pascariu vor să desfiinţeze sistemul TVA la încasare

Valeriu Stoica apare ca membru fondator la o asociaţie care cere abrogarea sistemului TVA la încasare

Asociaţia pentru Reformarea Sistemului de Impozite şi Taxe (ARSIT) – o organizaţie non-profit care îi are ca membri fondatori, între alţii, pe fostul ministru al Justiţiei Valeriu Stoica şi pe Dan Pascariu, în prezent manager privat la Tarom – cere abrogarea sistemului de TVA la încasare. Normele de aplicare ale acestui sistem au fost aprobate de Guvern la începutul lunii noiembrie şi urmează să intre în vigoare la 1 ianuarie 2013.

Ştiri pe aceeaşi temă

ARSIT, membră a Taxpayers Association of Europe (Asociaţia Contribuabililor din Europa), a transmis deja Ministerului Finanţelor o scrisoare prin care atenţionează asupra faptului că acest sistem, prin modul în care a fost implementat, nu respectă principiile de neutralitate şi nu aduce reduceri semnificative de costuri pentru agenţii economici. Mai mult, ARSIT a menţionat în această scrisoare că, pentru a reprezenta o facilitate, sistemul trebuia să fie opţional, lăsat la libera alegere a contribuabilului şi nu impus.

Unde-s studiile de impact?

ARSIT a solicitat publicarea rezultatelor studiilor de impact efectuate de Guvern pentru susţinerea introducerii acestei măsuri.
„Până astăzi ARSIT nu a primit nici un răspuns, în schimb Guvernul a adoptat Normele de aplicare, iar Parlamentul - Legea de aprobare. Prin urmare, ARSIT solicită abrogarea sistemului de TVA la încasare în forma în care a fost adoptat prin OG 15/2012, HG 1071/2012 şi Legea 208/2012“, se arată într-un comnunicat al asociaţiei.

Argumente şi contraargumente

Potrivit ARSIT, nu există niciun studiu de impact care să demonstreze beneficiile acestui sistem. „Sistemul nu este un sistem real de TVA la încasare (întrucât dacă factura nu s-a încasat în 90 de zile, TVA tot trebuie colectat şi apoi virat la stat) şi nu respectă principiile de neutralitate a TVA“.
Astfel:
- Pentru contribuabilii mici are loc, practic, doar o amânare cu numai 90 de zile a momentului colectării TVA la vânzări, dar şi o amânare a dreptului de deducere a TVA aferent achiziţiilor până la plată
- Pentru contribuabilii mari are loc doar o amânare a dreptului de deducere al TVA aferentă achiziţiilor până la plată
Menţionăm că, într-un interviu recent acordat ziarului „Adevărul“, secretarul de stat în Ministerul Finanţelor, Liviu Voinea, a explicat în detaliu cum s-a ajuns la termenul de 90 de zile. Iată ce ne-a spus, atunci, oficialul Finanţelor: „Pentru o firmă sub 100 de mii de euro, momentul plăţii TVA este data de 25 a fiecărei luni următoare trimestrului pentru care se depune decontul. Dacă ai o factură emisă la 2 ianuarie şi neîncasată la 2 aprilie, atunci plăteşti TVA nu la 25 aprilie, ci la 25 iulie, respectiv la data de plată din următorul trimestru după emiterea facturii. Altfel spus, ai 90 de zile plus un trimestru, ceea ce nu cred că e puţin. Pentru o firmă între 100 de mii şi 500 de mii de euro, în acelaşi exemplu de mai sus, plăteşti TVA pe 25 mai, în loc de 25 februarie. Astfel, întreprinderile mici şi mijlocii se pot folosi de capital de lucru încă trei luni, în loc să crediteze statul“.

Colectarea să fie „strict la încasare“

Pe de altă parte însă, potrivit ARSIT, Directiva 2006/112/UE privind sistemul comun de TVA permite ca taxa să fie colectată strict la încasare, fără impunerea perioadei de 90 de zile Articolul 66 al Directivei prevede că: „Prin derogare de la articolele 63, 64 şi 65, statele membre pot prevedea ca TVA să devină exigibilă, pentru anumite tranzacţii sau anumite categorii de persoane impozabile, la unul din următoarele momente:[…] (b) cel târziu la momentul încasării plăţii. De exemplu, în Marea Britanie, sistemul de TVA la încasare presupune colectarea taxei strict la încasarea facturii, fără impunerea perioadei de 90 de zile.
Conform Directivei 2010/45/UE, care intră în vigoare la 1 ianuarie 2013, schema de amânare a dreptului de deducere trebuie să fie opţională: „Art. 167a. Statele membre pot prevedea, în cadrul unui sistem opţional, ca dreptul de deducere al unei persoane impozabile a cărei TVA devine exigibilă numai în conformitate cu articolul 66 litera (b) să fie amânat până în momentul în care TVA pentru bunurile sau serviciile care i-au fost livrate/prestate a fost plătită furnizorului său”.

Poveri administrative prea mari

Evidenţa facturilor de achiziţii trebuie făcută pe tip de furnizor (aplică/nu aplică) şi în cadrul furnizorului pe tip de operaţiuni (cu TVA la încasare/fără TVA la încasare), în cadrul operaţiunilor pe tip de încasare (cash/bancă).
Evidenţa facturilor de vânzări trebuie făcută pe tip de beneficiari: persoane juridice vs persoane fizice, persoane afiliate vs persoane neafiliate etc.
Fiecare furnizor va trebui verificat (la fiecare factură) şi în Registrul persoanelor care aplică TVA la încasare. Până acum deja fiecare furnizor trebuia verificat în Registrul contribuabililor inactivi şi Registrul persoanelor înregistrate în scop de TVA.
Iată ce spunea Liviu Voinea, pentru „Adevărul“, în legătură cu aceste proceduri: „TVA la încasare e conceput la nivel european şi construit în aşa fel încât să nu mai fie posibile rambursările fictive. Suntem convinşi că vor creşte încasările la buget prin aplicarea acestui sistem, dar nu am trecut asta în prognozele oficiale pe 2013. Concret, numai cei care vor plăti efectiv TVA – prin bancă, şi aş vrea să subliniez asta – vor avea de câştigat de pe urma noului sistem. Cei care vor să se folosească de «fantome» şi să ceară rambursări la sfârşitul unui lanţ de firme care dispar înainte să plătească nu o vor mai putea face“.

Prevederi confuze şi contradictorii

În cazul încasărilor în numerar, „prevederile sunt confuze şi contradictorii“, mai arată ARSIT. De exemplu: dacă o factură se încasează 50% în numerar şi 50% prin bancă se va scrie pe ea TVA la încasare sau nu? Pentru încasările în numerar după emiterea facturilor se prevede că nu se aplică regulile normale de TVA dar nici sistemul de TVA la încasare. Şi atunci ce se aplică?
Reguli „complicate şi inechitabile“ sunt şi în cazul reducerilor acordate. Sistemul impune întâi reducerea TVA nededus şi apoi a TVA dedus. De asemenea, regulile sunt complicate pentru stabilirea datei încasării/plăţii în cazul achitării prin compensare, cesiune de creanţe, cecuri, bilete la ordin, plata în natură etc.

Petiţie online

„Plata TVA la încasare nu este un «cadou» al statului către contribuabili. Ceea ce plătesc unii contribuabili mai târziu primesc alţi contribuabili, corespunzător, mai târziu. Această măsură induce însă o mare birocraţie (implicit costuri suplimentare) în activitatea tuturor contribuabililor şi o periculoasă distorsiune competitivă între companii“, a declarat Octavian Radu, membru fondator şi preşedinte ARSIT.
Asociaţia a lansat şi o petiţie online prin care oricine poate vota pentru abrogarea sistemului de TVA la încasare, în forma actual. Petiţia este postată pe site-ul asociaţiei, www.arsit.org.ro.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările