Uleiurile uzate. Cum le gestionăm responsabil şi cum le refolosim

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto Shutterstock
Foto Shutterstock

Asociaţia Energia Inteligentă a lansat proiectul „Stop aruncării uleiului alimentar uzat” prin care îşi propune sa crească gradul de conştientizare asupra impactului devastator pe care deversarea uleiului alimentar uzat îl poate avea asupra mediului.

Uleiurile uzate pot fi deopotrivă duşman şi aliat. Depinde cum le folosim şi cum ne raportăm vis-a-vis de acestea. Într-o lume tot mai poluată, pe principiul “cui pe cui se scoate’, putem folosi uleiurile uzate pentru a ne uşura viaţa şi a ne crea un mediu cât mai sănătos şi puţin poluat posibil. Iată cum anume...

Combustibil vs Ulei 

Omenirea este dependentă de combustibil pentru cerinţele sale energetice. Cea mai mare parte a acestei cerinţe este îndeplinită de combustibili fosili, care sunt resursele noastre naturale, dar sunt limitate din punct de vedere cantitativ. 

Uleiul brut sau petrolul sub forma căruia este folosit în societate este un lichid inflamabil natural care se găseşte în interiorul pământului în anumite locaţii geografice, mai ales în Orientul Mijlociu. Acest ulei brut reprezintă un amestec de hidrocarburi şi alţi compuşi organici, fiind inutil în forma sa naturală. Cu toate acestea, odată ce este rafinat şi dă compuşi precum petrolul, motorina, petrolul de kerosen şi alte produse, petrolul devine o pârghie vitală a dezvoltării pentru toate economiile. Există mulţi care se gândesc la combustibil şi la petrol ca fiind sinonime şi folosesc aceste cuvinte interschimbabile. Cu toate acestea, există diferenţe, se arată într-o analiză a weblogographic.

Aşadar, orice substanţă care are puterea de a efectua lucrări mecanice prin eliberarea de energie care poate fi controlată de oameni este clasificată drept combustibil. 

Lemnul este considerat a fi primul combustibil folosit de oameni, deoarece aceştia au ars ramurile copacilor pentru a produce căldură şi flacără şi a găti astfel alimentele. Majoritatea combustibililor eliberează energie cu ajutorul oxidării produsă prin arderea lor în aer. 

Există, de asemenea, combustibili sub formă de reactoare nucleare, care utilizează energia nucleară pentru a furniza electricitate, prin procese precum fisiunea nucleară şi fuziunea. 

Dintre combustibili, petrolul, care se găseşte sub formă naturală, este considerat cel mai important, deoarece îndeplineşte cerinţele energetice ale tuturor naţiunilor lumii. Cu toate acestea, este o resursă naturală care nu este regenerabilă şi se diminuează rapid. Uleiul este recuperat în mare parte prin forarea petrolului şi este inutil până când este transformat în petrol, care este sursa principală de combustibil pentru automobile. 

Există multe alte produse petroliere, inclusiv motorină sau kerosen şi multe alte substanţe chimice, care sunt utilizate la scară largă pentru energie şi aplicaţii industriale. Originea cuvântului “petroleum” spune totul, deoarece este alcătuită din „petra” care semnifică rocă şi „oleum”, care înseamnă petrol. Astfel este un ulei produs din rocă şi se găseşte în multe formaţiuni geologice.

Orice substanţă care eliberează energie într-un mod controlat şi care poate face muncă mecanică pentru noi este considerată un tip de combustibil.

Uleiul este, în general, un fluid lipicios, dar cel mai interesant pentru omenire este uleiul aflat sub scoarţa pământului (din care se obţine petrolul folosit în societate).

Nu toţi carburanţii sunt bazaţi pe petrol şi nici nu sunt combustibili petrolieri.

Combustibilul obţinut din fosile formate cu miliarde de ani în urmă devine epuizat din cauza forajului petrolier şi utilizarea sa de către toate naţiunile lumii pentru cerinţele lor energetice.

Există şi combustibili sub formă de biocombustibili (obţinuţi din surse de plante) şi combustibili nucleari (obţinuţi prin procese de fisiune nucleară şi fuziune).

Uleiul brut este o sursă nu numai de petrol, ci şi de motorină, kerosen şi multe alte substanţe chimice.

Combustibilul din ulei vegetal ( HCV ), inclusiv uleiul de rapiţă, poate fi utilizat - până la 100% - drept combustibil pentru anumite motoare Diesel, sub rezerva unor modificări minore care vizează încălzirea combustibilului în cauză sau, fără modificări, în amestec cu combustibil diesel obişnuit (30% pe toate vehiculele şi până la 50%, în funcţie de caz) . Este, de asemenea, materia primă utilizată la fabricarea biodieselului, un ester alcoolic folosit astăzi ca biocombustibil şi încorporat direct în motorină.

Gestionarea responsabilă a uleiurilor uzate

Uleiurile uzate se împart în două categorii:

• Uleiurile curate, de origine industrială, slab deteriorate, ce pot fi cu uşurinţă regenerate printr-un simplu proces de purificare (filtrare sau/şi centrifugare)

• Uleiurile contaminate cu particule metalice şi compuşi rezultaţi în urma arderii, provenite din lubrifierea componentelor autovehiculelor, ce au fost supuse unor condiţii termice şi mecanice severe.

Însă niciunul dintre aceste două tipuri de uleiuri nu trebuie confundate cu uleiurile solubile sau alte fluide emulsionabile, uleiuri vegetale sau amestecuri de apă şi hidrocarburi, pentru care metodele de colectare şi depunere sunt diferite.

Aşadar, uleiurile uzate reprezintă un pericol pentru mediul înconjurător. Ele nu sunt biodegradabile, iar expunerea acestora în mediul înconjurător afectează grav ecosistemul. Mai exact, un litru de ulei uzat poluează un milion de litri de apă, potrivit totalenergies.com.

Aşadar, este interzisă:

• Aruncarea uleiurilor reziduale  în mediul înconjurător

• Folosirea uleiurilor reziduale împotriva dăunătorilor

• Folosirea uleiurilor uzate pentru protejearea lemnului

• Folosirea uleiurilor uzate drept combustibil pentru sisteme de încălzire

Cum se depozitează uleiurile uzate

Trebuie să dispuneţi de dispozitive etanş pentru depozitarea uleiurilor uzate. Aceste dispozitive trebuie să faciliteze colectarea uleiului provenit de la autovehicule.

Unde trebuie predate uleiurile uzate

• Unui centru de reciclare autorizat

• Unui centru de colectare autorizat

Unui colector final autorizat

Colectarea uleiului uzat poate diferi de la o ţară la alta. Iar factorii care influenţează legislaţia în acest domeniu sunt volumul de ulei şi condiţiile de lucru. Aşadar, trebuie săcontactaţi distribuitorul local în cazul în care aveţi nevoie de informaţii suplimentare.

Ce se întâmplă cu uleiurile uzate după colectare

- Uleiurile curate se reciclează

- Uleiurile contaminate se reciclează în mare parte, se ard în activitaţile industriei de ciment sau în centre specializate (în industria energetică).

Şi uleiurile sintetice se pot dovedi eficiente pentru consumul în societate.

Deoarece motoarele moderne de astăzi sunt supuse unei presiuni mai mari, producătorii auto din întreaga lume se îndreaptă către grade de vâscozitate tot mai reduse, pentru a susţine îndeplinirea cerinţelor mai mari de economie de combustibil. Această cale conduce la o creştere semnificativă a utilizării uleiurilor sintetice complete în maşinile mai noi, pickup-uri, SUV-uri şi autoutilitare - o tendinţă care este în curs de desfăşurare.

