Transportatori: România va pierde 200.000 de şoferi profesionişti. Parlamentul European îngroapă industria

0
Publicat:
Ultima actualizare:
proteste transportatori

Transportatorii români afirmă că ţara noastră va pierde 200.000 de şoferi profesionişti, din cauză că Parlamentul European a votat Pachetul Mobilitate 1, care prevede mai multe practici discriminatorii în transportul rutier de marfă şi care va îngropa industria de transport rutier internaţional din România.

După trei ani de negocieri intense, Uniunea Europeană a adoptat o reformă a transportului rutier care teoretic vizează îmbunătăţirea condiţiilor de muncă ale şoferilor şi evitarea distorsionării concurenţei, însă această reformă este taxată de ţările membre din Est ca fiind „protecţionistă”.

Propusă de Comisia Europeană în luna mai 2017, această reformă a dat naştere unei dispute între ţările din Vest, în frunte cu Franţa şi Germania, şi cele din Europa de Est (în special România, Bulgaria, Ungaria şi Polonia), acuzate de dumping social.

Noile reguli adoptate joi de Parlamentul European impun camioanelor să se întoarcă la centrul operaţional al firmei la fiecare opt săptămâni. De asemenea, se interzice efectuarea repausului săptămânal normal în cabina camionului şi o limitare a cabotajului, adică posibilitatea unui transportator să facă mai multe încărcări şi descărcări într-o ţară unde a ajuns în cadrul unei livrări internaţionale, informează AFP, preluată de Agerpres.

„Parlamentul European a aprobat astăzi, 09.07.2020, cu o majoritate de voturi, formalizarea practicilor discriminatorii în transportul rutier de marfă european prin adoptarea propunerilor legislative controversate ale Pachetului Mobilitate 1, fără a ţine cont de situaţia de urgenţă fără precedent în care se găseşte Uniunea Europeană şi ignorând evident realitatea economică cu care se confruntă sectorul transporturilor rutiere, deja grav afectat de criza COVID-19.

Decizia de astăzi a Parlamentului European marchează un moment de răscruce pentru Uniunea Europeană, prin abandonarea principiilor de bază ale pieţei unice, precum libera circulaţie a persoanelor şi a serviciilor. Sub presiunea intereselor politice naţionale, Membrii Parlamentului European au aprobat  reglementări majore europene fără o analiză solidă, în contradicţie cu Tratatele UE şi cu obiectivele Pactului Ecologic UE”, afirmă Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).

Transportatorii precizează că, deşi modificările regulamentelor europene aduse prin Pachetul Mobilitate 1 se vor aplica teoretic în condiţii egale tuturor Statelor Membre, în realitate impactul acestora este semnificativ diferit.

Operatorii de transport români şi estici vor fi cei mai afectaţi, întrucât propunerile din Pachetul Mobilitate 1 duc la imposibilitatea de a efectua transport rutier internaţional în Europa de Vest de către companiile din Europa de Est, afirmă UNTRR.

Printre obligaţiile introduse:

  • Obligaţia întoarcerii camioanelor acasă (ţara de stabilire) la fiecare opt săptămâni, indiferent dacă sunt încărcate sau goale nu va crea nicio problemă pentru un camion înmatriculat în Germania sau Franţa, însă întoarcerea acasă a unui camion înmatriculat în România, ţară periferică UE va duce la o medie de 6 zile pierdute la fiecare 8 săptămâni, ceea ce se traduce în pierderi de afaceri de 10-14%.
  • Întoarcerea obligatorie a şoferilor la fiecare 3 sau 4 săptămâni va avea un impact semnificativ diferit între statele membre de bază şi cele periferice, fapt recunoscut şi în evaluarea impactului, iar implementarea acesteia imediat după publicarea Pachetului Mobilitate va afecta grav numeroase companii de transport rutier din România.
  • Interzicerea efectuării repausului săptămânal normal în cabina camionului poate pune chiar şoferii români în pericol în circumstanţele actuale (etapa post-pandemie COVID-19 pe termen lung) în care dormitul în cabină le-ar proteja sănătatea.
  • Introducerea unei perioade de restricţionare a cabotajului de 4 zile vizează în principal limitarea accesului transportatorilor români şi estici pe pieţele ţărilor din vest
  • Aplicarea Regulamentului Roma 1 în sectorul transporturilor rutiere, alături de legea specială de aplicare a normelor de detaşare la transportul rutier, va genera o creştere semnificativă a costurilor de operare pentru transportatorii români şi estici, limitând totodată transporturile rutiere internaţionale de tip cross-trade.

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR avertizează că Pachetul Mobilitate 1, ale cărui prevederi se vor aplica începând din anul acesta, va avea un efect negativ puternic asupra transportatorilor români şi asupra României, cu consecinţe economice majore. Pe termen mediu şi lung România va  pierde aproximativ 200.000 de şoferi profesionişti, inclusiv familiile lor şi se va confrunta cu o criză fără precedent pe piaţa muncii.

Totodată, UNTRR estimează că vom pierde 30% din operatorii de transport români care nu vor putea supravieţui crizei coronavirus, iar jumătate din firmele rămase care operează transport rutier internaţional vor părăsi România înainte de 18 luni, termenul de intrare în vigoare al tuturor prevederilor Pachetului Mobilitate 1.

„Viitorul sectorului românesc de transport rutier, principalul contributor la exportul de servicii al României în ultimii ani, este în pericol. UNTRR solicită Guvernului României să acţioneze la Curtea de Justiţie a Uniunii Europene împotriva Pachetului Mobilitate 1, în coordonare cu toate Statele Membre afectate, pentru eliminarea prevederilor discriminatorii ale Pachetului Mobilitate 1 din legislaţia europeană. Salvaţi industria transporturilor rutiere de mărfuri din România!”, conchide UNTRR.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite