Timbru de mediu: Statul ne-a jecmănit de 1,42 miliarde de euro. Acum plăteşte. Cu dobândă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO EPA
FOTO EPA

Aceasta este suma totală a taxei auto încasată la Buget numai sub titulatura de „Timbru de mediu“, dar toate taxele impuse la o primă înmatriculare încasate abuziv de stat în ultimii 11 ani, indiferent de titulatura lor, vor fi restituite de Executiv. Iar sumele nu sunt deloc mici, având în vedere că doar pentru timbrul de mediu, statul va trebui să returneze peste 6,4 miliarde de lei.

Suma totală nu este cunoscută cu exactitate, pentru că trebuie cumulate taxele ce trebuie returnate în urma proceselor câştigate în timp de contribuabili.  Românii trebuie doar să depună o cerere la organul fiscal central, scăpând astfel de procedura greoaie a acţiunilor în instanţă.

De frica infringementului, Executivul a adoptat o ordonanţă de urgenţă ce permite restituirea taxei speciale auto, taxei pe poluare pentru autovehicule, taxei pentru emisiile poluante şi a timbrului de mediu. Primele trei taxe vor fi returnate în perioada 1 ianuarie 2018 – 31 decembrie 2018, iar timbrul de mediu în perioada 1 septembrie 2018 – 31 martie 2019.

„Actul normativ are în vedere necesitatea armonizării legislaţiei naţionale cu hotărârile Curţii de Justiţie a Uniunii Europene şi evitarea posibilei declanşări a unei acţiuni în constatarea neîndeplinirii obligaţiilor de stat membru al Uniunii Europene”, a comunicat Guvernul.

Solicitările se depun la organul fiscal până la 31 august 2018

Ordonanţa reglementează restituirea pe cale administrativă, la cerere, a taxelor percepute la prima înmatriculare, indiferent cum s-au numit acestea din 2003 încoace.

Beneficiarii sunt cei cărora nu le-au fost restituite taxele pâna la intrarea în vigoare a acestei ordonanţe de urgenţă şi care „vor solicita în scris, organului central fiscal competent, până la 31 august 2018, sub sancţiunea decăderii, restituirea sumelor achitate şi a dobânzilor aferente acestora, datorate pentru perioada cuprinsă între data perceperii şi data restituirii”.

Pentru fiecare zi de întârziere, statul va plăti o dobândă de 0,02%

Potrivit ordonanţei adoptate vineri, nivelul dobânzii va fi cel prevăzut la art. 174 alin. (5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, adică 0,02% pentru fiecare zi de întârziere.

Modelul cererii va fi aprobat, prin ordin comun, de Ministerul Mediului şi Ministerul Finanţelor Publice, în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a ordonanţei, iar normele metodologice de aplicare, în termen de 60 de zile.

În ce priveşte restituirea sumelor, aceasta se va face în perioada 1 ianuarie 2018 – 31 decembrie 2018 - pentru taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule; şi în perioada 1 septembrie 2018 – 31 martie 2019 -  pentru timbrul de mediu pentru autovehicule.

Se returnează toate taxele auto de primă înmatriculare încasate din 2006 până în 2017

Ordonanţa adoptată vineri prevede restituirea tuturor taxelor auto plătite la prima înmatriculare: taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule instituită prin prevederile art. 214 ind. 1 şi ind. 3 introduse în Codul fiscal prin Legea nr. 343/2006, cu modificările ulterioare; taxa pe poluare pentru autovehicule, prevăzută de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 140/2011, cu modificările şi completările ulterioare; taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, prevăzută de Legea nr. 9/2012, şi timbrul de mediu pentru autovehicule, prevăzut de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2013, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 37/2014, cu modificările şi completările ulterioare.

În aprilie, erau de restituit 6,4 miliarde lei doar din timbrul de mediu

Graţiela Gavrilescu, ministrul Mediului, estima în luna aprilie a.c., că suma ce va trebui restituită pentru timbrul de mediu se ridică la circa 6,4 miliarde lei şi că un grup de lucru format din specialişti va efectua o serie de analize pe care se va baza memorandumul ce va stabili modalitatea de returnare.