Ce este produsul sintetic

 

Uleiurile sintetice de motor sunt fabricate cu o varietate de aditivi performanţi şi cu ulei de bază sintetic.  Spre deosebire de uleiurile de bază minerale, uleiurile de bază sintetice sunt concepute cu molecule de formă şi dimensiuni uniforme şi sunt optimizate pentru a avea performanţe consecvent mai bune decât uleiurile de bază minerale, anunţă texacolubricants.com.

Acest lucru aduce multe avantaje pentru motoarele mai noi şi avansate. Uleiurile sintetice nu se descompun la fel de uşor ca uleiurile minerale, ceea ce înseamnă că protejează motorul mai mult de contactul excesiv de metal pe metal, care provoacă uzură. Uleiurile sintetice de motor funcţionează de asemenea mai bine în condiţii extreme de temperaturi ridicat şi scăzute.  Pe vreme rece, uleiurile sintetice curg spre toate piesele vitale ale motorului mai rapid decât uleiul pe bază de minerale.  La temperaturi mai ridicate, produsele sintetice prezintă o stabilitate mai mare la oxidare decât uleiurile pe bază de minerale şi nu se evaporă la fel de rapid, ambele caracteristici adăugând o protecţie mai bună şi mai lungă a motorului.

Uleiurile de motor complet sintetice au devenit mai importante pe măsură ce producătorii de automobile explorează noile tehnologii ale motoarelor - în special turbocompresia şi reducerea dimensiunii motorului.

Impactul motoarelor cu turbocompresie

 

De exemplu, motoarele cu turbocompresie ajută la economia de combustibil, menţinând în acelaşi timp puterea, dar sunt mai solicitante pentru uleiul de motor decât motoarele fără turbocompresor. Maşinile cu turbocompresor de astăzi necesită uleiuri de motor pentru a lubrifia arborele turbocompresorului cu un strat subţire de ulei, în timp ce rezistă la efectele negative care rezultă din rotirea arborelui cu până la 200.000 de rotaţii pe minut.  Produsele complet sintetice sunt mai capabile să reziste la căldura ridicată pe care o produc turbocompresoarele şi să controleze formarea sedimentelor, ceea ce este esenţial pentru a menţine rotirea lină a arborelui şi curgerea uleiului în mod corespunzător pentru toate piesele în mişcare.

Avantajele uleiurilor sintetice

Produsele sintetice fac posibilă următoarea generaţie de tehnologie a motorului. Un exemplu este modul în care General Motors utiliza uleiul de motor, pentru a ajuta la furnizarea de protecţie la preaprindere la viteză scăzută (LSPI), în special pentru motoarele cu turbocompresor cu cilindree mică. Cu preferinţa generală către uleiuri cu vâscozitate mai mică, obţinerea unor noi grade, cum ar fi 0W-20, 0W-30 şi 0W-16 care urmează să apară, necesită utilizarea produselor sintetice. Acestea nu pot utiliza exclusiv uleiuri minerale. OEM-urile explorează vâscozităţi şi mai mici - de exemplu 0W-8, despre care se preconizează că va fi o formulare complet sintetică. Maşinile japoneze folosesc gradul 0W-20 de câţiva ani. 

Aşadar, tendinţa către produse sintetice este în general o veste bună. În concordanţă cu noile tehnologii ale motoarelor, uleiurile sintetice trebuie să contribuie la evitarea uzurii motoarelor automobilelor de pasageri şi la menţinerea mai mult timp în stare de funcţionare a acestora. 

Asociaţia Energia Inteligentă a lansat proiectul „Stop aruncării uleiului alimentar uzat” prin care îşi propune sa crească gradul de conştientizare asupra impactului devastator pe care deversarea uleiului alimentar uzat îl poate avea asupra mediului şi să contribuie la informarea consumatorilor asupra beneficiilor pe care colectarea lui corectă le poate avea asupra vieţii noastre de zi cu zi prin creşterea calităţii apei potabile şi a aerului.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite