Teleguvernare fara masuri economice, sociale, fara actiuni politice nu se poate, ar fasai imediat. Consultantii politici, sociologii si analistii experimentati stiu despre ce vorbesc. Propaganda - cand la tot ceea ce prezentam folosim surse de date oficiale, link uri spre institutii s.a.m.d. - nu tine, ar fi daramata imediat. Opozitia are mai multe voci si mai multe canale de comunicare TV, online, FB s.a. ca oricand. Pai si atunci ce este?

 

Ca sa enervam putin, este stiinta. Revenind, este stiinta de a impaca societatea. Stiinta de a continua reducerea deficitului bugetar laolalta cu masuri sociale tintite spre cei nevoiasi. Stiinta de a continua gradual politicile economice prudente cu nevoia de a distribui mai echitabil fructele cresterii economice. Este stiinta de a reface plasa de siguranta sociala rupta puternic in urma austeritatii irationale din perioada 2010-2011.

 

Algoritmul este simplu. Am luat toate rapoartele privind tendintele sociale, am identificat categoriile sociale cu cel mai mare risc de saracie. Economiile din reducerile de cheltuieli bugetare si plusul de venituri din cresterea economica le-am orientat aproape simetric catre reparatii sociale pentru cei cu venituri mici si pentru stimularea economiei private. Am avut ambitia de a concepe politici economice si sociale care sa scoata Romania din cercul vicios austeritate – crestere economica redusa – austeritate si sa o introduca in cercul virtuos crestere economica inteligenta, inclusiva – bunastare – stimuli economici – crestere consolidate.

 

Mixul ne-a reusit, Romania are crestere economica record iar decalajele dintre veniturile romanilor (comparatiile pe decile) s-au redus, numarul persoanelor cu risc de saracie s-a micsorat (vezi detalii in ultimul Raport INS Tendinte Sociale 2013, unde rata riscului de saracie s-a redus de la 17,9% in 2011 la 16,6% in 2012). Tinta de a trece de la o societate 15 versus 85 (15% dintre romani castiga 85% din venituri) catre o societate cat de cat echitabila poate fi atinsa intr-un termen scurt, permitand-se apoi constructia accelerata a modernizarii Romaniei. Noi am gandit cresterea economica asa cum este ea definita in macroeconomie, ca un proces pe termen lung, in care cat mai multi romani sa fie pusi la treaba si sa vada mai apoi in castiguri un plus gradual, dar sustenabil.  Practic, o societate impacata cu sine insasi.

 

Daca si urmatorul Guvern va intelege sa disemineze beneficiile cresterii economice va fi ok. Daca nu, riscul de deteriorare a plasei de siguranta sociala se va mari iar pierderile economice, sociale si politice vor aparea neintarziat. Daca economistii, consilierii economici vor privi in continuare economia strict contabil, maniacal / ombilical legata de indeplinirea unor tinte bugetare stabilite in birouri, se va strica tot ceea ce s-a construit in ultimii doi ani.

 

Economia este o stiinta sociala, pana la urma reusita sau nu a politicilor economice se vede in plusurile de bunastare ale cetatenilor. Ca reintregirea salariilor bugetarilor, plata CASS catre pensionari, refacerea platilor sociale pentru persoanele cu handicap, plati mai mari pentru tinerii din educatie si sanatate, indexarea pensiilor dar si recivilizarea ruralului prin redeschiderea celor 12 spitale cu 482.000 de potentiali beneficiari si a unor scoli si gradinite inchise in perioada austeritatii, drumuri, canalizare, apa s.a. sunt masuri populiste nu sunt de acord. Asta trebuie sa faca o guvernare eficienta.

 

Acesta este unul dintre secretele mentinerii increderii in Ponta.