„Cred că după ce o să facem analiza şi o să ştim exact la câte persoane trebuie să restituim în urma proceselor care au avut loc şi au avut sentinţe definitive, să vedem exact suma şi numărul lor. Consider că trebuie să ţinem cont foarte mult de hotărârile judecătoreşti, după care să vedem la câte persoane fizice trebuie să restituim această taxă şi, bineînţeles, la câte persoane juridice. Vom prezenta, aşadar, un astfel de plan în perioada următoare, este o prioritate pentru că trebuie să rezolvăm această problemă. Suma nu este mică”, a menţionat Gavrilescu.

Nu mai există norme de restituire

La începutul lunii februarie, Ministerul Mediului recunoştea că abrogarea OUG nr. 9/2013 duce automat şi la eliminarea regulilor de bază pentru restituirea pe cale administrativă a vechilor taxe auto.

Concret, toţi cei care au plătit timbrul de mediu pentru autovehicule, taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule sau taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule nu-şi mai puteau primi înapoi banii prin procedură administrativă, având în vedere că procedura efectivă de returnare a banilor este inclusă într-un ordin comun al Ministerului Mediului şi al Fiscului, care a fost emis tocmai în baza prevederilor din ordonanţa abrogată.

Până la 31 ianuarie 2017, potrivit OUG nr. 9/2013, cei care au plătit una dintre vechile taxe auto (taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule sau taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule) puteau cere restituirea, pe cale administrativă, la organul fiscal competent.

Contribuabilii îşi primeau banii înapoi (cu tot cu dobânzile pentru perioada dintre plata taxei şi restituirea ei) în decurs de cinci ani calendaristici, prin cinci tranşe a câte 20% din suma datorată.

În prezent, există o altă procedură de restituire a vechilor taxe auto, însă aceasta vizează exclusiv persoanele care au obţinut dreptul la returnare în baza unei hotărâri judecătoreşti.

CJUE a cerut deseori României să corecteze legislaţia, acuzând-o de discriminare

Doar anul trecut, la 9 iunie, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) a decis că timbrul de mediu este ilegal, iar la 6 iulie că statul ar trebui să ramburseze taxa auto integral, nu în 5 ani aşa cum intenţiona.

Deseori, CJUE a declarat ilegale şi discriminatorii taxele auto percepute la prima înmatriculare, arătând, printre altele că încalcă prevederile art. 90 din Tratatul Comunităţii Europene.

Prin art. 90 din Tratatul Comunităţii Europene se interzice impunerea asupra produselor din alte state membre, a unor taxe superioare celor care se aplică prevederilor naţionale similare precum şi taxele interne de natură să protejeze indirect alte produse.

Taxa de primă înmatriculare reprezintă un obstacol în calea liberei circulaţii a mărfurilor în cadrul Comunităţii iar Tratatul Comunităţii Europene are efect direct şi se bucură de supremaţia în raport cu norma juridică internă, principiul fiind consacrat şi de art. 148 alin. 2 din Constituţia României.

Cum au taxat alte state UE

Spre sfârşitul anului 2015, Daniel Anghel, liderul Echipei de Servicii de Consultanţă pentru Industria Auto, PwC România, susţinea că un exemplu de bune practici la nivelul UE reprezintă renunţarea la impozitarea autoturismelor în funcţie de capacitatea cilindrică, aşa cum se întâmplă în Irlanda, Marea Britanie sau Luxemburg.

Potrivit specialistului, alte state precum Germania sau Portugalia au inclus factorul emisiilor poluante în calculul impozitului auto, alături de capacitatea cilindrică.

Pe de altă parte, există state în UE ce nu aplică taxe echivalente timbrului de mediu la înmatriculare (Marea Britanie, Germania, Luxemburg, Suedia, de exemplu.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite