Tractorul mai pierde 3,2 milioane dolari prin colaborarea insistenta cu o firma dubioasa

0
Publicat:
Ultima actualizare:

In acordul cu FMI, privatizarea societatii Tractorul Brasov (alaturi de alte trei societati cu mari pierderi) este trecuta ca o conditie pentru finalizarea intelegerii cu Fondul. Numai ca vanzarea

In acordul cu FMI, privatizarea societatii Tractorul Brasov (alaturi de alte trei societati cu mari pierderi) este trecuta ca o conditie pentru finalizarea intelegerii cu Fondul. Numai ca vanzarea unei "gauri negre" este foarte dificila, pentru ca un investitor dispus sa cumpere o intreprindere care a acumulat datorii imense se gaseste greu. Acest lucru este cu atat mai dificil, cu cat directorii intreprinderii nu numai ca nu s-au obosit sa reduca din datorii, ba chiar au contribuit (voit sau pur si simplu din indolenta) la majorarea acestora. Un astfel de caz, descoperit de Garda Financiara, vizeaza doua contracte semnate de Tractorul Brasov cu firma turca Traksan Traktor Sanayi Ve Tikaret AS. Primul contract, semnat in 1997, prevedea livrarea de sasiuri cu sau fara motor pentru tractoare agricole, in valoare de peste 3 milioane de dolari. Contractul a fost derulat in perioada 1998-1999, perioada in care uzina brasoveana a suportat si o parte din cheltuielile de reclama si publicitate si din cheltuielile aferente participarii la diverse targuri si expozitii internationale. Numai ca turcii nu au platit decat foarte putin din valoarea contractului, motiv pentru care Tractorul Brasov a apelat la Curtea de Arbitraj de pe langa Curtea de Comert International Paris pentru solutionarea litigiului. Cu toate ca nu si-a recuperat banii, in iunie 1999, noua echipa de directori a semnat un nou contract cu firma turca (despre care au aparut suspiciuni serioase legate de bonitate), in valoare de 1,2 milioane dolari, contractul urmand a se derula in perioada 2000-2001. Bineinteles ca nici de aceasta data turcii nu au platit, iar Tractorul se afla acum in situatia de a nu repatria valuta aferenta contractelor, respectiv peste 3,2 milioane dolari. Culmea este ca, pe langa faptul ca nu si-a primit banii de la turci, Tractorul a trebuit sa plateasca tot: publicitate in contul firmei turce, precum si TVA-ul aferent, in suma de un miliard de lei, la care se adauga majorari de intarziere de aproape doua miliarde lei. Desi Garda Financiara a facut sesizare penala referitoare la aceste contracte, este de neinteles cum directorii care le-au semnat sunt bine mersi, iar Guvernul se chinuieste sa imparta Tractorul in "puisori" pentru a-i vinde mai usor, fara a se interesa de ce s-a ajuns intr-o astfel de situatie.

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite